• amazonia

Hur tränar man bäst?

Hej!

Finns det några bra tips på hur man kan träna kondition och uthållighet speciellt om man är lång tjej? Är det någon här som håller på med yoga eller styrketräning?

Har inte tränat tidigare men har gått ett tag i Bjj men tycker nog att jag är för lång, i alla fall för att bli bra. Jag har testat på thaiboxning och det passar mig  bättre känns det som. Om det är lika roligt som Bjj återstår att se.

• Svar på tråden Hur tränar man bäst?
  • Anonym (Starke Staffan)

Långsamma armhävningar.
    Gå i trappor.

För kondisen, gör det du tycker känns bäst. Jogga, snabba promenader, cykla.
    Hemma kan du också testa Walk At Home (Youtube)

• amazonia

Tack för bra tips på vardagsträning bla trappor kan man ju tänka på.

• Anonym (Starke Staffan)
    amazonia skrev 2022-07-27 17:35:14 följande:

Tack för bra tips på vardagsträning bla trappor kan man ju tänka på.

Ja, att gå i trappor är bra för hållningen också.
  • AndreaBD

Gå i en grupp-gympa nära dig. Medelgympa innehåller verkligen det mesta. 

• amazonia

Jag kan ju kolla om det finns tack för förslaget, har mest varit kampsport den senaste tiden när det gäller fysisk aktivitet.

• AndreaBD
    amazonia skrev 2022-07-27 18:49:24 följande:

Jag kan ju kolla om det finns tack för förslaget, har mest varit kampsport den senaste tiden när det gäller fysisk aktivitet.

Jag gör också kampsport, men det varierar mycket om det är ordentligt med motion eller inte. Dvs. t.ex. judo kan vara mycket fysisk träning, medans man i andra kampsporter mest står omkring. ;) 
  • amazonia
    AndreaBD skrev 2022-07-27 23:42:10 följande:
    Jag gör också kampsport, men det varierar mycket om det är ordentligt med motion eller inte. Dvs. t.ex. judo kan vara mycket fysisk träning, medans man i andra kampsporter mest står omkring. ;) 
    Ok vad kul, jag tränar just för att komma i form, har suttit still för mycket. 
    Är Judo bra om man är väldigt lång? Har funderat på det, jag tror att det svårt att bli bra i Ju Jutsu och Bjj. Antar att  kampsporter typ thaiboxning passar mig bättre plus att man förhoppningsvis får bra träning . 
  • amazonia
    MagganTop skrev 2022-07-28 07:44:55 följande:

Intervaller, spinning. Bra tips är sprint, där får du båda

Bra förslag, tack
  • Lönnsirap

Den bästa träningen får man genom att faktiskt göra den! Det du står ut med att göra och upprepade gånger gör ger bättre träning än det som inte blir av och som endast planeras.

Jag tänker att gymmet är ett bra ställe att träna lite allt möjligt när man är nybörjare. Först 5-15 minuter på crosstrainer, roddmaskin, motionscykel eller trappmaskin. Sen 5-8 maskiner per gång. Olika delar av kroppen. Bra att t med sig någon, eller boka en introduktion.

Kampsport är naturligtvis också bra träning, men det är lite onödigt att också ha fokuset att bli bra på sporten. Se om det är kul ... För att bli bra behöver man ju hålla på ett tag ....

Cykling, simning och löpning är bra för konditionen. Men det spelar naturligtvis också roll hur du cyklar, simmar, springer, ror, eller går i trappor.... 

Svar på tråden Hur tränar man bäst?