Inlägg från: Anonym (Menförihelskotta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Menförihelskotta)

Egna barn går inte ihop med extrabarnet

Det framstår mer och mer som om familjen inte tänkt igenom det här tillräckligt i förväg. Med fokus på de vuxna. Man kan inte räkna med att som familjehem/stödhem få ett litet gulligt lockigt barn med fullständigt trygg anknytning - ett litet sött småsyskon som bara smälter in en helg i månaden. Och man kan säga att man är avlastningshem och hjälper behövande barn....

Vi har ju alla en anknytningsprofil, och man får nog ändå räkna med att barn som placeras har någon form av rubbat anknytningsmönster. Det är inte alltid så, men det måste ingå i kalkylen.

Att bli placerad i helt ny familj gör ju att var och en måste finna en överlevnadsstrategi. Är man dessutom relationsmässigt traumatiserad sedan tidigare, så är överlevnadsstrategin ännu starkare.
    Antingen håller man i familjehemmets kläder, hem och hela uppmärksamhet med näbbar och klor, eller så gör man sig helt oberörd och oåtkomlig med ett tjockt pansarskal.

Många familjer lämnar tillbaka köpta hundvalpar, för att de inser att de inte orkar, hinner, vill ha en liten valp som tar all uppmärksamhet dagtid, kanske inte sover på natten, biter på allt och inte är rumsren.
    Det de såg framför sig var den lilla gulliga valpen som med tindrande ögon kelade i soffan med rosa halsband.
    Så den återlämnas, och får sedan ett nytt hem, som förhoppningsvis tänkt igenom alla eventualiteter....osv

Tyvärr liknar det här fallet för mig lite av ett valpköp, man tänkte sig något annat än vad det sedan var. Barnet betalar priset 

Vill också med ovanstående inlägg påpeka att även små hundvalpar som får byta hem flera gånger tillslut får ett otryggt anknytningsmönster. Inte för att jämföra hundar med barn, utan för att det är ett sätt för alla varelser att överleva. Familjeplaceringar är ju i syfte att skapa stabilitet och trygghet för barnet. Inte vara kul med syskon för familjen. Det är fel fokus.
    Folk måste börja ta mer ansvar för vad en handlingar orsakar i andras liv.

Anonym (Stödmamman) skrev 2022-07-08 20:15:47 följande:

ja problemet är väl att detta barn aldrig någonsin fått någon uppmärksamhet och ska nu ha ALL vår uppmärksamhet av oss alla när hen är här.
    Barnet pratar också konstant, vill gärna hitta på lögner där det låter som hen varit med om så mycket saker men har i verkligheten aldrig gjort nåt av det. 
    Våra barn tycker det är påfrestande och blir ganska irriterade fast de inte säger något, men jag kan se det. Barnet i fråga är 8 men upplevs som ca 5-6 skulle jag säga. 

jag känner ju precis som du skriver. Jag och min partner vill så gärna hjälpa, stötta och ställa upp för detta barn men vill inte att det ska bli på bekostnad av våra egna och just nu känns det så.
    Ett av våra barn ville sova hos en kompis nu i helgen när barnet är hos oss? 

Och varför tror du att barnet diktar upp saker som hen gjort trots att det inte är sant?
    Vad är det som gör att ett litet barn utvecklar det beteendet?

Det verkar som om det irriterar er, mer än att ni kan se orsaken som finns inom det placerade barnet. Det är ju ganska självklart varför barnet gör så.

Jag tror att ni skall avsluta er del i det här barnets liv. Empatin och äkta engagemang finns uppenbarligen inte i denna familj, hos varesig barn eller vuxna.

Hur hade du önskat att något av dina egna barn blev omhändertagna av en okänd familj om någonting skulle hända er så att alla övriga försvann/omkom?

Och till alla andra:
    Snälla rara alla människor som tar er an att vara familjehem. Håll om, häll i och håll ut!!

Gissningsvis har familjen redan kontaktat soc och avsagt sig uppdraget som stödfamilj för barnet.
    Detta med tanke på att TS ej skrivit någonting sedan 8/7...

Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet