• Fri 8 Jul 2022 11:17
    3249 visningar
    12 svar
    12
    3249

    Vad och hur ofta brukar ni läsa för er 2,5-åring?

    Hej! Jag hinner inte läsa för vår 2,5-åring så ofta som jag skulle vilja. Det blir någon kväll då och då om det finns tid över innan hon ska sova. Sedan är vårt utbud på barnböcker hemma ganska trist.


     


    Hur ofta brukar ni läsa för er 2-åring? Vad brukar ni läsa då? Har dålig koll på vad som är en rimlig nivå för en 2-åring vad gäller textmängd och innehåll. Tar gärna emot massor av tips!

  • Svar på tråden Vad och hur ofta brukar ni läsa för er 2,5-åring?
  • Fri 8 Jul 2022 11:21
    #1

    Sonen älskar Alfonsböckerna, men också böckerna om Bojan och olika fordon. 

    Vi läser dagligen, ibland en bok, ibland flera. Ibland läser också hans storasyster för honom. 

  • Anonym (Mamma­n)
    Fri 8 Jul 2022 11:28
    #2
    +2

    Jag skulle tipsa om att besöka närmaste bibliotek. Vi har i alla fall särskilda barnbibliotekarier som är helt underbara med barn och kan plocka fram böcker efter ålder och intresse.
    Finns det en bokhandel där du bor så kan du fråga där också. Loppisar och sidor typ Sellpy är perfekt om barnet snöar in på ett ämne eller en figur och du vill få tag i allt om båtar/Nalle Puh osv.

    Vi läser varje kväll 2-3 böcker varje kväll beroende på hur långa de är. Ibland blir det pekböcker, ibland Mamma Mu. Mamma Mu & kråkan, Bojan, Halvan, Max, Totte, Tummen, Pettsson och Findus. Finns många fina!
    Det viktigaste är ATT man läser, inte vad. Läsning bygger ordförråd och barnet snappar upp ordföljd, satsmelodier och annat som det lär sig helt automatiskt. Vilket främjar skrivande längre fram.

    Och små barn gillar repetition så man behöver inte ha så särskilt många böcker heller även om det förstås är kul med variation (särskilt för en själv som vuxen).
    Det kan också bli att vi sätter oss och bläddrar i böcker eller att barnet gör det en stund medan jag hänger tvätt eller så, precis som att hen ibland leker med duplo eller andra leksaker. Jag vill att böcker ska finnas runtomkring så att det blir naturligt.

  • Fri 8 Jul 2022 11:38
    #3

    Jag sjöng och läste för barnen varje kväll i många år. Även pappan. Det är en av de saker jag är mest stolt över. Emmaböckerna. Pettson och Findus var ju höjdare och otroligt roliga även för oss. Emil. Dagzpöket (?). Minns inte alla nu för det var på -90-talet. 

  • Fri 8 Jul 2022 11:39
    #4
    Guldnovan skrev 2022-07-08 11:38:40 följande:

    Jag sjöng och läste för barnen varje kväll i många år. Även pappan. Det är en av de saker jag är mest stolt över. Emmaböckerna. Pettson och Findus var ju höjdare och otroligt roliga även för oss. Emil. Dagzpöket (?). Minns inte alla nu för det var på -90-talet. 


    Jaaa Mamma Mu och kråkan toppade allt! 
  • Anonym (Mamma­n)
    Fri 8 Jul 2022 11:55
    #5
    +1
    Guldnovan skrev 2022-07-08 11:39:47 följande:
    Jaaa Mamma Mu och kråkan toppade allt! 
    Jag gillar också dem. Liksom Pettsson. Alla små och roliga detaljer
  • Fri 8 Jul 2022 11:56
    #6
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-08 11:55:00 följande:
    Jag gillar också dem. Liksom Pettsson. Alla små och roliga detaljer
    Ja herregud...svårt att läsa ibland pga gapskratt.. 
  • Fri 8 Jul 2022 11:56
    #7
    Guldnovan skrev 2022-07-08 11:56:11 följande:
    Ja herregud...svårt att läsa ibland pga gapskratt.. 
    Å vad jag längtar efter barnbarn nu. 
  • Äppels­krott
    Fri 8 Jul 2022 12:24
    #8
    +1

    Nu är min son yngre än 2 år men vi läser dagligen, ofta flera gånger om dagen. Han ÄLSKAR att läsa och favoriterna just nu är Mamma Mu och Kråkan (Kråkan säger Inte, Kråkan säger Sen), Max-böckerna, Pelle Svanslösböckerna och Vilmaböckerna. Sedan så gillar han att bara sitta och bläddra och titta på bilder i böcker med mer text och vi pratar mycket om vad han ser på bilderna och att han själv får berätta :) Supermysigt.

  • Fri 8 Jul 2022 12:42
    #9

    Alla Max- och Totteböcker. Pulvret är också fantastiska för den åldern. Knacka på är ändå storfavoriten för nästan alla barn.

  • Fri 8 Jul 2022 15:51
    #10
    +1

    Dottern älskade böckerna om Julia när hon var två år. Som någon annan tipsade om - fråga på biblioteket! Barn gillar upprepning, så att läsa samma bok många gånger är ingen fara (bara tjatigt för föräldrarna...)

  • Anonym (Mamma­n)
    Fri 8 Jul 2022 19:31
    #11
    annieh897 skrev 2022-07-08 15:51:04 följande:

    Dottern älskade böckerna om Julia när hon var två år. Som någon annan tipsade om - fråga på biblioteket! Barn gillar upprepning, så att läsa samma bok många gånger är ingen fara (bara tjatigt för föräldrarna...)


    "Julia äter allt" har vi läst mååånga gånger
  • Fri 8 Jul 2022 20:06
    #12
    +1

    Varje dag. Läst för alla barnen varje dag sedan äldsta var i princip nyfödd. Vi är på biblioteket varje vecka och alla barnen väljer flera böcker var (har fyra barn på 6,5 år, 5,5 år, 2,5 år och 1,5 år). Plus att vi har flera hundra böcker här hemma... Både jag och barnens pappa är själva boknördar av rang, har alltid alltid läst  

    Ett tips som en vän fick från BVC var att läsa vid badet istället för vid nattningen, för då ska ju föräldern ändå sitta där och passa.

Svar på tråden Vad och hur ofta brukar ni läsa för er 2,5-åring?