• Anonym (Hur ser ni på det)

Definiera otrohet

Vad är otrohet för dig? 
    Är det bara att vara fysisk med någon annan eller även när man chattar, har onlinesex mm med någon annan? Vad anser ni?

• Svar på tråden Definiera otrohet
  • Anonym (XXX)

Otrohet är att man haft samlag med en annan, eller i alla fall att man gjort något sexuellt (könsorganen inblandade) med honom/henne. Fysiskt, i verkligheten. Jag gillar inte att folk sitter och hittar på sina egna definitioner av ord och begrepp - för då kan vi ju till slut inte alls förstå varandra!

I andra länder har otrohetsbegreppet till och med betydelse juridiskt, på så sätt att en otrogen part kanske inte får ut sin giftorätt, eller inte blir tilldömd det underhåll som hon vanligen skulle ha fått efter skilsmässan. Men då räcker det inte med en puss på kinden, förtroliga samtal, eller sexchatt med någon som parten inte ens kände i verkligheten... Man måste använda ord och begrepp, så att alla förstår vad som avses. 

...att man sedan kan känna ett styng av svartsjuka när mannen pratar förtroligt med en väninna, och kanske ger henne en puss på kinden när de skils - är en helt annan sak. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-12 01:51:58 följande:

Otrohet är att man haft samlag med en annan, eller i alla fall att man gjort något sexuellt (könsorganen inblandade) med honom/henne. Fysiskt, i verkligheten. Jag gillar inte att folk sitter och hittar på sina egna definitioner av ord och begrepp - för då kan vi ju till slut inte alls förstå varandra!

I andra länder har otrohetsbegreppet till och med betydelse juridiskt, på så sätt att en otrogen part kanske inte får ut sin giftorätt, eller inte blir tilldömd det underhåll som hon vanligen skulle ha fått efter skilsmässan. Men då räcker det inte med en puss på kinden, förtroliga samtal, eller sexchatt med någon som parten inte ens kände i verkligheten... Man måste använda ord och begrepp, så att alla förstår vad som avses. 

...att man sedan kan känna ett styng av svartsjuka när mannen pratar förtroligt med en väninna, och kanske ger henne en puss på kinden när de skils - är en helt annan sak. 

Du är helt inne på mitt spår.

Otrohet är en sak, lögner och andra svek är en annan.
    Dock kan det vara nog för en separation oavsett.
  • Anonym (M)

För mig går gränsen vid den typ av kontakt som normalt är reserverad för en partner, vilket innebär alltifrån kyssar och sexchatt till fysiskt sex.

• Anonym (Bagarn)

Otrohet kan så klart både vara fysisk och psykisk. Allt när du har varma, romantiska eller bara sexuella känslor för någon specifik person och väljer att agera utan att berätta för din partner är otrohet.

Anonym (Bagarn) skrev 2022-07-13 10:32:45 följande:

Otrohet kan så klart både vara fysisk och psykisk. Allt när du har varma, romantiska eller bara sexuella känslor för någon specifik person och väljer att agera utan att berätta för din partner är otrohet.

Ja så är det. Håller med. 
  • Robert 558

Otrohet är allt du inte skulle tycka det var ok om din partner gjorde det. Saker du gör i smyg. Har upplevt otrohet och det värsta är inte den fysiska biten, det är definitivt den mentala, att hon valde bort mig där och då. Ett fylleknull på en konferens är mildare än en planerad otrohet som pågått över tid, där partnern haft all tid i världen för reflektion. Den senare är otroligt svår att komma över. 

Robert 558 skrev 2022-07-17 13:20:54 följande:

Otrohet är allt du inte skulle tycka det var ok om din partner gjorde det. Saker du gör i smyg. Har upplevt otrohet och det värsta är inte den fysiska biten, det är definitivt den mentala, att hon valde bort mig där och då. Ett fylleknull på en konferens är mildare än en planerad otrohet som pågått över tid, där partnern haft all tid i världen för reflektion. Den senare är otroligt svår att komma över. 

Ja så är det. Mer känslor där.
  • Anonym (Mimmi)
    Robert 558 skrev 2022-07-17 13:20:54 följande:

För mig är båda oförlåtligt.
  • Anonym (Bengt)
    Robert 832 skrev 2022-07-10 12:57:58 följande:

Otrohet är att svika de regler du och din(a) partners kommit överens om. Alldeles för få diskuterar ämnet när de går in i en relation och antar att andra definierar det på samma sätt. Då kommer man nästan garanterat bli besviken. 

Vi har aldrig avtalat om det. Jag sexchattar ibland, med både kvinnor och män. Utforskar mina gränser. Hon är mer blyg, vill inte fantisera ihop. Jag älskar henne och vi har ett bra sexliv, men jag saknar fantasin och gränsöverskridanden. Att sexchatta ser jag inte som otrohet, det är helt anonymt och finns inte planer på att träffas. Jag skulle gärna berätta för min fru och få henne att vara med i chatten, men det är nog utsiktslöst.
  • Robert 558
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-07-17 14:23:26 följande:
    För mig är båda oförlåtligt.
    Så tänkte jag också, tills det hände. 
Svar på tråden Definiera otrohet