Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Egna barn går inte ihop med extrabarnet

Anonym (Maja) skrev 2022-07-08 20:29:05 följande:
    Ni är två vuxna, så de helger ni har barnet hos er kan ni dela upp er. Och era barn kan naturligtvis vara med kompisar, precis som vanligt. Ni måste inte göra saker alla tillsammans. 

Men det känns som att ni inte är riktigt beredda på vad det innebär. Barnet har ju problem, annars skulle det ju inte komma till er. Har ni inte förberett era barn på det? Är de i tonåren är de minst 13 år och borde förstå. 
    Nu är jag inte TS, men jag tror också att detta kan vara pudelns kärna. Många som tar foster- eller stödbarn, är lite naiva. De tänker att de ska hjälpa ett olyckligt barn. Men saken är den, att bara för att ett barn har problem i sin hemmiljö, så gör inte det barnet till en förtjusande, trevlig och skojig liten individ. Utan ofta är det tvärtom - dessa barn kan upplevas som väldigt jobbiga. Att man förstår att det har sina orsaker hjälper kanske inte när det blir verklighet, i praktiken. Inte i längden. Och att familjens egna barn ska ha förståelse, är nog att förvänta sig för mycket av dem.

Jag skulle nog börja med att rådgöra med era kontaktpersoner på soc.. Berätta precis hur det är. De ska ha kunskap om sådant här.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Men...) skrev 2022-07-18 19:20:55 följande:

Ni har väl löpande kontakt med soc antar jag, vad säger de om hur ni kan lösa det? Det är väl inte något unikt att det kommer upp svåra saker när det handlar om barn som har/haft det svårt?

Jag skulle också vilja veta vad soc har sagt!
Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet