• TurkosDream

    Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?

    Hej!
    Är så stolt & lycklig att jag spricker, jag har för en kort tid sedan blivit godkänd som familjehem och nu börjar omställningen förstås. Barnet är 8år och ska bo hos oss varannan helg. Tänker att allt han behöver följer med, lite som en umgängesförälder som har barn varannan helg, MEN skulle vilja köpa ett litet välkomst kit till första officiella helgen. Eller småsaker som är värdsliga, ex tandborste, så slipper denne flyttas varje helg.
    Han kommer inte att kunna få eget rum, men vill förstås fixa ett område som är mer ämnat för 8åringen, egna barnen är yngre.
    Vad vill & behöver en 8åring?
    Jag tänker hittills
    Tandborste
    Hörlurar, då jag vet att en iPad kommer följa med
    Barnet är inte helt obekant med mig, så över tid kommer vi givetvis se fler behov och saker som behöver köpas, men till en början, när man är helt grön?
    Hade även önskat något forum där man kan bolla vissa tankar, första gången jag är familjehem???
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-01 17:51
    Många vill så gärna leta fel och haka upp sig.
    Tanken var att få lite tips på behövliga saker för en 8årig grabb.
    Inte att köra över hans vilja, ge en tandborste i present å allt ni förvränger det till. Skärpning!
  • Svar på tråden Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?
  • Anonym (Mamma)

    Jag skulle se till att köpa en gosig nalle som han kan krama på natten, det kan kännas lite ensamt och konstigt från början att sova någon annanstans. Myslampa också med svagt sken att ha bredvid sängen.

    Tandborste, tandkräm, hårborste, handduk och badlakan. Handdukarna behöver ju inte köpas nytt men att det är framtaget och känns förberett.

    Pussel eller brädspel. Kanske något för utomhuslekar.

  • EnAnonumius
    TurkosDream skrev 2022-07-30 13:16:16 följande:
    Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?
    Hej!
    Är så stolt & lycklig att jag spricker, jag har för en kort tid sedan blivit godkänd som familjehem och nu börjar omställningen förstås. Barnet är 8år och ska bo hos oss varannan helg. Tänker att allt han behöver följer med, lite som en umgängesförälder som har barn varannan helg, MEN skulle vilja köpa ett litet välkomst kit till första officiella helgen. Eller småsaker som är värdsliga, ex tandborste, så slipper denne flyttas varje helg.
    Han kommer inte att kunna få eget rum, men vill förstås fixa ett område som är mer ämnat för 8åringen, egna barnen är yngre.
    Vad vill & behöver en 8åring?
    Jag tänker hittills
    Tandborste
    Hörlurar, då jag vet att en iPad kommer följa med
    Barnet är inte helt obekant med mig, så över tid kommer vi givetvis se fler behov och saker som behöver köpas, men till en början, när man är helt grön?
    Hade även önskat något forum där man kan bolla vissa tankar, första gången jag är familjehem???
    Förstår din entusiasm.. Och jag grattar dig till att du har fått godkänt att bli fosterhem också.

    Men tagga ned dig lite med att handla in prylar..

    Om h*n har en iPad med sig så kanske h*n har lurar också till den som han kanske tar med
    Tandborsten kan du vänta med att handla in, och berätta för 8-åringen att nästa gång h*n kommer så behöver h*n inte ta med sig tandborsten, då det kommer att finnas en för h*n där.

    I.o.m att du vill skapa en eget "hörne" i ditt hem, då h*n inte kan få eget rum, för 8-åringen så varför inte låta h*n välja något själv i leksaksaffären, för exempel, som h*n kan ha i sitt egna "hörne" som är h*ns egna som typ "välkomstpresent"?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)

    Och! Se till att bjuda på något gott efter maten första kvällen, om ni inte vill ge godis och andra sötsaker så satsa på en härlig kvällsmacka med varm choklad.

  • Glinda från Oz

    Trist att man har skippat regeln om eget rum till familjehemsbarn. Det är en av de absolut viktigaste sakerna. Går det verkligen inte att ordna så dela av ett rum med skynken och bokhyllor, vad som helst så det blir så likt riktiga väggar så möjligt. 


    Jag hade bara köpt tandborste och hygienprodukter och låtit pojken välja ut sina egna saker allt eftersom.

  • TurkosDream
    EnAnonumius skrev 2022-07-30 13:45:42 följande:
    Förstår din entusiasm.. Och jag grattar dig till att du har fått godkänt att bli fosterhem också.

    Men tagga ned dig lite med att handla in prylar..

    Om h*n har en iPad med sig så kanske h*n har lurar också till den som han kanske tar med
    Tandborsten kan du vänta med att handla in, och berätta för 8-åringen att nästa gång h*n kommer så behöver h*n inte ta med sig tandborsten, då det kommer att finnas en för h*n där.

    I.o.m att du vill skapa en eget "hörne" i ditt hem, då h*n inte kan få eget rum, för 8-åringen så varför inte låta h*n välja något själv i leksaksaffären, för exempel, som h*n kan ha i sitt egna "hörne" som är h*ns egna som typ "välkomstpresent"?
    Jag kommer att hämta efter skolan och lämna till skolan, så det blir lättsamt att slippa släpa på alla tillbehör, så därför tänker jag ha ett litet grundutbud redo. Glad

    Som jag nämnde kommer ju givetvis saker kompletteras efterhand, både med och utan grabben. Han kommer ha en bäddsoffa och TV i sin del av det aktuella rummet, sedan tänker jag att inredningen gör vi ihop så han känner sig hemma.
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-30 13:45:28 följande:

    Jag skulle se till att köpa en gosig nalle som han kan krama på natten, det kan kännas lite ensamt och konstigt från början att sova någon annanstans. Myslampa också med svagt sken att ha bredvid sängen.

    Tandborste, tandkräm, hårborste, handduk och badlakan. Handdukarna behöver ju inte köpas nytt men att det är framtaget och känns förberett.

    Pussel eller brädspel. Kanske något för utomhuslekar.


    Gud så bra tips! Det tackar jag för.


  • TurkosDream
    Glinda från Oz skrev 2022-07-30 13:51:53 följande:

    Trist att man har skippat regeln om eget rum till familjehemsbarn. Det är en av de absolut viktigaste sakerna. Går det verkligen inte att ordna så dela av ett rum med skynken och bokhyllor, vad som helst så det blir så likt riktiga väggar så möjligt. 


    Jag hade bara köpt tandborste och hygienprodukter och låtit pojken välja ut sina egna saker allt eftersom.


    Jag läser och tar in, i dagsläget kommer jag inte kunna avvara ett helt eget rum för honom, finns inget som tyder på att umgänget skulle bli mer än just varannan helg. Han kommer att ha bäddsoffa och TV i sitt "hörn" som är en del av ett väldigt stort rum, med en avdelande (riktig) vägg, blir mer som en hall/klädkammare snarare än rum, då det inte finns eget fönster.
    Jag har ingen erfarenhet av hur det brukar se ut när man har barn varannan helg, men just nu finns inte möjligheten att erbjuda honom ett helt eget rum, nej tyvärr.
  • Anonym (Soc.)

    I familjehem bor barn heltid. Du är kontaktfamilj skulle jag tro.

  • Anonym (Soc.)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-30 13:51:53 följande:

    Trist att man har skippat regeln om eget rum till familjehemsbarn. Det är en av de absolut viktigaste sakerna. Går det verkligen inte att ordna så dela av ett rum med skynken och bokhyllor, vad som helst så det blir så likt riktiga väggar så möjligt. 


    Jag hade bara köpt tandborste och hygienprodukter och låtit pojken välja ut sina egna saker allt eftersom.


    Eget rum är bra men absolut inte en av de viktigaste sakerna. För vissa barn kan det vara mycket tryggare att få dela rum med fosterföräldrar och syskon.

    Detta är heller ingen familjehemsplacering, utan en kontaktfamilj.
  • Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-30 13:51:53 följande:

    Trist att man har skippat regeln om eget rum till familjehemsbarn. Det är en av de absolut viktigaste sakerna. Går det verkligen inte att ordna så dela av ett rum med skynken och bokhyllor, vad som helst så det blir så likt riktiga väggar så möjligt. 


    Jag hade bara köpt tandborste och hygienprodukter och låtit pojken välja ut sina egna saker allt eftersom.


    Jag håller med om det, viktigt för barnen att kunna ha sitt eget rum och ffa om familjens egna barn har det. Att inte känna sig som en gäst och att kunna ha sitt privata space
  • TurkosDream
    Anonym (Soc.) skrev 2022-07-30 14:22:07 följande:

    I familjehem bor barn heltid. Du är kontaktfamilj skulle jag tro.


    Jag har utretts som familjehem av familjehemsenheten och dess familjehemssekreterare, de kanske har bytt namn men så kallas det i min kommun för tillfället. 
    Anonym (H) skrev 2022-07-30 14:27:49 följande:
    Jag håller med om det, viktigt för barnen att kunna ha sitt eget rum och ffa om familjens egna barn har det. Att inte känna sig som en gäst och att kunna ha sitt privata space
    Familjens tidigare barn bor inte bara varannan helg här, då hade de förmodligen inte heller haft egna rum, och är inte heller hans förälder, en extra trygg vuxen i hans liv, han har eget rum hemma men kommer erbjudas egen vrå här hos oss.
Svar på tråden Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?