Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?
I familjehem bor barn heltid. Du är kontaktfamilj skulle jag tro.

I familjehem bor barn heltid. Du är kontaktfamilj skulle jag tro.

Trist att man har skippat regeln om eget rum till familjehemsbarn. Det är en av de absolut viktigaste sakerna. Går det verkligen inte att ordna så dela av ett rum med skynken och bokhyllor, vad som helst så det blir så likt riktiga väggar så möjligt.
Jag hade bara köpt tandborste och hygienprodukter och låtit pojken välja ut sina egna saker allt eftersom.

Även om du är utredd av enheten för familjehem så är ditt uppdrag kontaktfamilj. Enheten för familjehem utreder ofta både familjehem, kontaktfamilj och kontaktperson. En familjehemsutredning är väldigt omfattande och djup. Kontaktfamiljsutredning inte lika omfattande och kontaktperson mycket mindre omfattande.
Är man utredd och godkänd som familjehem så kan man givetvis dock även få vara kontaktfamilj eftersom man är utredd på längden och innifrån och ut.
Att bli godkänd som familjehem kräver ett godkännande från nämden, tillskillnad från exempelvis kontaktfamilj. Det kan ju vara så att du genomgått den stora utredningen för att godkännas som familjehem, men uppdraget som du har idag benämns kontaktfamilj.