• Less is more

Prata med danskar

Var i Danmark nyligen. Märkte att en förändring skett senast jag var där. Danskarna pratar numera engelska när man frågar nåt.

Jag pratade svenska med typ olika dansk personal - men de svarade på engelska. Vilket gjorde att jag blev osäker på om de inte förstår svenska eller bara tror att jag inte förstår danska. 

Nä, jag vill att vi pratar svenska/danska. Men det oklara i situationen gjorde att jag då ändå svarade på engelska. Eftersom danskarna verkade vilja det.l

Men det stör mig att vi tydligen inte kan prata våra nordiska språk  med varandra längre.

Är det bara invandrare i Danmark som är osäkra på svenska ? Era erfarenheter?

• Svar på tråden Prata med danskar
  • EpicF

De förstår svenska men antar väl säkert att du har svårt för danskan, vilket majoriteten av svenskarna har. Och därav engelska för att det inte ska uppstå missförstånd. 

• Aliona

Jag har jobbat i Danmark i snart tio år. Kan säga att det är ganska många danskar som inte förstår svenska eller känner sig bekväma med det. Och de jag träffar är inte invandrade danskar och de har hög utbildning. De som förstår svenska är de som är uppvuxna i Köpenhamn och som kanske har sommarstuga eller av annan anledning har tillbringat mycket tid i Sverige. Sen finns det så klart fortfarande danskar som gärna pratar ?skandinaviska?, dvs danska uppblandade med svenska ord och räknetal för att göra det tydligare. 

• Glinda från Oz

Jag har väldigt svårt att förstå danska särskilt andra dialekter än de som pratas runt Köpenhamn så jag tycker bara det är skönt när de pratar engelska. Tror att flera känner som mig.

• Anonym (E)

Många danskar (infödda) förstår svenska men fattar att vi kan ha svårt att förstå dem, och då är det snällt av dem att svara på engelska.

• FredrikLiksom

Är man i Köpenhamn brukar svenska funka bra och man förstår även danskarna. I resten av landet blir det bara irriterande om man ska stå och försöka hålla igång en konversation när engelskan förstås från bägge håll betydligt bättre än våra respektive språk.

• Hyllemor

Jag reagerade på samma sak sist jag var i Köpenhamn. Förr funkade svenskan överallt men nu svarar nästan alla på engelska. Den enda som inte svarade på engelska var killen i kassan till Guinness world record museum, men han svarade faktiskt på svenska med ganska rolig dansk brytning.

• Anonym (Godiva)

Ja - herrejösses. Jag brukar ofta säga att om danskarna plockade bort den potatis som dom har i munnen när dom talar så hade man kunnat fatta vad dom säger! 

Det är därför dom talar engelska med utlänningar. Tack & lov för det! Kyss

• Tom Araya
    Less is more skrev 2022-07-18 21:57:56 följande:
    Prata med danskar

Var i Danmark nyligen. Märkte att en förändring skett senast jag var där. Danskarna pratar numera engelska när man frågar nåt.

Jag pratade svenska med typ olika dansk personal - men de svarade på engelska. Vilket gjorde att jag blev osäker på om de inte förstår svenska eller bara tror att jag inte förstår danska. 

Nä, jag vill att vi pratar svenska/danska. Men det oklara i situationen gjorde att jag då ändå svarade på engelska. Eftersom danskarna verkade vilja det.l

Men det stör mig att vi tydligen inte kan prata våra nordiska språk  med varandra längre.

Är det bara invandrare i Danmark som är osäkra på svenska ? Era erfarenheter?

Talad danska är ju helt obegripligt, så det finns fog att anta att talad svenska är lika obegripligt för danskar.
  • Anonym (Tale)
    EpicF skrev 2022-07-18 21:59:07 följande:

De förstår svenska men antar väl säkert att du har svårt för danskan, vilket majoriteten av svenskarna har. Och därav engelska för att det inte ska uppstå missförstånd. 

Det är mer äldre danskar som kör på danska först. Jag skulle tro att det är den äldre generation av Svenskar och Danskar som förstår varandra bättre.
    Personligen har jag betydligt lättare med att förstå Norska  
  • Anonym (Kvh)

Jag brukar prata svenska och danskarna brukar svara på svenska. I helsingør tror jag alla fattar svenska och jag tycker deras danska är lätt att förstå, lättare än den som talas i Köpenhamn. Ibland när jag går på bordell frågar de dock om jag föredrar engelska eller skandinaviska. Men annars tycker jag bornholmsdanskan är den som är lättast att förstå.

• Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-18 23:24:03 följande:
    Jag har väldigt svårt att förstå danska särskilt andra dialekter än de som pratas runt Köpenhamn så jag tycker bara det är skönt när de pratar engelska. Tror att flera känner som mig.
    Samma här.
  • Less is more
    Hyllemor skrev 2022-07-19 15:29:52 följande:

Jag reagerade på samma sak sist jag var i Köpenhamn. Förr funkade svenskan överallt men nu svarar nästan alla på engelska. Den enda som inte svarade på engelska var killen i kassan till Guinness world record museum, men han svarade faktiskt på svenska med ganska rolig dansk brytning.

Heder åt honom! Det tycker jag var bra gjort av honom. Vi behöver kunna varandras språk lite bättre. Inte på avancerad nivå, men kunna få beställa en glass eller fråga om vägen eller nåt. Det borde vi kunna klara på våra egna språk eller genom en mix.

KVi borde alla få koppla upp oss på en webbutbildning på våra olika språk. Hade varit kul.
  • Less is more
    Anonym (Tale) skrev 2022-07-19 15:47:14 följande:
    Det är mer äldre danskar som kör på danska först. Jag skulle tro att det är den äldre generation av Svenskar och Danskar som förstår varandra bättre.
    Personligen har jag betydligt lättare med att förstå Norska  
    Det kan nog stämma. Jag får väl ändå säga att jag tillhör den äldre halvan numera.

G
    ratis webbutbildning på enkel nivå i våra språk till oss medborgare. Lite uppblandat med turistig info om varje land hade varit kul. För oss i våra skandinaviska/ nordiska länder. Vi behöver träna oss, det är ju ändå samma språkfamilj.
  • Anonym (skandinav)

Ja men så var det ju, jag började med svenska, använder de ord som svenskan/norska och danska har gemensamt.
    Yngre svarade på engelska.
    Mina tonåringar förstår knappt danska.
    Hade ett samtal i Köpenhamn med en kvinna i min ålder, beslöjad och med ursprung i Afrika hennes danska var underhar, då vi båda ville förstå och hade tid så gick det bra.

• Anonym (Kvh)
    Less is more skrev 2022-07-20 08:46:40 följande:
    Heder åt honom! Det tycker jag var bra gjort av honom. Vi behöver kunna varandras språk lite bättre. Inte på avancerad nivå, men kunna få beställa en glass eller fråga om vägen eller nåt. Det borde vi kunna klara på våra egna språk eller genom en mix.

KVi borde alla få koppla upp oss på en webbutbildning på våra olika språk. Hade varit kul.
    Jag tycker lite utbildning i skandinaviska språk borde vara obligatoriskt i grundskolan. Alla borde lära sig grunderna i danska och norska. 
  • Anonym (Roligt klipp om sprakforbistring)

Fanns ju en reklam for en herrans massa ar sedan, om 50% rabatt pa bropass (Oresundsbron). Hittar inte klippet nu, men det var sa klockrent. 

En bil med tva unga, svenska tjejer stannar vid overgangen. Dansken som star dar upplyser dem (pa danska) att det ar 50% med bropass. Ja,ja - hej, hej, sager tjejerna glatt (uppenbarligen utan att ha forstatt) och aker vidare utan att ha utnyttjat rabatten. Samma sak hander pa andra sidan - dansken forstar inte vad svensken sager, och aker aven han vidare utan att ha utnyttjat rabatten. Allt pga sprakforbistring.

Om nagon har link till klippet sa dela garna med er. 

Svar på tråden Prata med danskar