Alessia skrev 2022-07-24 23:37:44 följande:
Du har rätt i din förmodan att en parfymerad body lotion är mer linjär i sin doftutveckling än en EdT eller EdP. Doften håller i regel länge på huden eftersom en body lotion innehåller fett.
Blommiga dofter håller bättre än citrusdofter. Det här är ett par av mina body lotionfavoriter. Inte billiga, de kostar mellan 400-600, men de ger doftvaluta för pengarna och är inte odryga. Man behöver ju inte använda dem på benen precis, utan på armar, hals och dekolletage:
Chloé - elegant och feminin doft
La vie est belle från Lancome - blommig åt det orientaliska hållet. Kvällsdoft.
Flowerbomb från Victor och Rolf - lite åt det krispiga gröna hållet med freesia oc lite bergamott (citrusdoft)
La Vie gillar jag som parfym tills den kommer ner till basnoterna efter någon timme och då tycker jag att den är hemsk. Men kanske krämen inte har basnoterna jag inte tål? Det kan vara värt att testa den.
Det är just det där att parfymen förändras dramatiskt som jag vill slippa och jag tror att en lotion kan vara bättre där eftersom att den är mer linjär.
Anonym (doftoman) skrev 2022-07-24 16:00:42 följande:
Alltså du kommer nog inte ifrån att dofter förändras på din hud eftersom det är olika faktorier som påverkar hudens alkalitet, fukt och värme under ett dygn.
De allra flesta dofter luktar ju klart starkast precis när du spplicerat dem och blir svagare efter hand. Vissa av doftingredienserna har också längre varaktighet än andra. Ta vanilj tex och citrus, de luktar kanske längre än persika och ros tex.
vissa blommor är flyktigare än andra.
Jag tycker att de söta dofterna ofta varar mycket längre än de fräscha. Om du väljer det sistnämna är det mer sannolikt att doften försvinner efter några timmar och gör att din egen huddoft framträder tydligare. Hoppas jag lyckas förklara hur jag menar..
Självklart ändras doften litegrann men inte lika dramatiskt som med parfym verkar det som. Jag vet inte men jag har fått det ännu svårare att stå ut med EDP/EDT på senare tid för det känns som att det blir så starkt och koncentrerat direkt och sen ändras den så mycket.
Parfym har börjat kännas som en käftsmäll för mig medans en lotion känns som en smekning if that makes sense.