Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?

Glinda från Oz skrev 2022-07-30 13:51:53 följande:

Trist att man har skippat regeln om eget rum till familjehemsbarn. Det är en av de absolut viktigaste sakerna. Går det verkligen inte att ordna så dela av ett rum med skynken och bokhyllor, vad som helst så det blir så likt riktiga väggar så möjligt. 

Jag hade bara köpt tandborste och hygienprodukter och låtit pojken välja ut sina egna saker allt eftersom.

Jag håller med om det, viktigt för barnen att kunna ha sitt eget rum och ffa om familjens egna barn har det. Att inte känna sig som en gäst och att kunna ha sitt privata space
  • Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2022-07-30 14:36:09 följande:
    Det handlar ju dock om ett barn som kommer bo varannan helg, 4 dagar/månad. Barnet lär ju känna sig som gäst då även om han skulle haft ett eget rum.
    Jag håller inte med dig
  • Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2022-07-30 15:36:38 följande:
    Jaså?
    Har du själv bott varannan helg någon gång? Det gjorde jag i flera år, och jag kände mig som gäst trots att det var min egen förälder som bodde där.

Detta barn ska bo 4 dagar/månad hos sin kontaktperson, det är skillnad mot familjehem där barnen bor 100%.
    På sätt och vis har jag gjort det, men inte som i denna situation. Och ja, det kändes som jag bodde i en kappsäck utan ett eget rum.
    Men det hör inte hit, jag tror att barnet behöver känna sig som en i familjen, ha ett eget rum som alla andra i den familjen. Spelar ingen roll hur många dagar på en månad - barnet har väl rätt att känna sig som en familjemedlem ändå.
    Min åsikt och den har jag rätt att ha - inget någon behöver hetsa upp sig över
Svar på tråden Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?