• Gimele

    Överviktig gravid, vården vill att jag går ned i vikt.

    Jag har haft det första möte för inskrivning hos mvc.
    Där fokuset rätt snabbt hamnade pp min vikt.. Jag har sedan min förra graviditet kvar ALLA extra kilon, var från början redan överviktig den graviditeten. 
    Nu har jag ca 20kg övervikt. 
    Barnmorskan vill att jag går ned i vikt under graviditeten för att jag och barnet ska vara hälsosamma. 

    Någon mer som varit med om detta? Hur har det gått för er att gå ned i vikt isf? 

  • Svar på tråden Överviktig gravid, vården vill att jag går ned i vikt.
  • Anonym (Men)

    Sa barnmorskan verkligen att du borde gå ner i vikt? Isåfall byt MVC! Att gå ner i vikt under graviditeten kan vara direkt skadligt för fostret. Däremot bör du försöka undvika att öka för mycket i vikt och äta hälsosam mat och röra på dig. 

  • Jag är bara jag

    Håller med ovan. Inte gå ner, men försöka att inte gå upp så mycket. Lättare sagt än gjort, men du borde få rätt hjälp och råd kanske av en dietist. Eller andra med kunskap. 

  • Anonym (Läk)

    Det är inte farligt att gå ner i vikt som gravid om man bara börjar med att äta hälsosamt och röra på sig enligt de rekommendationer som finns för gravida och träning. Jag kan garantera dig att du kommer gå ner i vikt om du bara utesluter sötsaker ur kosten. Börja där så kommer du se. Det är också något som rekommenderas för gravida. 

  • Anonym (Mina)

    Nu var jag inte så överviktig som du, men ändå. Innan graviditeten hade det alltid fungerat bra för mig att gå ned i vikt genom att träna mer. Strax efter att jag blev gravid fick jag influensa och i efterdyningarna av den fick jag något postcovid-aktigt. Kom knappt utanför huset på fyra månader och var tvungen att äta konstant för att inte kräkas. (Försökte med kalorisnåla snacks.) Föga förvånande hade jag gått upp en del i vikt när jag till slut mådde bättre. Men att få ned de extra kilona igen som gravid funkade inte över huvud taget. Kondisen blev sakta bättre igen men fettet satt där det satt.

    Det är alltid bra att ha en hälsosam livsstil, men bli inte alltför besviken om det inte fungerar att gå ned i vikt under graviditet.

  • Anonym ((E))

    Jag hade inte fokuserat på att nödvändigtvis gå ner i vikt, alltså lagt för mycket fokus på vikten i sig - men sätt som små mål för dig själv, om du inte redan promenerar se till att ta en promenad om dagen, innan du lägger dig kanske gör 20*3 benböj utan vikt eller plankan en minut,

    Det behöver ju inte ta över hela din vardag utan bara små saker kan göra stor skillnad! Byt till fullkornspasta om du inte redan äter det, etc. 

    Men fokusera såklart på att du och barnet mår bra och inte på vågen!

  • Anonym539

    Jag känner igen mig så mycket. Själv så gick jag upp 20 kg under graviditeten från 65 till 85 kg. Mina lår och rumpa men även kinder och bröst blev mest lidande. Jag hade efter förlossningen svårt att gå ned i vikt. Idag ligger jag kvar på 85 kg (165 cm lång).

Svar på tråden Överviktig gravid, vården vill att jag går ned i vikt.