Inlägg från: Anonym (Mjölk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mjölk)

Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-06 00:28:35 följande:
    Mycket märkligt svar Tukt... TS är den som ser könet vilket klart framgår av trådstarten, inte jag. Jag skrev uttryckligen att jag inte känner något ansvar för vad andra människor som jag råkar dela könstillhörighet med hittar på för något.

Självklart vill jag skydda mina barn från våld, men då handlar det om våld i allmänhet, varifrån det än må komma. Det har inget med mäns våld mot kvinnor att göra.

Dina tankar om att jag skulle starta en förening för att "levvla" upp, när jag redan skrivit att jag inte känner något ansvar för andras handlingar är väldigt märkligt. Om jag känner så lite ansvar för det att jag ifrågasätter TS lär jag väl knappast skriva debattartiklar och starta föreningar eller hur?

Jag vill fortfarande veta hur TS ser på kollektiv ansvar och vilka som omfattas av detta.
    Ja, jag anser att män har ett större ansvar gällande mäns våld mot kvinnor. Detta eftersom män rör sig i mäns kretsar, män lyssnar till större del på andra män. Handlar om en attityd. Hur du som man pratar till kvinnor och tilltalar kvinnor samt vad du skriver på nätet.
  • Anonym (Mjölk)
    Tukt skrev 2022-08-06 00:58:49 följande:
    Jag förstår det sätt att resonera, och det är tyvärr det som får våld att fortsätta frodas. Oavsett kön.
    Det handlar väl i stort om att se, om man ingår i en större helhet eller om ens ansvar stannar vid hemmets tröskel.
    Men kan vi enas om, så långt att våld i sig inte har med kön att göra? Att det mer handlar om känslor, frustration och makt? Och att våld finns överallt?
    Ja, våld existerar I olika former. Vad gäller mäns våld mot kvinnor så benämns den väl på det sättet eftersom det i stora drag handlar om makt och kontroll, inte så mycket självförsvar, om man ska jämföra våld på gatan mot våld i hemmet. Här måste man uppmärksamma attityder hos (män) för alla bidrar, antingen positivt eller negativt.
  • Anonym (Mjölk)

Kollektivism skrive:
    Bra, ett rakt och tydligt svar. Jag håller inte med men jag kan förstå logiken i din syn på saken.

Gäller det andra grupptillhörigheter också?

tycker det är självklart att alla ska bidra till ett positivt samhälle, oavsett vilken grupp du anser dig tillhöra, män har ett större ansvar vad gäller mäns våld mot kvinnor, eftersom dessa har ett större inflytande på andra män.

• Anonym (Mjölk)
    Tom Araya skrev 2022-08-08 04:06:33 följande:
    Det är svårt då vi som är emot våldet oftast inte är där när det händer.

Jag tror det är svårt att förändra beteendet hos de som utövar våldet.
    Fängelse och tvångsvård är nog vad som gäller.

Jag tror att bra stöd för de som anmäler brotten samt de som vill lämna en våldsam partner är viktigt.
    Det är ju något som leder fram till våldet. Där tror jag att framförallt män kan bidra med inflytande över andra män, ha sagt det förut i tråden, men tåls att upprepa, hur du pratar om kvinnor, hur du tilltalar kvinnor och vad du skriver på nätet.
  • Anonym (Mjölk)

För att citera fortsätt
    Din och andra mäns passivitet gynnar mäns våld mot kvinnor och ger en förklaring till varför problemet är så stort. 

fast tow2mater är ju motsatsen till passivitet när denne parodiserar sätt att hjälpa till. Varför vet jag inte.

• Anonym (Mjölk)

Tow2maters hjärtefråga verkar vara ett obligatoriskt DNA test på barn med motiveringen att män i lagens mening diskrimineras.

män diskrimineras inte bara för att det är enklare att fastställa släktskap mellan en kvinna och barn. I De allra flesta fall så är det ingen konflikt, även om man är ogift. Blir det en konflikt så utreds den och mannen får rätt till sitt barn.

jag kan inte tänka mig ett enda scenario där män slutar misshandla kvinnor för att DNA test blir obligatoriskt. Det känns i stället som att tow2mater försöker  ?smutskasta? kvinnor och parodiera lösningar av någon anledning, i stället för att faktiskt försöka hitta konstruktiva lösningar.

• Anonym (Mjölk)
    Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-08 15:43:35 följande:
    Klart det är bra om alla människor arbetar mot ett bättre samhälle. Men är det din uppfattning att om det finns problem "kopplade till en viss grupp" (i avsaknad av ett bättre sätt att uttrycka det på) så åligger det SÄRSKILT den gruppens medlemmar att komma till rätta med det?

Det är fortfarande ingen som svarat mig på den frågan.
    Kan inte uttala mig om det. Nu pratar vi om mäns våld mot kvinnor. Vad har du för idé att motverka det?  Håller du inte med om att män har större inflytande över andra män?
  • Anonym (Mjölk)

Tow2mater 
    män är jämställda med kvinnor. 

• Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-08 15:52:30 följande:
    Inte i t ex den sak som jag tog upp i sambande med diskussionen om frånvarande pappor....
    Du kan inte komma ifrån att män är jämställda med kvinnor, i lagens mening, även om du försöker få det att se annorlunda ut.
  • Anonym (Mjölk)
    Anonym (M) skrev 2022-08-08 15:55:19 följande:
    Nej, kvinnor har mycket större inflytande över män än vad andra män har. 
    Hur menar du? hur du pratar om kvinnor (med män i en grupp), till kvinnor och vad du skriver på nätet är något män framförallt ansvarar över. 
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?