• Anonym (Rädd)

    Hpv 16/18

    Hej! 


    För knappt två år sedan gjorde jag ett cellp som visade på Hpv 16/18 utan cellförändringar. Jag fick information om att ett nytt cellprov ska göras om 1,5 år. Sagt och gjort, det andra cellprovet visade också på Hpv (16) utan cellförändringar även denna gång. Har nu fått en tid för gynundersökning. Jag är livrädd, vad kommer att hända på undersökningen? Stämmer det att man bara testas för Hpv när man fyllt 30? Jag är 34 år och tidigare har det aldrig varit Hpv i provsvaret. Jag har haft samma partner i flera år. 


    Någon med erfarenheter kring detta? 

  • Svar på tråden Hpv 16/18
  • Anonym (Bert)

    Min fru fick livmoderhalscancer och senare spred sig cancern. Jag skulle rekommendera dig att undersöka dig noga och ofta. Och kräva att killar du ligger med sköter sin hygien.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Bert) skrev 2022-07-17 17:11:14 följande:

    Min fru fick livmoderhalscancer och senare spred sig cancern. Jag skulle rekommendera dig att undersöka dig noga och ofta. Och kräva att killar du ligger med sköter sin hygien.


    Hpv har väl knappast något att göra med hygien?
  • Anonym (Hpv18)

    Hej,
    Jag gjorde en extra undersökning på gyn för detta. Det var verkligen ingen fara, läkaren var väldigt duktig! De baddade med någon vätska för att se vissa färgförändringar och knipsade av en bit för att skicka på undersökning, det gjorde inte ont!

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hpv18) skrev 2022-07-18 07:51:06 följande:

    Hej,
    Jag gjorde en extra undersökning på gyn för detta. Det var verkligen ingen fara, läkaren var väldigt duktig! De baddade med någon vätska för att se vissa färgförändringar och knipsade av en bit för att skicka på undersökning, det gjorde inte ont!


    Ok! Hade du cellförändringar eller? 
  • Anonym (Hpv18)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-07-18 08:49:45 följande:
    Ok! Hade du cellförändringar eller? 
    Lätta..
  • Anonym (Bert)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-07-17 21:30:06 följande:
    Hpv har väl knappast något att göra med hygien?
    Både ja och nej. Kondom skyddar hyfsat bra, om än inte perfekt. Att tvätta snoppen är nog mest en skröna. Men även killar bör se upp, viruset kan orsaka peniscancer. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Bert) skrev 2022-07-18 15:31:45 följande:
    Både ja och nej. Kondom skyddar hyfsat bra, om än inte perfekt. Att tvätta snoppen är nog mest en skröna. Men även killar bör se upp, viruset kan orsaka peniscancer. 
    Du svarade inte på vilket sätt det skulle vara en hygienfråga. Kondomanvändning har ju inte med hygien att göra.
  • Anonym (Bert)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-07-18 19:33:48 följande:
    Du svarade inte på vilket sätt det skulle vara en hygienfråga. Kondomanvändning har ju inte med hygien att göra.
    Jo, kondom skyddar bland annat mot gonorré
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Bert) skrev 2022-07-23 07:41:15 följande:
    Jo, kondom skyddar bland annat mot gonorré
    Jo, det vet jag. Men inte heller gonorré är en hygienfråga utan en könssjukdom. Du kan bli smittad/smitta oavsett om du är smutsig eller ren.
  • Anonym (Rädd)

    Hej igen?

    Nu har jag fått en tid för konisering då jag tydligen har cellförändringa. Ni som gjort en koniserin, hur mådde ni efteråt? Var ni sjukskrivna?

  • Anonym
    Anonym (Bert) skrev 2022-07-23 07:41:15 följande:
    Jo, kondom skyddar bland annat mot gonorré
    Du svarade inte på vilket sätt det skulle vara en hygienfråga. Kondomanvändning har ju inte med hygien att göra.
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-08-25 09:50:26 följande:

    Hej igen?

    Nu har jag fått en tid för konisering då jag tydligen har cellförändringa. Ni som gjort en koniserin, hur mådde ni efteråt? Var ni sjukskrivna?


    Jag mådde utmärkt efter min. Jag var inte sjukskriven och hade inte alls ont. Jag blödde några dagar, som första dagarna vid mens, och gick sen över på färgade flytningar ett par veckor till.

    Jag gjorde sen två cellprover inom loppet av ett år och båda var fina. Numera ingår jag åter i ?vanliga? cellprovsprogrammet. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Gjort) skrev 2022-08-25 10:03:59 följande:
    Jag mådde utmärkt efter min. Jag var inte sjukskriven och hade inte alls ont. Jag blödde några dagar, som första dagarna vid mens, och gick sen över på färgade flytningar ett par veckor till.

    Jag gjorde sen två cellprover inom loppet av ett år och båda var fina. Numera ingår jag åter i ?vanliga? cellprovsprogrammet. 
    Vad skönt! Jag pratade med min läkare som sa att jag gärna skulle vara hemma en vecka efter operationen. Men när jag läser överallt så står det att man kan jobba typ direkt efter? Jag har ett relativt tungt arbete så det kanske är därför hon sa så. 
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-08-25 10:15:16 följande:
    Vad skönt! Jag pratade med min läkare som sa att jag gärna skulle vara hemma en vecka efter operationen. Men när jag läser överallt så står det att man kan jobba typ direkt efter? Jag har ett relativt tungt arbete så det kanske är därför hon sa så. 
    Jag har kontorsarbete, så det var inga problem för mig. Jag fick däremot inte träna tungt på några veckor. 
  • Anonym (Rädd)

    Uppdatering konisering?

    Jag har nu gjort koniseringen och så här i efterhand så var det bara onödigt att oroa sig innan. Det gjorde inte ont och operationen gick snabbt, 10-15 minuter. Blöder lite, som vid mens ungefär. Nu är det bara att vänta på svar då?

Svar på tråden Hpv 16/18