• Sucken

Försöka bli gravid hösten 2022

Hej! Här är en till som planerar första barnet. Jag är 33 år och har gått på p-piller sen jag var 18 år. Haft hormonella problem sedan jag var liten. Höll på komma i puberteten redan när jag var fem år så fick behandling i flera år tills det var dags att släppa fram puberteten. När jag kom i puberteten hade jag problem med oregelbunden mens, kraftiga blödningar, acne, m.m. Gjorde en utredning när jag var 18 år och minns att dom nämnde att jag hade för höga testosteron-nivåer. Fick rekommenderationen att äta p-piller och har gjort det sen dess, med några uppehåll då jag ville se om problemet slutat. Såklart fick jag tillbaka samma problem som tidigare + mörka hårstrån i ansiktet. Har i flera års tid misstänkt pcos, men tycker det var konstigt att jag inte fick den diagnosen när jag var 18 år och gjorde utredningen. Fick en tid hos kvinnokliniken i vintras för jag ville veta mer om vad som är "fel" på mig, men eftersom jag gick på p-piller så kunde dom inte göra så mycket. Dock så gav dom mig diagnosen pcos eftersom alla mina symptom stämde in på det och dom sa att det inte kan vara någonting annat än pcos. 

För en vecka sedan slutade jag med mina p-piller och ska jag vara helt ärlig så är jag rädd för alla besvär som kommer komma. Vet hur jobbigt det varit att vara utan hormonerna som p-pillren ger och det värsta var ändå depressionerna som jag fick + den ökade behåringen och svettlukten. Men vill man bli gravid så är det bara att försöka. Har iaf börjat äta multivitaminer, omega 3 och inositol för att förhoppningsvis boosta kroppen lite. Som jag förstått så kan långvarigt p-pilleranvändande orsaka vitaminbrist, så jag känner inte att det skadar att testa. 

Så det var en liten kort historia om mig. ???? Nu hoppas jag på att hormonerna inte kommer jävlas allt för mycket och att jag får igång min ägglossning. 

• Sucken
    Katch91 skrev 2022-07-28 15:35:45 följande:

För er med oregelbunden mens kan tempa er varje morgon alternativt försöka läsa av ett sekret. Man har ca ett fertilt fönster på 5 dagar. när östrogenet peakar innan ägglossningen mjuknar Livmodertappen och man får en halkig känsla i underlivet när man torkar sig. När sektetet är genomskinligt och lite elastiskt, likt äggvita nästan, då öppnas det fertila fönstret.
    det sekretet har en inkapslande egenskap och kan hålla spermierna inne tills de är dags för dem att föras upp mot ägget. 

mitt fertila fönster öppnas typ redan dag 6-7 i cykeln. När väl ägget har släppts lever det i ca 1 dygn. När man väl är framme vid ägglossningen då LH peakar på en teststicka sjunker också östrogenet ganska snabbt vilket gör att det fertila sekretet snabbt kan avta och då är livmodern och vaginan inte så gästvänlig längre för spermier att kunna ta sig igenom tappen. PH värdet blir helt enkelt fel och dödar spermierna. 

så det är lätt att missa sitt fertila fönster om man väntar på en ägglossningssticka. Och en ägglossningssticka kan visa positivt på LH hormonet men man kan ha brist på östrogen som bidrar till fertilt sekret så även om man ägglossar kommer inte spermierna fram.

Så försök känna efter varje dag efter mens hur det känns när ni torkar er. 

när mitt fertila fönster öppnar halkar jag bara runt kring slidöppningen när jag torkar mig ???? 
    Och efter äddlossningen blir det en torrare krämigare konsistens igen som inte alls är halkig. 

jag och min man bestämde oss för några dagar sedan att vi ska börja köra hela vägen men utan att försöka pricka eller testa med stickor osv.

Men jag vet ju exakt när min kropp kan tänka sig att välkomna hans simmare och hålla dem inne eller skjutsa dem rätt in ??

Jag började använda natural cycles för en vecka sedan, så ska bli spännande att se hur temperaturen ter sig i kroppen. Har också hört talas om billingsmetoden, så ska läsa på lite mer om det. :) Är som du säger en smart metod för att förstå när man har ägglossning.
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-07-29 00:09:17 följande:
    Inositol vad är det? Usch det låter så jobbigt för dig med allt hormornstrul <3 Jag lider också ovanligt mkt av mina hormoner men på annat vis, har en aoutominun sjukdom och får riktigt hög smärta etc när homonerna inte är i balans. Hormoner styr så mycket! Har på sista tiden börjat äta ett rent b-vitamin tillskott, bla B12 och jag undrar om inte detta bidragit positivt till mitt mående. ps. glöm inte äta folsyra om du planerar bli gravid. 
    Inositol är en b-vitamin, men har läst att den ska hjälpa dom som har pcos att få ägglossning, hjälpa till med reglering av insulinet, förbättra äggkvalitén, sänka testosteronet, m.m. Så hoppas att den kanske gör mina besvär lite bättre. :) Ja, hormonerna styr så mycket i kroppen! Tråkigt att du får smärta när dom inte är i balans. Men jag tror också att vissa vitaminer och mineraler kan hjälpa kroppen i balans. :) Yes, mina multivitaminer innehåller folsyra. Äter apotekets "gravid", så antar att det ska vara lämpliga nivåer för dom som vill bli gravid eller är gravid. :)

Ettanvändarnamn123: Håller med om det där med vita kläder och inte veta när mensen ska komma. Mina arbetskläder är helvita, så det känns lite jobbigt. Hehe. 
  • Sucken

Cocachins: Jag tror jag tar 500 mg. Jasså, jag har inte läst någonting om att man bara ska ta det fram till ägglossning. Känner att jag får googla fram lite mer information. :) 

Katch91: Ja, Jenny koos har jag hört talas om. Har beställt hennes fertilitetsbok som jag nyss fått hem och ska läsa. :) Maria Särén ska jag kolla upp. Ja, jag har också läst att man ska äta mindre socker och kolhydrater, så måste börja med det. Har inte den bästa kosthållningen i dagsläget och skulle behöva gå ner 10 kg, så jag ska försöka ta tag i kosten nu. Man vill ju göra allt för att underlätta att bli gravid och klara av graviditeten. :)

Håller med om att trots att man har kunskapen om hur man borde leva så är det inte så lätt. Man önskar att hade lite mer jävlaranamma!

• Sucken
    Katch91 skrev 2022-07-30 17:16:30 följande:

@sucken

Samma här med kosten!!!!! inget sug öht på ?nyttig? mat. Bara snabba kolhydrater och äter Elvanse mot min ADD som slår ut hungern helt så äter bara en snabb frukost när jag vaknar och är utsvulten sen äter jag inte fören kvällen och vaknar ofta på natten och slänger i mig barnens flingor?. INTE HÅLLBART. 

Min mamma hade ju PCOS och jag tror eller vet inte om jag har det. Min mens blev regelbunden efter mitt första barn som jag fick när jag skulle fylla 19. Det tog oss 1 år av nuppande varje dag (va 18 somsagt ;P) Innan det tog sig. sedan dess har min cykel varit väldigt punktlig + - 3dagar. 

Men jag har problem med akne (rejäl) typiskt manligt håravfall och ökad behåring under naveln.. och har lätt För att lägga på mig extra kilon om jag inte tränar röven av mig eller äter strikt hälsosam kost. Så jag vet inte om man kan ha typ ?anlag? för PCOS men att kroppen ändå klarar att ägglossa och vara regelbunden.

tråkigt att vården inte hjälpt dig mer än att sätta dig på P-piller som gett dig en artificiell regelbunden cykel. Istället för att hjälpa dig med rotorsaken så du kan lära dig hur du kan leva för bästa mående. 
    när jag gjorde min abort tjatade (bokstavligt talat) barnmorskan och gynekologen på mig om P-piller eller spiral. Mannen min satt bredvid och fick inte ett enda gott råd om hur han inte skall råka göra mig gravid. Kände mig riktigt illa till mods av deras påtryckande.

Ja, håller med om att det är snabba kolhydrater man har ett sug på. Den här semestern har bestått av utemat, alkohol och chips och godis, så nu börjar jag bli less på mig själv. Ikväll bad jag karln att slänga godispåsen, så från och med nu ska jag försöka låta bli sockret iaf. :) 

Jag har hört att man troligtvis kan ärva lite pcos-anlag från mamman, men minns inte vart jag läste det. Men skönt att graviditeten fixade din menscykel iaf! Är spänd på hur min cykel kommer vara framöver.

Mm. I början var p-piller en skön lösning, men slutade med dom en period när jag var runt 24-25 för jag tyckte det kändes onödigt med p-piller då jag inte hade pojkvän. Gick till kvinnokliniken och bad att få annan hjälp, men det svaret jag fick var att fortsätta äta p-piller om det ändå hjälper. Blev så besviken och paff, så jag klarade inte av att säga emot. Har aldrig känts bra att trycka i mig en massa hormoner, så jag hoppas jag får ordning på hormonerna själv nu. :)
  • Sucken

Tack för bra tips Katch91. :) 

Igår och idag har jag svettats nått kopiöst. Fick duscha direkt jag klev upp i morse. Kan det vara att hormonerna spökar efter jag slutade med p-pillren? Gissar på att östrogenet har börjat gå ner. :/

• Sucken

Katch91: jag hoppas det inte var ägglossning för då missade jag den helt. =p 
    Tempar ju varje morgon och än så länge verkar ingen temperaturhöjning skett. Igår hade jag iaf en riktigt dålig dag. Min karl råkade säga något som jag reagerade på och det slutade med att jag stängde in mig i sovrummet och grät i 7 timmar. Usch, vet inte om det är hormonerna eller om bägaren rann över ordentligt bara. Åt eller drack nästan ingenting på hela dagen och idag har jag haft rejäl huvudvärk och problem med magen hela dagen. Vi har iaf blivit sams som tur är.

Ikväll ska jag testa göra ett första lh-test så ska bli intressant och se om det visar nått. Min bortfallsblödning slutade i förrgår, men idag har det känns som lite molande värk i magen, så vill testa och se om det är nått på G eller om det bara är mina magbesvär som spökar.

• Sucken
    Katch91 skrev 2022-08-04 09:37:52 följande:

@cocachins

Vilken cykeldag är du på? Räknat från sin senaste mens första dag. Har du känt av någon halkighet när du torkar dig? Det fertila sekretet från livmodertappen har lite olika uppgifter. Det första som kommer har en inkapslande förmåga och ett annat ph-värde. De behåller spermierna inne i små kryptor i upp till 5-6 dagar, de spermier av bra kvalitet överlever den väntan och de som inte är bra dör. Ju närmre man är ägglossning ju vattnigare blir sekretet likt en motorväg rätt upp i livmodern. Så ni kan ha fått in några simmare inför stundande ägglossning.

Jag har BIM 10-12/8  men börjar känna mig ganska säker på att jag är gravid redan nu!
    Aktiverar jag mig rinner svetten i pannan (svettas sällan) Igår fick jag värmvallningar och illamående vid middagen.  På kvällen fick jag halsbränna kände mig begynnande sjuk och en ökad salivproduktion. Idag när jag vaknade så känner jag att jag måste svälja hela tiden och att det tar emot lite i magen när jag sväljer. 

Jag Har beställt hem test som kommer idag men det är alldeles för tidigt för att testa nu. Så ska vänta till onsdag nästa vecka och sen ta ett tidigt CB 

Spännande! Hoppas på positivt resultat. :) 

Jag inväntar min första ägglossning efter p-pillerstoppet. Är på cykeldag 13 och känner inget särskilt än. Men tror jag ska köra på äl-test varannan dag nu för att inte "missa" ägglossningen. Om jag ens får någon denna månad. Verkar vara så många som känner av när det börjar närma sig, så hoppas jag också gör det.
  • Sucken

Här händer det inte mycket heller. Väntar på min första ägglossning efter att ha slutat med p-piller för 20 dagar sedan. Har tagit lite ägglossningstest under tiden, men får ofta spökstreck. Så vet inte hur mycket jag kommer kunna lita på dom. Har trott att jag ska få stegringar, men än så länge har det inte hänt. Tempar också, så jag vet att ägglossningen inte har skett än. Men vi försöker ha myspys varannan dag för att inte missa när det händer, så förhoppningsvis går det bra ändå. :)

• Sucken
    Katch91 skrev 2022-08-15 08:14:42 följande:

Ha IS i magen!!!!!!! 

Försök koppla bort detta fram til BIM i alla fall. Det är mitt största tips. 

jag fick nog MF idag tyvärr så börjar på ny kula snart

Så tråkigt Katch91. =( Hoppas du blir gravid snart igen. <3 

Själv väntar jag fortfarande på min ägglossning. Är på cykeldag 24. Börjar bli lite tradigt nu. Har sex varannan dag och ofta på beställning, så känns lite drygt. Svårt när man inte vet när man ska ha ägglossning. Man vill ju inte missa dom dagarna heller. 
  • Sucken

Katch91:

Har läst fler som har blött rikligt, men att det inte varit missfall, så hoppas att det är samma för dig. =) Håller tummarna!

Jag började testa med ägglossningstester på cykeldag 13. Använder också natural cycles och tempar varje morgon, så är rätt säker på att ÄL inte har skett. Ingen temperaturhöjning än. Och på onsdag börjar jag min 12-timmars nattvecka, så hade hoppats på ÄL innan dess. Brukar inte vara så pigg på att hoppa i sänghalmen när jag sovit dåligt och knappt har någon fritid innan jag ska på jobbet. =p Men ska försöka få till varannan dag ändå... Vad gör man inte för att bli gravid liksom. =p

• Sucken

Är på cykeldag 40 och har varken haft ägglossning eller mens än. Men det sker väl tillslut... Tungan ute

• Sucken

Cocachins: 

Jag har haft oregelbunden mens hela tiden. Ätit p-piller sen jag var 17-18 år. Är 33 år nu. Det här är min första cykel på många är, så svårt att säga hur lång den kommer bli, men har för mig att mina cykler brukade vara runt 2-3 månader långa förr. Har inga barn sen tidigare och aldrig varit gravid. Ser verkligen fram emot min första ägglossning. =p

• Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-01 18:33:28 följande:
    Jag förstår, kan ju vara lite klurigt att hitta ägglossningen om den inte är regelbunden. Tempar du eller stickor? 
    Jag tempar och har testat med stickor, men stickorna ger svaga streck hela tiden, så är svårt att pricka rätt. Har trott att jag varit påväg att få ägglossning, men ändå fått lika svaga streck som tidigare. Så kommer skippa äl-tester framöver. Blir bara en onödig kostnad. =)

Använder du någon metod för att hitta ägglossningen eller känner du när det händer? 
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-02 23:17:00 följande:
    Hjärta

Jag har lyxen (att i det här sammanhanget) ha väldigt kort och regelbunden cykel), baksidan av det är att det är ganska jobbig alla de år man inte ska skaffa barn. För mina hormoner är jättestarka, får värk i kroppen och lederna (har en kronisk sjukdom) både vid ägglossning och mens. Därför känner jag starkt av ägglossningens. Plus att den i princip alltid kmr exakt 7 dagar efter mensen slutat. Det är bra nu när man ska försöka få barn antar jag. Men annars är det ju superjobbigt. 

Du kan inte få hjälp av vården på något vis att få igång lite mer regelbunden ägglossning? Hjärta

Ja, det låter inte alls roligt. Skönt då det blir lättare att pricka rätt, men jobbigt i det stora hela. Bra att du har regelbundet iaf. =) Har du/ni försökt länge med att bli gravid?

Jo, jag hoppas att jag kan få hjälp då. Dom sa att jag kunde höra av mig då det är dags att försöka bli gravid, men jag tror nog att jag måste ha försökt ett tag innan. Men skulle jag inte få mens/ägglossning på tre månader kommer jag ringa dit iaf. 
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-03 20:36:16 följande:
    Ja du får göra det. Samtidigt läste jag att du nyligen slutat med p-piller och då kan det ju ta några månader att komma igång vad jag förstått. Men samtidigt har du ju haft oregelbundet även tidigare i livet därför kanske du heller inte ska vänta i onödan på om du kan få lite hjälp på traven. För känns tillräckligt svårt att pricka ägglossningen även när man vet när man har den. Så att leta helt utan att veta när den kmr tycker jag låter jätteklurigt med tanke på att ägget också bara lever i 12-24h, så man måste ju ligga rätt exakt när har ägglossning. Men beror ju iof på, ligger man alltid typ varannan dag då behöver man ju inte veta exakt när.. 
    Aa, det kan ju vara pga pillren också, men är rätt säker på att den kommer vara fortsatt oregelbunden. Men får vänta och se ett tag. =) Så länge jag får min första cykel så kanske andra cykeln blir kortare. Ja, vi försöker hålla det till varannan dag nu för att inte missa ägglossningen. Men blir ju jobbigt i längden. Värst är det när jag jobbar 12-timmars natt. Då har man varken lust eller ork. =p
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-04 19:43:25 följande:
    Haha nej jag känner med dig, det kan verkligen vara jobbigt om det känns schemalagt och blir ett måste. 

Ja bäst är nog bara att leva på livet som vanligt och försöka att inte tänkta för mkt på det, inte för att jag tror att tänkande kan påverka fertilitet. Utan mera är ens egen skull så man behåller den mentala orken. För de allra flesta tar det ju iaf minst ett halvår till ett år att bli gravida. 
    Ja, jag ska fokusera på att ändra livsstil och kosten nu, så kanske fertiliteten ökar och besvären minskar. Har fått mycket ledvärk dom senaste veckorna och trott att det berott på att jag kanske hållit på med telefonen för mycket. Har dock inte använt den mer nu än förr. Men då slog det mig igår att jag hade såhär innan jag åt p-piller också. Hade problem under hela min ungdom och trodde att det berodde på att jag använde händerna mycket i skolan (dator, pennor, m.m.), men nu insåg jag ju att det måste ha försvunnit efter jag börjat med p-pillren och nu kom det tillbaka igen. Så från och med idag ska jag sluta äta rent socker och försöka minska på gluten och mejeri. Är lite överviktig och har haft magbesvär i 15 års tid, så är väl på tiden att jag tar tag i min hälsa på riktigt.
Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022