• Mon 25 Jul 2022 16:03
    933 visningar
    3 svar
    3
    933

    Finns det verkligen inga ordentliga joggingskor som står emot regnvatten?

    Hej,

    alla joggingskor som jag har haft, så har det alltid ryktas om att just dem skall stå emot vatten. Men dem gör inte det. Det blir alltid vatten i och det känns bara så tråkigt att bli blött i fötterna.


    Det måste väl finnas joggingskor som på riktigt står emot vatten?

    Vart finns dessa?

  • Svar på tråden Finns det verkligen inga ordentliga joggingskor som står emot regnvatten?
  • Mon 25 Jul 2022 16:40
    #1

    Googlar man ser det ut att finnas men jag vet som inte hur de funkar i praktiken. De varianter jag haft som fungerat har varit med vandring än jogging och då är de ju stelare och tyngre och inget man är jättesugen på att skutta runt i.

    Efterfrågan kanske inte är så stor? Tänker att är man ute och springer i regn så är man ju lik förbannat genomvåt och brukar lyckas hitta av en och annan vattenpöl med okänt djup så för mig är det lika bra att skorna släpper igenom vattnet för då trampar man iaf ut vätskan relativt fort igen.

    Springer jag i slush-isvatten på höst/vinter/vår har jag ullstrumpor, då blir man blöt men inte kall mer än första halva minuten eller så när isvattnet precis sköljt igenom.

  • Mon 25 Jul 2022 17:02
    #2

    Jag kör på asics gtx som håller bra fram tills de börjar bli slitna (membranen går väl sönder). 

    Regn och blött gräs tål dem, gå i vatten har jag nog inte testat med dessa. 

  • Mon 25 Jul 2022 17:57
    #3

    Kanske skulle du kunna köra med vattentäta strumpor i skorna typ Sealskinz? Då når inte fukten utifrån fram till foten även om det går genom skon. Springer själv en del men har inte testat springa med såna strumpor så vet inte om det är bra. Kan nog bli blött inifrån i stället (svett).

    Själv gillar jag inte heller få kalla, blöta fötter men försöker ignorera det och gläds åt varma duschen efter löpturen.

Svar på tråden Finns det verkligen inga ordentliga joggingskor som står emot regnvatten?