Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Hjärntumör

Anonym (a) skrev 2022-07-26 11:39:23 följande:
    Jag har inte talat om att "bara slänga fram en massa fakta i fackspråk som patienten inte förstår".
    Vi försöker självklart ha empatiska samtal, men fortfarande där patienten har rätt till all information, som det fungerar här i Sverige. Det ett grundfel att använda sig av anhöriga som tolk.
    Jag håller helt med om att det är grundfel att använda anhöriga som tolk,  men det kan vi inte ändra på längre. Att personen ska ha rätt till all information är förstås rätt, men varken du eller jag vet om hon har frågat efter detaljer. Jag tycker inte att man bör överösa patienten med detaljer om de inte frågat. 

Själv vill jag veta allt, men då säger jag det tydligt.  Även då får man inte alltid det. Fick en gång informationen av läkaren att jag hade en godartad tumör. Sedan stod det i journalen "cancer". I Sverige alltså. Så, inte ger de alltid all information. 
  • AndreaBD
    Mrs Moneybags skrev 2022-07-26 11:29:45 följande:

Fast nu var det inte sjukvården som undanhöll information, utan dottern. Det är med andra ord inte medicinskt motiverat att ljuga för patienten. 

Det säger inget om vem som gjorde rätt eller fel i det här. Informationen som vi pratar om är  väl främst en "informed consent". Det är mest för att patienten inte ska kunna stämma sjukhuset  om mot all förmodan något skulle gå snett. INTE för att det sånt som är sannolikt att hända.  Och det är ju det som många patienter missförstår. 

Självklart var det inte heller medicinskt motiverat för min ex-svärmor!
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-26 11:47:51 följande:
    Du har inte svarat på vad du anser om att eventuellt förneka TS mor en möjlighet till sista telefonsamtal till vänner och släktingar som inte bor i Sverige. Hon har en risk att missta talförmågan efter operationen. Bör hon inte få veta det innan för att ha chansen att tala med dem hon önskar? Bör man undanhålla henne så viktig information?
    Jo, det kan absolut vara en rimlig anledning att tala om. OM det verkligen finns en tydlig sån risk. Om det bara handlar om en "informed consent " där  man tar upp sånt som nästan aldrig händer (och jag misstänker det) , då är risken ändå på samma nivå som allt möjligt annat som man kan råka ut för.
  • AndreaBD
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 17:21:03 följande:

Kan inte citera Andrea, som skriver 

Och du tror att läkaren  ljög,?? Allvarligt? Jag skulle ju gissa att något gick lite fel där. Bedövning som inte fungerade eller liknande. Annars så är det säkert bara mänskligt att läkare förskönar det hela lite grann.

ja, ?läkaren? ljög. Kom in för en hinnsvepning. Visade sig att min livmodertapp var för hård, så (barnmorskan) skulle trycka in den, vet inte om det är gängse normer, hon la all sin kraft bakom. Men har förstått att det är en av problemen inom mödravården. var Vid andra tillfällen under min förlossning som jag kände mig infantiliserad och att jag inte ska bry mig eller förstå mig på min egen kropp. Nu är det som sagt inte jämförbart. Men tycker det är självklart att man ska få korrekt information.

Hur tänker du nu? Informationen att det inte gör ont  var ju korrekt i sig. Jag har sjäv haft det. Helt korrekt att det inte brukar göra ont.

Sedan fick en barnmorska- alltså en helt annan perdon för sig att påskynda förlossningen. Har faktiskt också varit med om det. 
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-26 19:25:38 följande:
    Nu är det så att det är vanligt att det finns höga risker med hjärnkirurgi. TS har fått informationen att mamman kommer att få någon sorts handikapp efter operationen, och att det kan bli så att hon blir förlamad eller inte kan tala.

Vanlig info som man jämt säger inför op är att det kan bli blödningar eller infektioner. Det gäller alltid, men händer sällan. Det låter inte som om det i detta fall handlar om en "det kommer nog inte alls att hända"-information, utan här är riskerna höga på riktigt.

Jag kan ha fel i det, men det kan du också. Du kan inte utgå från att "allt går nog bra så mamman behöver inte veta något". Du omyndigförklarar henne på detta vis. Läkarna ville att hon skulle ha informationen, för det är 1000 gånger mer traumatiskt att vakna upp och inte kunna tala om man inte hade någon aning om att det kunde hända, än att veta om att risken finns.
    Egentligen inte,  nuförtiden. Relativt höga risker kanske,  jämfört med andra operationer,  men det har blivit mycket säkrare. Jag har träffat på säkert ett tiotal personer, som opererats för hjärntumörer . Ingen av dessa har ett handikapp efter operation.  En dog, där fanns inget mer att göra efter två operationer.

Grejen är ju också att man inte brukar göra operationer där resultatet blir ett svårt handikapp.. Då opererar man snarare lite försiktigare och måste då kanske lämna del av tumören kvar, och den kan man då krympa med mediciner eller strålbehandling.  Man gör inte så som TS beskriver. Jag tror hen har missförstått.
  • AndreaBD
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 19:38:05 följande:

Till Andrea, vet inte hur pass smärttålig du är, men om någon lägger hela sin tyngd på att trycka igenom något på din kropp (notera, detta var ingen hinnsvepning) så är det logiskt att det gör ont. 

Jo, det gjorde ont för mig också, men det var ju två olika saker. Och två olika personer. Läkaren sa att hinnsvepning inte gör ont - och det var helt rätt. Det andra som barnmorskan fick för sig att provocera fram en snabbare förlossning, vilket är för jävligt. Så gör man bara inte. Men det var ju inte det dom läkaren uttalande sig om.
  • AndreaBD
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 21:23:18 följande:
    hon sa att eftersom det inte gick att göra hinnsvepning så skulle hon trycka på den hårda livmodertappen, jag frågade om det gjorde ont, hon sa nejdå. Vilket inte visade sig stämma. Hon ljög, eftersom om man lägger hela sin tyngd på att pressa sig igenom en kroppsdel, så är det bara logiskt att det faktiskt gör ont. Vad är det du inte förstår? 
    Barnmorskan ljög då. Du skrev ju först om läkaren och sa att han ljög. Och det höll jag inte med om.
  • AndreaBD

Jag tycker fortfarande att något där inte kan stämma. Man gör väl inte operationer där patienten så gott som säkert kommer att få ett svårt handikapp som enda alternativ! Då erbjuder man väl andra alternativ? Att så radikalt ta bort så mycket hjärnvävnad så att det är sannolikt att man har ett handikapp sedan - det är inte det man brukar göra. 

Därför tror jag att TS kan ha missförstått det lite. Men TS, dina bröder är läkare - fråga dem närmare hur stor risken är!

• AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 13:48:53 följande:
    Jo, det händer att man gör sådana operationer. Alternativet kan vara att låta bli, med snar död som följd. Detta kan vara en livräddare operation som riskerar att ge svåra men.
    Hur vet du det? Det finns många andra sätt än att operera. Det finns mediciner och strålning, m.m. Man brukar inte operera så radikalt numera, det är vanligare att man då lämnar något av tumören kvar och försöker krympa den. 

Om det är någon som verkligen har konkret kunskap om det så är jag intresserad att höra det, men det här övertyger mig inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 16:55:06 följande:
    Är du läkare? Jag är det.
    Nej, det är jag inte. Men jag sa ju - om någon har fack-kunskap så lär jag mig gärna mer. Och du menar att man skulle göra en sån operation, utan en neutral tolk och utan att ge andra alternativ? Allvarligt? I så fall skulle jag nog vara ännu mer försiktig för vad man kan råka ut för ifrån svensk sjukvård.
  • AndreaBD
    Anonym (Zero) skrev 2022-07-27 17:08:39 följande:
    Men snälla du. Du är inte TS mammas läkare. Om hennes läkarteam har beslutat att en sådan operation är nödvändig så är det så. Du har väl inte tillgång till hennes röntgenbilder etc. Det viktigaste är att mamman får all information som finns tillgänglig om sitt tillstånd och den kommande operationen. 
    Jag försöker kommer fram till vad de egentligen har sagt om operationen, eftersom jag inte tycker att det verkar rimligt. Och jag börjar tvivla ännu mer på svensk sjukvård än vad jag gjort hittills. Man har alltså gett den här patienten 1. ingen neutral tolk, 2. inget alternativ förutom en operation som hon blir handikappad av?

I så fall MÅSTE hon ju ges alternativet att INTE göra operationen. Framför allt ville jag vara säker att det verkligen ÄR så som TS säger. Det jag skrev i början - då utgick jag ifrån att hen inte återger det helt korrekt, utan att det bara är en liten risk. Om det verkligen är som han säger, då hade han förstås behövt säga det till mamman. 
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 20:05:30 följande:
    Ja, det är ju det alla säger- sjukvården har gjort helt fel som använt anhöriga som tolk.
    Man har alltid ett alternativ att avstå från operation. Däremot kanske det inte finns andra behandlingsalternativ.
    Sannolikt är det inte 100% risk att ts mamma får svåra men. Var tycker du gränsen går för när hon behöver veta om risken? Vid 50-50? 10% risk? 1%?
    20 % ungefär. 

Och om det är stor risk för att få men, då ska man verkligen försäkra sig att personen det gäller har förstått riskerna.
  • AndreaBD
    Anonym (Hennes beslut) skrev 2022-07-27 22:43:46 följande:
    Det finns kanske inga alternativ? Det är kanske liv och skada. Eller bara död.
    Då måste hon få välja fritt. Folk kan ju välja att avstå ifrån operation. Och det är alltid värt att titta på noga och diskutera med en patient. Det utvecklas ju hela tiden nya mediciner och nya metoder. Har också en bekant som överlevt och blivit frisk ifrån lungcancer med metastaser. Egentligen omöjligt, men numera finns medicin. Bara för lungcancer, jag vet. Fast, min mamma fick något motsvarande för hudcancer också. 
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 23:58:03 följande:
    Så om "bara" var 6e person som genomgår samma ingrepp blir förlamad är det inte så viktigt att vara tydlig med att detta kan hända?
    Då är det i alla fall mycket större chans att det går bra. Att det finns risker med en hjärnoperation förnekar väl ingen. Som sagt, jag skulle vilja veta allt. Men folk är olika. Och jag vet inte heller om hon har frågat, ville veta detaljer, eller inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hennes beslut) skrev 2022-07-28 03:19:38 följande:
    Precis vad jag har skrivit i mitt första inlägg och vad mitt nick är. Bara för att du känner människor som överlevt med medicin, så funkar inte det för alla. Vissa opereras för att få lite extra tid. Men som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så ansåg jag att ingen operation skulle ske förens en tolk kunde förklara allt för modern, då HON måste bestämma om hon är villig att ta riskerna. Det finns människor som faktiskt hellre dör än att bli funktionshindrad.
    Absolut. Om det SÅ situationen är. Jag har liksom inte trott att det skulle kunna vara så extremt. Jag trodde TS har misstolkat. Trodde inte man skulle göra så i Sverige. 
Svar på tråden Hjärntumör