• Cocachins

Försöka bli gravid hösten 2022

Hej, någon mer som skulle önska bli gravid till hösten? Vi tänkte börja försöka nu i augusti 2022. Vore kul att följas åt. 

• Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022
  • Cocachins

Ja vad roligt då kan vi förökas ät! Vi har redan ett barn så detta blir ett försök på nr 2. Fick men bara för någon dag sedan men den verkar redan vara över? Aldrig haft så kort förut. kanel var för att det är första riktiga mensen sen efter uttag av p-staven? Fick en sak genombrottsblödning direkt efter uttag (alltså ingen riktig mens), Sen gick det fyra veckor och nu kom riktiga mensen. Lyckades aldrig riktigt detektera när min ägglossning var trots lite sporadiska försök med ägglossningsstickor. Ska göra nytt försök med stickorna nu. Men lite skumt med när min förväntade ägglossning ska komma rent tidsmässigt nu när mensen var över på typ 3 dagar. Brukar ha mens j 7 dagar annars. Kanske är slemhinnan ännu för tunn? Kanske svårare att bli gravid då också fortfarande? Har ni andra haft något p-medel nu tills nyligen? 

• Cocachins

Jag är 35. Förra gången för tre år sedan blev jag gravid efter ca 3 månader. Men ju äldre man blir går ju fertiliteten ner.. Får se hur lång tid det tar denna gång. Vi är borta och bor med andra folk när inpå nu på semestern så vi får se om vi kan få till något försök nu redan i slutet på nästa vecka då jag har förväntad ägglossning. När har ni er ägglossning som ni tänkte börja försöka kring? 

• Cocachins
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-07-27 20:57:17 följande:

Vad kul! Jag är helt ny på detta! 31 år, första barnet. Slutade med piller i mitten av juli, men inte fått någon bortfallsblödning eller mens än? så osäker på om ägglossningen kommit igång än. 

Tidigare gånger när jag har pausat med piller så kom mensen tillbaka direkt och regelbundet, så lite typiskt att den inte gör det nu? senaste sockerpiller veckan kom det ingen pillermens heller. 

Ja det är svårt att hitta ägglossningen innan man fått första mensen. När man väl får mens brukar man kunna räkna bakåt 14 dagar då man borde ha haft ägglossning om nu det gör än klokare till näsa cykel hehe. Någon som testat det här med att tempa sig? Jag brukar ofta få en sån bortfallsblödning direkt när jag slutar med p-medel. Men å andra sidan hade jag också ganska regelbundna blödningar trots p-stav. Så tror jag har rätt starka hormoner eller nått? På gott och ont för har både kraftig pms och kraftiga mens smärtor osv. vilket inte är roligt. 
  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-07-28 15:15:57 följande:

Hej! Här är en till som planerar första barnet. Jag är 33 år och har gått på p-piller sen jag var 18 år. Haft hormonella problem sedan jag var liten. Höll på komma i puberteten redan när jag var fem år så fick behandling i flera år tills det var dags att släppa fram puberteten. När jag kom i puberteten hade jag problem med oregelbunden mens, kraftiga blödningar, acne, m.m. Gjorde en utredning när jag var 18 år och minns att dom nämnde att jag hade för höga testosteron-nivåer. Fick rekommenderationen att äta p-piller och har gjort det sen dess, med några uppehåll då jag ville se om problemet slutat. Såklart fick jag tillbaka samma problem som tidigare + mörka hårstrån i ansiktet. Har i flera års tid misstänkt pcos, men tycker det var konstigt att jag inte fick den diagnosen när jag var 18 år och gjorde utredningen. Fick en tid hos kvinnokliniken i vintras för jag ville veta mer om vad som är "fel" på mig, men eftersom jag gick på p-piller så kunde dom inte göra så mycket. Dock så gav dom mig diagnosen pcos eftersom alla mina symptom stämde in på det och dom sa att det inte kan vara någonting annat än pcos. 

För en vecka sedan slutade jag med mina p-piller och ska jag vara helt ärlig så är jag rädd för alla besvär som kommer komma. Vet hur jobbigt det varit att vara utan hormonerna som p-pillren ger och det värsta var ändå depressionerna som jag fick + den ökade behåringen och svettlukten. Men vill man bli gravid så är det bara att försöka. Har iaf börjat äta multivitaminer, omega 3 och inositol för att förhoppningsvis boosta kroppen lite. Som jag förstått så kan långvarigt p-pilleranvändande orsaka vitaminbrist, så jag känner inte att det skadar att testa. 

Så det var en liten kort historia om mig. ???? Nu hoppas jag på att hormonerna inte kommer jävlas allt för mycket och att jag får igång min ägglossning. 

Inositol vad är det? Usch det låter så jobbigt för dig med allt hormornstrul <3 Jag lider också ovanligt mkt av mina hormoner men på annat vis, har en aoutominun sjukdom och får riktigt hög smärta etc när homonerna inte är i balans. Hormoner styr så mycket! Har på sista tiden börjat äta ett rent b-vitamin tillskott, bla B12 och jag undrar om inte detta bidragit positivt till mitt mående. ps. glöm inte äta folsyra om du planerar bli gravid. 
  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-07-29 13:10:56 följande:
    Inositol är en b-vitamin, men har läst att den ska hjälpa dom som har pcos att få ägglossning, hjälpa till med reglering av insulinet, förbättra äggkvalitén, sänka testosteronet, m.m. Så hoppas att den kanske gör mina besvär lite bättre. :) Ja, hormonerna styr så mycket i kroppen! Tråkigt att du får smärta när dom inte är i balans. Men jag tror också att vissa vitaminer och mineraler kan hjälpa kroppen i balans. :) Yes, mina multivitaminer innehåller folsyra. Äter apotekets "gravid", så antar att det ska vara lämpliga nivåer för dom som vill bli gravid eller är gravid. :)

Ettanvändarnamn123: Håller med om det där med vita kläder och inte veta när mensen ska komma. Mina arbetskläder är helvita, så det känns lite jobbigt. Hehe. 
    Jag tror rekommenderad folsyra dos är 400 (piko?)g. Borde stå på buken :) 
  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-07-29 13:10:56 följande:
    Inositol är en b-vitamin, men har läst att den ska hjälpa dom som har pcos att få ägglossning, hjälpa till med reglering av insulinet, förbättra äggkvalitén, sänka testosteronet, m.m. Så hoppas att den kanske gör mina besvär lite bättre. :) Ja, hormonerna styr så mycket i kroppen! Tråkigt att du får smärta när dom inte är i balans. Men jag tror också att vissa vitaminer och mineraler kan hjälpa kroppen i balans. :) Yes, mina multivitaminer innehåller folsyra. Äter apotekets "gravid", så antar att det ska vara lämpliga nivåer för dom som vill bli gravid eller är gravid. :)

Ettanvändarnamn123: Håller med om det där med vita kläder och inte veta när mensen ska komma. Mina arbetskläder är helvita, så det känns lite jobbigt. Hehe. 
    Hej, nu har jag googlat lite på inositol hehe, vilken dos tar du per dag? Läste något om att man bara ska ta det fram till ägglossning för den kan det snarare hämma embryots tillväxt? Såg nu att jag har det redan 10 mg inositol i mitt B-vitamin komplex jag äter. Funderar nu därför lite på hur jag ska göra med dem efter jag ägglossat..-
  • Cocachins
    Katch91 skrev 2022-08-02 21:10:07 följande:

@cocachins TS

Hur går det för dig? När har du BIM?

Jag tror jag har ägglossning nu, tyvärr är mannen borta.. men får se om vi får till det imorgon eller om det hinner bli för sent. Har dock inte fått något tydligt utslag på ÄL-stickorna. Men känner av vad jag kallat ?mensvärk? både igår och idag så är helt klart på gång nu. Vi fick dock tlll det även en gång innan han var tvungen att åka bort för några dagar sedan, vet inte hur länge spermierna kan överleva.. BIM har jag ca 29 aug. Lite osäker på min cykel dock för detta är andra cykeln efter jag slutade med p-medel. Hur går det för dig? Och er andra? 
  • Cocachins
    Katch91 skrev 2022-08-04 09:37:52 följande:

@cocachins

Vilken cykeldag är du på? Räknat från sin senaste mens första dag. Har du känt av någon halkighet när du torkar dig? Det fertila sekretet från livmodertappen har lite olika uppgifter. Det första som kommer har en inkapslande förmåga och ett annat ph-värde. De behåller spermierna inne i små kryptor i upp till 5-6 dagar, de spermier av bra kvalitet överlever den väntan och de som inte är bra dör. Ju närmre man är ägglossning ju vattnigare blir sekretet likt en motorväg rätt upp i livmodern. Så ni kan ha fått in några simmare inför stundande ägglossning.

Jag har BIM 10-12/8  men börjar känna mig ganska säker på att jag är gravid redan nu!
    Aktiverar jag mig rinner svetten i pannan (svettas sällan) Igår fick jag värmvallningar och illamående vid middagen.  På kvällen fick jag halsbränna kände mig begynnande sjuk och en ökad salivproduktion. Idag när jag vaknade så känner jag att jag måste svälja hela tiden och att det tar emot lite i magen när jag sväljer. 

Jag Har beställt hem test som kommer idag men det är alldeles för tidigt för att testa nu. Så ska vänta till onsdag nästa vecka och sen ta ett tidigt CB 

Gud så spännande har försökt lägga märke till flygningar men kan inte tyda på det. Tog dock Ägglossningstest igår och i förrgår och då var det starkare för att idag vara svagare. Så har nog haft ägglossning tis/ons. Vi låg natten mot lördag. Tveksamt om de överlevt så länge men kan hoppas. Kankse får till det idag också men kan var för sent då.. I min app ska ägglossning vara först i morgon. Men det tror jag inte stämmer, alltid haft lite kortare cykel. Första dagen i cykeln var den 22 juli så är dag 14 idag. 
  • Cocachins

Jag låg och googlade lite igår kväll och har nu börjat ifrågasätta när egentligen ägglossningssmärtan kmr (för oss som har det). Jag har alltid trott att man har ont innan ägget lossnar typ att äggstockarna krampar för att släppa ägget och sen när ägget släppt slutar det göra ont. Men detta vändes lite upp och ned igår. När jag läste verkar det snarare som ägget släpper först och sen kmr smärtan av lite olika anledningar. Detta skulle i sånt fall göra metoden ?vänta på ägglossningssmärta? och då ligga, helt värdelöd om man vill bli med barn. Hur tror ni att det ligger till med ägglossningssmärtan för er? 

Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022