Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Egna barn går inte ihop med extrabarnet

Anonym (Stödmamman) skrev 2022-07-08 20:15:47 följande:

ja problemet är väl att detta barn aldrig någonsin fått någon uppmärksamhet och ska nu ha ALL vår uppmärksamhet av oss alla när hen är här.
    Barnet pratar också konstant, vill gärna hitta på lögner där det låter som hen varit med om så mycket saker men har i verkligheten aldrig gjort nåt av det. 
    Våra barn tycker det är påfrestande och blir ganska irriterade fast de inte säger något, men jag kan se det. Barnet i fråga är 8 men upplevs som ca 5-6 skulle jag säga. 

jag känner ju precis som du skriver. Jag och min partner vill så gärna hjälpa, stötta och ställa upp för detta barn men vill inte att det ska bli på bekostnad av våra egna och just nu känns det så.
    Ett av våra barn ville sova hos en kompis nu i helgen när barnet är hos oss? 

Det låter som att barnet ska vara placerat på heltid. Jag får ont i magen av att höra att barnet är i en dålig miljö majoriteten av tiden, det måste vara hemskt. Jag tycker ni ska prata med socialen. 
  • Glinda från Oz
    Cox Orange skrev 2022-07-10 18:50:10 följande:

Självklart måste man prioritera sina egna barn. Men man kanske kan försöka ha ett snack innan och ge barnet en chans att bättra sig? Det blir ju lätt så att det är svårt att säga till andras ungar. Ta ett snack och fortsätter det så avsluta direkt.

Att be jourbarnet dölja sina känslor annars blir han av med sin trygga punkt i tillvaron är elakare än att avsluta direkt. Barnet kommer komma ihåg det resten av sitt liv. 
  • Glinda från Oz
    Cox Orange skrev 2022-07-12 15:04:54 följande:

? hen är alldeles för på och jobbig och jag kan definitivt ha förståelse över detta. ? 
    ?man måste känna att man har tid och engagemang för dem.
    Vilket jag knappt har nu när hen är hos oss eftersom de är rätt påfrestande.?

Jag tolkar det som att barnet är intensivt och kräver mycket av hela familjen. Har en grannunge som är likadan och jag skulle aldrig klara av mer än några timmar. Grundproblemet där är att barnet aldrig fått lära sig sociala regler dvs är dåligt uppfostrat.

Nej, grundproblemet är att barnet aldrig fått någon uppmärksamhet och kanske blivit misshandlat. 
Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet