• Wed 20 Jul 2022 23:04
    13321 visningar
    128 svar
    128
    13321

    Försöka bli gravid hösten 2022

    Hej, någon mer som skulle önska bli gravid till hösten? Vi tänkte börja försöka nu i augusti 2022. Vore kul att följas åt. 


     

  • Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022
  • Sun 24 Jul 2022 23:14
    #1
    +1

    Jag och min sambo har bestämt att vi ska börja försöka nu när semestern är över. Roligt om vi kan följas åt! Är det ert första barn? 

  • Mon 25 Jul 2022 13:04
    #2
    +1

    Hej!
    Kul! Vi ska börja försöka snart med (3e barnet) min mens har dock blivit oregelbunden sen jag hade covid förra månaden så jag hoppas den kommer snart så jag kan börja ha lite koll och vi kan köra igång, hihi. 

  • Tue 26 Jul 2022 00:28
    #3

    Ja vad roligt då kan vi förökas ät! Vi har redan ett barn så detta blir ett försök på nr 2. Fick men bara för någon dag sedan men den verkar redan vara över? Aldrig haft så kort förut. kanel var för att det är första riktiga mensen sen efter uttag av p-staven? Fick en sak genombrottsblödning direkt efter uttag (alltså ingen riktig mens), Sen gick det fyra veckor och nu kom riktiga mensen. Lyckades aldrig riktigt detektera när min ägglossning var trots lite sporadiska försök med ägglossningsstickor. Ska göra nytt försök med stickorna nu. Men lite skumt med när min förväntade ägglossning ska komma rent tidsmässigt nu när mensen var över på typ 3 dagar. Brukar ha mens j 7 dagar annars. Kanske är slemhinnan ännu för tunn? Kanske svårare att bli gravid då också fortfarande? Har ni andra haft något p-medel nu tills nyligen? 

  • Tue 26 Jul 2022 23:16
    #4
    Cocachins skrev 2022-07-26 00:28:45 följande:

    Ja vad roligt då kan vi förökas ät! Vi har redan ett barn så detta blir ett försök på nr 2. Fick men bara för någon dag sedan men den verkar redan vara över? Aldrig haft så kort förut. kanel var för att det är första riktiga mensen sen efter uttag av p-staven? Fick en sak genombrottsblödning direkt efter uttag (alltså ingen riktig mens), Sen gick det fyra veckor och nu kom riktiga mensen. Lyckades aldrig riktigt detektera när min ägglossning var trots lite sporadiska försök med ägglossningsstickor. Ska göra nytt försök med stickorna nu. Men lite skumt med när min förväntade ägglossning ska komma rent tidsmässigt nu när mensen var över på typ 3 dagar. Brukar ha mens j 7 dagar annars. Kanske är slemhinnan ännu för tunn? Kanske svårare att bli gravid då också fortfarande? Har ni andra haft något p-medel nu tills nyligen? 


    Ja kul att följas åt! jag har inte använt något preventivmedel sen jag blev gravid med första 2018, då gick jag på p piller innan och blev gravid nästan direkt då jag slutade. med 2an gick jag inte på något innan heller och det tog sig på första försöket..ska bli spännande att se hur det går denna gång. Hur gamla är ni? 
  • Tue 26 Jul 2022 23:39
    #5

    Jag är 35. Förra gången för tre år sedan blev jag gravid efter ca 3 månader. Men ju äldre man blir går ju fertiliteten ner.. Får se hur lång tid det tar denna gång. Vi är borta och bor med andra folk när inpå nu på semestern så vi får se om vi kan få till något försök nu redan i slutet på nästa vecka då jag har förväntad ägglossning. När har ni er ägglossning som ni tänkte börja försöka kring? 

  • Wed 27 Jul 2022 19:20
    #6
    Cocachins skrev 2022-07-26 23:39:48 följande:

    Jag är 35. Förra gången för tre år sedan blev jag gravid efter ca 3 månader. Men ju äldre man blir går ju fertiliteten ner.. Får se hur lång tid det tar denna gång. Vi är borta och bor med andra folk när inpå nu på semestern så vi får se om vi kan få till något försök nu redan i slutet på nästa vecka då jag har förväntad ägglossning. När har ni er ägglossning som ni tänkte börja försöka kring? 


    Okej, ja då kan det ju bli lite lurigt att få till det hehe. Jag hade covid förra månaden och sen kom aldrig min mens den månaden som den skulle så jag väntar fortfarande på den..men om jag ska gå efter mitt mående och hur kroppen känns så tror jag mensen kommer inom några dagar äntligen så jag kan få lite koll. Osäker på om vi börjar försöka nu i augusti..blir förmodligen september men får se..
  • Wed 27 Jul 2022 20:57
    #7

    Vad kul! Jag är helt ny på detta! 31 år, första barnet. Slutade med piller i mitten av juli, men inte fått någon bortfallsblödning eller mens än? så osäker på om ägglossningen kommit igång än. 


    Tidigare gånger när jag har pausat med piller så kom mensen tillbaka direkt och regelbundet, så lite typiskt att den inte gör det nu? senaste sockerpiller veckan kom det ingen pillermens heller. 

  • Thu 28 Jul 2022 00:27
    #8
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-07-27 20:57:17 följande:

    Vad kul! Jag är helt ny på detta! 31 år, första barnet. Slutade med piller i mitten av juli, men inte fått någon bortfallsblödning eller mens än? så osäker på om ägglossningen kommit igång än. 


    Tidigare gånger när jag har pausat med piller så kom mensen tillbaka direkt och regelbundet, så lite typiskt att den inte gör det nu? senaste sockerpiller veckan kom det ingen pillermens heller. 


    Ja det är svårt att hitta ägglossningen innan man fått första mensen. När man väl får mens brukar man kunna räkna bakåt 14 dagar då man borde ha haft ägglossning om nu det gör än klokare till näsa cykel hehe. Någon som testat det här med att tempa sig? Jag brukar ofta få en sån bortfallsblödning direkt när jag slutar med p-medel. Men å andra sidan hade jag också ganska regelbundna blödningar trots p-stav. Så tror jag har rätt starka hormoner eller nått? På gott och ont för har både kraftig pms och kraftiga mens smärtor osv. vilket inte är roligt. 
  • Thu 28 Jul 2022 10:28
    #9

    Här är också en till som försöker Skrattande Det här är andra barnet för mig men med en helt ny man. Jag har en son sedan tidigare som är 7 år. Min sambo har inga barn alls. Jag hoppas det går vägen för oss. Men jag har min oros känslor då sambon utlöser väldigt lite! Och jag har tagit ägglossningstest,, men något stämmer inte riktigt. 
    Jag får ökning och stegring men inte positivt på testet. Samtidigt så molar det och hugger i äggstockarna och även ömma bröst sedan i lördags 23/7  men får inget positivt på stickan Gråter Jag fundera på om kanske kroppen försöker ägglossa men att det kanske inte blev någon ägglossning. vi har iaf sexa under helgen och i början på veckan så hoppas Glad Nu är det bara en eviga väntan mellan äl och bim. 

  • Thu 28 Jul 2022 15:15
    #10

    Hej! Här är en till som planerar första barnet. Jag är 33 år och har gått på p-piller sen jag var 18 år. Haft hormonella problem sedan jag var liten. Höll på komma i puberteten redan när jag var fem år så fick behandling i flera år tills det var dags att släppa fram puberteten. När jag kom i puberteten hade jag problem med oregelbunden mens, kraftiga blödningar, acne, m.m. Gjorde en utredning när jag var 18 år och minns att dom nämnde att jag hade för höga testosteron-nivåer. Fick rekommenderationen att äta p-piller och har gjort det sen dess, med några uppehåll då jag ville se om problemet slutat. Såklart fick jag tillbaka samma problem som tidigare + mörka hårstrån i ansiktet. Har i flera års tid misstänkt pcos, men tycker det var konstigt att jag inte fick den diagnosen när jag var 18 år och gjorde utredningen. Fick en tid hos kvinnokliniken i vintras för jag ville veta mer om vad som är "fel" på mig, men eftersom jag gick på p-piller så kunde dom inte göra så mycket. Dock så gav dom mig diagnosen pcos eftersom alla mina symptom stämde in på det och dom sa att det inte kan vara någonting annat än pcos. 

    För en vecka sedan slutade jag med mina p-piller och ska jag vara helt ärlig så är jag rädd för alla besvär som kommer komma. Vet hur jobbigt det varit att vara utan hormonerna som p-pillren ger och det värsta var ändå depressionerna som jag fick + den ökade behåringen och svettlukten. Men vill man bli gravid så är det bara att försöka. Har iaf börjat äta multivitaminer, omega 3 och inositol för att förhoppningsvis boosta kroppen lite. Som jag förstått så kan långvarigt p-pilleranvändande orsaka vitaminbrist, så jag känner inte att det skadar att testa. 

    Så det var en liten kort historia om mig. ???? Nu hoppas jag på att hormonerna inte kommer jävlas allt för mycket och att jag får igång min ägglossning. 

Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022