• Anonym (Skit)

Doppler är ju helt värdelösa

Man tror man ska hitta hjärtljuden snabbt och enkelt men det verkar omöjligt. Är i v 13 och läser om folk som hör mycket tidigare. Hörde inte ens mina egna hjärtslag idag. Bara brus och vatten som plaskade lät det som. Va väl mina tarmar .

• Svar på tråden Doppler är ju helt värdelösa
  • EpicF

Ja, doppler är helt värdelösa om man inte kan använda de. Skapar enbart stress. 

• Anonym (Y)

Men varför i hela världen skaffar man något som bara ger en oro?

• EpicF
    Anonym (Y) skrev 2022-07-17 14:17:39 följande:

Men varför i hela världen skaffar man något som bara ger en oro?

Man är nyfiken på att höra hjärtat
  • Anonym (Ja)

Inte nog med det, de är dessutom skadliga för fostret om man överanvänder dem.

• SaraL77
    Anonym (Ja) skrev 2022-07-17 14:29:00 följande:

Inte nog med det, de är dessutom skadliga för fostret om man överanvänder dem.

Finns inga som helst belägg för att det är skadligt för fostret.
  • Anonym (Ja)
    SaraL77 skrev 2022-07-17 14:33:53 följande:
    Finns inga som helst belägg för att det är skadligt för fostret.
    Med tanke på vad du sprider för skit i forumet så förstår du nog att jag tror mer på vetenskapen än på dig.

www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/gravida-varnas-for-egna-ultraljud/

www.gp.se/livsstil/d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-inte-uts%C3%A4tta-ditt-foster-f%C3%B6r-ultraljud-i-on%C3%B6dan-1.41246615

www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/stralning-i-varden/berattigande-och-optimering/ultraljudsundersokning-vid-graviditet/
  • Anonym (Ylva)

Med mitt första barn hade barnmorskan svårt att höra hjärtljudet i vecka 24. Det finns en anledning till att man inte börjar lyssna på hjärtat tidigare i graviditeten. 

• Anonym (Y)
    EpicF skrev 2022-07-17 14:21:10 följande:
    Man är nyfiken på att höra hjärtat
    Och när man inte gör det så får man panik och kissar på sig. Många tror det är något fel i onödan.
  • EpicF
    Anonym (Y) skrev 2022-07-17 14:52:32 följande:
    Och när man inte gör det så får man panik och kissar på sig. Många tror det är något fel i onödan.
    Ja. Eller så blir man stressad vilket i sin tur kan stressa barnen. 

Och nej, det är inte skadligt med ultraljudsvågor För barnet (kommentaren är till anonym (ja))
  • Anonym (Skit)

De få minuterna jag försökte leta efter hjärtat tror jag inte skadar bebisen. Hade jag försökt längre kanske jag hittat, kanske inte men ville inte hålla på för länge.

Ja det är helt klart dumt att försöka hitta dom så här tidigt men nyfikenheten tog över, tänkte jag skulle lugna mig inför kub på torsdag. Det är inte alltid man gör smarta val.

• Anonym (Väntar)

Min bm sa att de i regel inte lyssnar på hjärtljuden innan v 24 just för att det kan vara svårt att hitta. Och då handlar det om utbildade som vet hur de ska leta.

Förstår tanken med köpa doppler men kan leda till mer oro. 
    Tänk att du väntar bebis och inte missfall. Det kommer gå bra. Snart är du i spökveckorna och de kan vara jobbiga, man mår i många fall bättre men känner inte av bebis. 
    Jag började känna bebis först v 20/21 lite grann. 

• Anonym (Dr)

Jag är läkare, tog med stetoskop hem och lyssnade på hjärtljud from v 18/20 med tredje barnet. Blev helt besatt, förde tabell och lyssnade på fostrets hjärta 3 ggr/dag tillslut. Väldig stress om jag inte hittade dem.
    Tror att det är sunt att registrera själv om barnet rört sig som vanligt. Allting annat känns sunt att lämna till kontrollerna.

• Anonym (Tessa)

Man tror inte att man skadar fostret men det blir helt klart påverkat. Jag gjorde väldigt många ultraljud med mina tvillingar pga komplikationer och det är tydligt att foster märker av dopplern. Om inget annat så väcker man dem, antagligen blir de stressade också för de börjar röra på sig väldigt mycket om man håller på länge. Det faktum att det ökar chansen att de blir vänsterhänta innebär ju att det påverkar hjärnan på något sätt.  

Jag tycker det är dumt att använda doppler för skoj skull när det inte är medicinskt befogat. Fosters hjärnor utvecklas så otroligt snabbt och man vet väldigt lite om vad som påverkar och hur. Bara för att man inte vet att något skadar så betyder det inte att det är helt ofarligt. 

Nu tror jag inte att det är någon fara med TS bebis men det är så onödigt att folk har doppler hemma, tyvärr har det ju blivit vanligt och man vet inte följderna 

• EpicF
    Anonym (Tessa) skrev 2022-07-17 16:07:34 följande:

Man tror inte att man skadar fostret men det blir helt klart påverkat. Jag gjorde väldigt många ultraljud med mina tvillingar pga komplikationer och det är tydligt att foster märker av dopplern. Om inget annat så väcker man dem, antagligen blir de stressade också för de börjar röra på sig väldigt mycket om man håller på länge. Det faktum att det ökar chansen att de blir vänsterhänta innebär ju att det påverkar hjärnan på något sätt.  

Jag tycker det är dumt att använda doppler för skoj skull när det inte är medicinskt befogat. Fosters hjärnor utvecklas så otroligt snabbt och man vet väldigt lite om vad som påverkar och hur. Bara för att man inte vet att något skadar så betyder det inte att det är helt ofarligt. 

Nu tror jag inte att det är någon fara med TS bebis men det är så onödigt att folk har doppler hemma, tyvärr har det ju blivit vanligt och man vet inte följderna 

Mam kan bli vänsterhänd även utan att det används mycket ultraljud. Det är ingen koppling mellan vänsterhänta och ultraljud. 
  • Anonym (Tessa)
    EpicF skrev 2022-07-17 16:11:41 följande:
    Mam kan bli vänsterhänd även utan att det används mycket ultraljud. Det är ingen koppling mellan vänsterhänta och ultraljud. 
    Det är klart att man kan bli vänsterhänt utan att blivit utsatt för ultraljud. Jag fick höra att det finns studier där man sett en korrelation mellan ökad andel barn som blir vänsterhänta och ultraljud. Det behöver ju inte betyda att det var ultraljudet de blev vänsterhänta av iofs. Korrelation är ju som bekant inte det samma som kausalitet. Men med tanke på att det kanske finns ett samband och att man inte vet följderna så varför leka med doppler hemma i onödan?
    Och nej, jag tycker inte det är hemsk med vänsterhänta barn, det är inte det som är min poäng  
  • Anonym (Skit)

Fick bekräftag ma idag , bebisen hade vart död i flera veckor. Fy fan

• SaraL77
    Anonym (Skit) skrev 2022-07-21 12:55:17 följande:

Fick bekräftag ma idag , bebisen hade vart död i flera veckor. Fy fan

Beklagar verkligen. Vet precis hur det känns och vad ni just nu går igenom. Styrkekramar.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ja) skrev 2022-07-17 14:40:51 följande:
    Med tanke på vad du sprider för skit i forumet så förstår du nog att jag tror mer på vetenskapen än på dig.

www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/gravida-varnas-for-egna-ultraljud/

www.gp.se/livsstil/d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-inte-uts%C3%A4tta-ditt-foster-f%C3%B6r-ultraljud-i-on%C3%B6dan-1.41246615

www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/stralning-i-varden/berattigande-och-optimering/ultraljudsundersokning-vid-graviditet/
    Håller med, man ska absolut inte göra ultraljud eller liknande undersökningar i onödan. Ingen vet än vilka risker det kan innebära. Allra värst är de där kvinnorna, som åker in till sjukhuset och tjatar till sitt ett vaginalt ultraljud, utan medicinsk indikation, bara för att få graviditeten bekräftad... samt naturligtvis dom som kollar könet. 

...men sedan måste jag ändå lägga till, att det inte är så konstigt att barnmorskorna vill att det ska vara så väldigt komplicerat och svårt att använda denna utrustning. Det är det inte! De vill överskatta sin egen kompetensnivå, liksom alla med medellånga vårdutbildningar.
Svar på tråden Doppler är ju helt värdelösa