Vad har er pco berott på? (Ni som inte lider av klassisk pcos med insulinres)
Många gynekologer kan tyvärr väldigt lite om PCO/PCOS. Jag hade tur och träffade på en bra. Om man googlar efter info så får man intrycket att alla med PCO är gravt överviktiga och ludna à la troll, men den gyn sa att även helt normalviktiga kan ha det och att man inte måste ha andra problem heller. Victoria Beckham har varit öppen om sin PCOS tex, hon har väl inte ett enda onödigt gram på kroppen...
Min gyn sa också att det kan hjälpa att dra ner på kolhydraterna. Man måste som regel inte gå för den mest extrema LCHF-varianten, men undvika snabba kolhydrater. Medelhavskost var det hon föreslog, men det finns ju många "skolor" inom det där.
Det är så många komplicerade samband i kroppen, och varje inriktning av läkare kan mest bara sin del. Jag fick massa (ofarliga, visade det sig) extraslag på hjärtat efter att jag fått barn. Jag tyckte att besvären varierade med menscykeln, men hjärtläkaren jag var på utredning hos viftade bort det och sa att det inte var något samband. Senare har jag fått höra från annat håll att det visst kan vara så.