Anonym (Stödmamman) skrev 2022-07-08 20:15:47 följande:
ja problemet är väl att detta barn aldrig någonsin fått någon uppmärksamhet och ska nu ha ALL vår uppmärksamhet av oss alla när hen är här.
Barnet pratar också konstant, vill gärna hitta på lögner där det låter som hen varit med om så mycket saker men har i verkligheten aldrig gjort nåt av det.
Våra barn tycker det är påfrestande och blir ganska irriterade fast de inte säger något, men jag kan se det. Barnet i fråga är 8 men upplevs som ca 5-6 skulle jag säga.
jag känner ju precis som du skriver. Jag och min partner vill så gärna hjälpa, stötta och ställa upp för detta barn men vill inte att det ska bli på bekostnad av våra egna och just nu känns det så.
Ett av våra barn ville sova hos en kompis nu i helgen när barnet är hos oss?
Stackars barn! Svältfödd på uppmärksamhet. Men jag förstår att det inte är lätt för er heller.
Till en viss gräns borde era egna barn kunna anpassa sig, särskilt som det bara är varannan helg. Samtidigt är det ett tungt ansvar att lägga på två yngre tonåringar, de är i en känslig ålder själva har ju inte valt att bli avlastningshem med allt vad det innebär. Jag tror som ovan, ska ni fortsätta detta uppdrag får ni dela upp tiden mellan er samt låta de egna barnen vara med kompisar.
Kanske skulle det placerade barnet må bättre i en familj utan andra barn som riskerar att hamna i kläm, med enbart tålmodiga vuxna som kan ha all fokus på barnet och sätta sina egna behov åt sidan för en helg?