• Thu 4 Aug 2022 22:03
    3736 visningar
    7 svar
    7
    3736

    Vad har er pco berott på? (Ni som inte lider av klassisk pcos med insulinres)

    Jag har fått konstaterat pco och oligo/anovulation hos gynekolog, men saknar både insulinresistens och höga testosteronnivåer på de provet jag har tagit, är normalviktig och lider inte av acne eller ökad behörighet, vilket indikerar på att jag INTE har klassisk PCOS. Jag vill jättegärna gå till botten med varför jag inte har normal ägglossning, och undrar därför har ni andra som har samma sits  som jag lidit av? Vad har liksom varit roten till varför ni inte ägglossar?

    Alla mina värden är "normala", inklusive alla hormoner, även om lh/fsh kvoten är något förhöjd.  Även mitt prolaktin har varit pyttelite förhöjt, men egentligen inte tillräckligt för att tyda på prolaktinom. Mina t4 nivåer är också något höga och ligger på runt 21, när den övre gränsen är 22, för att ge lite kontext. 

    Försöker vara min egna kroppsdektektiv här eftersom att min läkare ville säga tack och hej efter hon sett det typiska pärlbanden och tyckte att hon var klar där...

  • Svar på tråden Vad har er pco berott på? (Ni som inte lider av klassisk pcos med insulinres)
  • Anonym (Samma­)
    Thu 4 Aug 2022 22:17
    #1

    Ja, samma här?men tror det är skillnad på PCO och PCOS som du säger. Båda är väl ärftliga? 


    Jag har iallafall PCO, och även psoriasis. Det är vanligt att personer med PCOS även har autoimmuna sjukdomar som tex psoriasis, men vet inte om det är samma för de som bara har PCO.

    Min syster har också PCO?.men inget av det andra.

    Kan tyvärr inte hjälpa dig mer, men om du funderar på detta med barn så kan jag glädja dig med att min gynekolog berättade att kvinnor med PCO oftast kan bli gravida längre upp i åldrarna då de har ägglossning mer sällan och på så sätt sparat på ägganlagen. Jag har två barn som båda kommit till på naturlig väg. Om hjälp behövs så löser det sig ofta enkelt med en tablett som knuffar på ägglossningen lite.

  • Anonym (Lilla my)
    Thu 4 Aug 2022 23:15
    #2

    Jag hade ?pco-liknande? äggstockar som dom sa till mig när jag utreddes. Äggen på rad som ett pärlband, dock inte särskilt avvikande prover. En menscykel på 28-40 dagar och väldigt gles och svag ägglossning sades det.

    Genom att under en period undvika socker och gluten har jag fått rejäla ägglossningskänningar och regelbunden mens och varit gravid 3 gånger :) Kanske kan hjälpa dig? Funkar ju lite olika för alla. Man får testa sig fram till vad som funkar. 


    Fick också berättat för mig att kvinnor med PCO oftast har väldigt bra ägg och ofta är fertila länge bara man får släppa iväg äggen :) Finns ägglossningsstimulerande mediciner som hjälper många få sitt efterlängtade plus. 

  • Fri 5 Aug 2022 00:27
    #3

    Tack för era svar!

    (Samma) Har också hört det där med autoimmuna sjukdomar kan leda till PCO pga av högre inflammation i kroppen, men har ingen vad jag vet! Skönt att höra att det funkat bra för dig ändå att bli gravid!! Grattis :) är själv jättesugen på bebis, men har inte officiellt börjat försöka än, men det är absolut anledningen till att jag vill försöka "ställa saker till rätta" i förebyggande syfte! 

    (Lilla my) 
    Tack för tipset med kosten! Har läst nån bok om PCOS som också rekommenderade det, men eftersom att jag inte har det metaboliska syndromet visste jag inte riktigt om det också fungerar på mig?  Men ska absolut testa när det är dags att försöka på riktigt! Tror att jag har ägglossning ungefär varannan cykel i dagsläget, så jag borde ju eventuellt kunna bli gravid på egen hand, men i och med min PCO blev jag väldigt orolig! Har stor bebislängtan i dagsläget och längtar efter att börja försöka. Skönt att höra att även du kunnat bli gravid!! :)

  • Fri 5 Aug 2022 08:37
    #4

    Många gynekologer kan tyvärr väldigt lite om PCO/PCOS. Jag hade tur och träffade på en bra. Om man googlar efter info så får man intrycket att alla med PCO är gravt överviktiga och ludna à la troll, men den gyn sa att även helt normalviktiga kan ha det och att man inte måste ha andra problem heller. Victoria Beckham har varit öppen om sin PCOS tex, hon har väl inte ett enda onödigt gram på kroppen...
    Min gyn sa också att det kan hjälpa att dra ner på kolhydraterna. Man måste som regel inte gå för den mest extrema LCHF-varianten, men undvika snabba kolhydrater. Medelhavskost var det hon föreslog, men det finns ju många "skolor" inom det där.

    Det är så många komplicerade samband i kroppen, och varje inriktning av läkare kan mest bara sin del. Jag fick massa (ofarliga, visade det sig) extraslag på hjärtat efter att jag fått barn. Jag tyckte att besvären varierade med menscykeln, men hjärtläkaren jag var på utredning hos viftade bort det och sa att det inte var något samband. Senare har jag fått höra från annat håll att det visst kan vara så. 

  • Sat 6 Aug 2022 00:40
    #5

    (BuoBä) ja det verkar ju tyvärr vara så att många inte har en djupare kunskap om det! Tråkigt eftersom att PCO verkar kunna bero på så mycket, och inte bara insulinrestistens som i de klassiska fallen. Jag tror inte jag har det eftersom att mitt fasteglukos varit lågt vid prover och har alltid haft en väldigt stabil vikt i lägre BMI, i princip inget underhudsfett på magen och är mer benägen att gå ner än upp om något. Hade jättegärna velat bli mer undersökt för att förstå den bakomliggande orsaken..  men ska absolut testa att äta bättre! Äter i dagsläget helt okej kan jag tycka, med rätt lite snacks och godis, men att gå över till en låg kolhydrat/ anti inflammatorisk kost kan kanske inte skada! Tack för ditt svar!! 

    Jag har också arytmi! Intressant att det kan vara kopplat! 

  • Sat 6 Aug 2022 12:48
    #6
    Cornflakes123 skrev 2022-08-06 00:40:57 följande:

    (BuoBä) ja det verkar ju tyvärr vara så att många inte har en djupare kunskap om det! Tråkigt eftersom att PCO verkar kunna bero på så mycket, och inte bara insulinrestistens som i de klassiska fallen. Jag tror inte jag har det eftersom att mitt fasteglukos varit lågt vid prover och har alltid haft en väldigt stabil vikt i lägre BMI, i princip inget underhudsfett på magen och är mer benägen att gå ner än upp om något. Hade jättegärna velat bli mer undersökt för att förstå den bakomliggande orsaken..  men ska absolut testa att äta bättre! Äter i dagsläget helt okej kan jag tycka, med rätt lite snacks och godis, men att gå över till en låg kolhydrat/ anti inflammatorisk kost kan kanske inte skada! Tack för ditt svar!! 

    Jag har också arytmi! Intressant att det kan vara kopplat! 


    Det är ju ingen sjukdom som plötsligt bryter ut, utan en genetisk variant som man antingen har eller inte har. Många vet inte ens om det och har inga problem alls av det, andra får olika symtom. Så det är nog svårt att reda ut vad det beror på att du har symptom. Man vet att det finns ett samband med övervikt, men också att det inte gäller för alla. 

    Jag tänker att det måste ha haft någon sorts evolutionär fördel, annars hade vi med den här varianten dött ut. För vissa är problemen som sagt kopplade till övervikt, vilket troligen gjorde att stenålderskvinnorna enbart hade fördelen av att lättare bygga muskler, tex. Jag kan också tänka mig att det var bra att inte bli gravid så fort en man "skakade på höftskynket". Både för att graviditet och förlossning var farligt, men även för att det är större chans att barnen överlever om man har lite längre emellan och kan ägna sig åt ett spädbarn i taget. Men det är mina egna funderingar.
  • Anonym (pcosh­jälp)
    Tue 24 Jan 2023 14:30
    #7

    Så tråkigt att höra att gyn inte hjälper vidare, känner igen mig så mycket. Jag upplevde liknande och fick samma svar och sen insåg nej det är faktiskt PCOS! (blev en detektiv själv) Enligt diagnostiseringskriterna Rotterdamkriterierna, då ska man minst ha 2 av 3 av följande: 


    - Oregelbunden menscykel (oligomenorré: menscykel längre än 35 dagar till 3 månader eller amenorré (som tecken till gles eller utebliven ovulation))


    - Polycystiska ovarier (PCO) påvisade via ultraljud


    -  Klinisk och/eller biokemisk hyperandrogenism (höga testosteronnivåer i blodprov eller uttryckt i oönskad hårväxt på kroppen, akne/oljig hy)

    Som du beskriver upplever du PCO och oligo/anovulation, alltså 2 av 3 ovan! Jag upptäckte den här communityn på instagram som heter Ovulai som även utvecklat en PCOS app på svenska som har hjälpt mig med sjukt mycket information som jag själv har tagit med till gyn för att övertyga om diagnosen och få hjälp! De har även livsstilsråd om hur man kan äta och träna för att hantera mina symptom så kan tipsa det för mer vägledning!


     

Svar på tråden Vad har er pco berott på? (Ni som inte lider av klassisk pcos med insulinres)