• Anonym (Höggravid)

Gillar ni våra namnlistor?

Vi väntar vårt andra barn och vi vet inte ännu om det är en pojke eller flicka. Vad tycker ni om namnen vi har på våra listor nedan? Kommentera gärna varje namn så får vi se om det är något vi inte tänkt på angående namnen som gör att det bör strykas från listan. Barnet är beräknat nu i slutet på augusti. 

Flicka:
    Estrid
    Charlie
    Iris
    Hilma
    Ellen
    Iselin
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

Pojke:
    August
    Lionel
    Arvid
    Elias
    Aston
    Benjamin
    Carl

• Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?
  • Fliselisan
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-07 11:58:38 följande:
    Gillar ni våra namnlistor?

Vi väntar vårt andra barn och vi vet inte ännu om det är en pojke eller flicka. Vad tycker ni om namnen vi har på våra listor nedan? Kommentera gärna varje namn så får vi se om det är något vi inte tänkt på angående namnen som gör att det bör strykas från listan. Barnet är beräknat nu i slutet på augusti. 

Flicka:
    Estrid
    Charlie
    Iris
    Hilma
    Ellen
    Iselin
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

Pojke:
    August
    Lionel
    Arvid
    Elias
    Aston
    Benjamin
    Carl

Estrid - tänker mest på Astrid, inte så fint 
    Charlie- gulligt men oklart om flicka eller pojke
    Iris - fint 
    Hilma - låter lite egenpåhittat, gillar inte
    Ellen - vanligt namn, 
    Iselin - nej nej, tänker direkt på vaselin 
    Juni - fint o gulligt
    Livia- lite hårt
    Viola - fint 
     Olivia - bästa namnet tycker jag
    Elsa, Ella  - gulligt på en liten tjej, kanske inte så kul när man är större 
    Mila - låter mest konstigt
    Leonie, Belle - hembakade konstiga namn
    Chloe - nej, döp inte barnet efter ett märke

August, Arvid - fula namn
    Lionel - kommer bli svårt för folk att uttala
    Elias - fint
    Benjamin - gulligt o bra
    Carl - lite strikt, tänker på kungen
  • Kotten23

Skulle döpa min unge till Stefan Martin s

så när han ska skriva på papper som vuxen blir det sms. 

• Anonym (...)

Iselin- jag tänker på det där materialet man har när man syr, vliseline, haha 

Jag inser att jag tyvärr inte tilltalas direkt av något av flicknamnen. Möjligen Olivia. 
    Flera av flicknamnen känns lite trista (som Hilma tex), konstlat (som Charlie, eftersom det i grunden är ett pojknamn) osv. 

Pojknamnen tycker jag de flesta funkar. Tycker dock inte om Lionel. 

• Glinda från Oz

Estrid ser ut som en felstavning av Astrid. När jag hör Himla tänker jag på sängkläder, Belle är för Disney aktigt. Iseline är jättefint men det stavas med ett E på slutet. Resten av namnen är jättebra Hjärta

• Anonym (Höggravid)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-07 21:13:50 följande:

Estrid ser ut som en felstavning av Astrid. När jag hör Himla tänker jag på sängkläder, Belle är för Disney aktigt. Iseline är jättefint men det stavas med ett E på slutet. Resten av namnen är jättebra Hjärta

Det var Hilma, inte Himla Så du gillar alla dessa? 
    Charlie
    Iris
    Ellen
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

• Anonym (Höggravid)
    Fliselisan skrev 2022-08-07 20:54:08 följande:
    Iris - fint 
    Ellen - vanligt namn, 
    Juni - fint o gulligt
    Livia- lite hårt
    Viola - fint 

Elias - fint
    Benjamin - gulligt o bra
    Tack! Hur får du Olivia att låta hårdare än Livia, det är ju samma uttal ? 
  • Anonym (Höggravid)
    Fliselisan skrev 2022-08-07 20:54:08 följande:
    Iris - fint 
    Ellen - vanligt namn, 
    Juni - fint o gulligt
    Livia- lite hårt
    Viola - fint 

Elias - fint
    Benjamin - gulligt o bra
    Du skrev att Ellen är vanligt men ungefär lika många heter Olivia i Sverige  
  • Anonym (KH)
    Flicka:
    Estrid kommer att misstas för Astrid alltid
    Charlie fint på tjej som kille
    Iris funkar
    Hilma riktigt fint
    Ellen alltid rimmat ?Ellen som kommer om kvällen?
    Iselin sett en gång förut , tror frågan ?vad hette du nu igen?? Kommer ställas ofta
    Juni fint
    Livia fint
    Viola fint
    Olivia riktigt fint
    Elsa ok
    Mila ok
    Ella ok
    Leonie lite tramsigt
    Belle låter som smeknamn på Isabelle 
    Cloé nej, tramsigt namn

Pojke:
    August fint
    Lionel fint
    Arvid fint
    Elias fint
    Aston också lär få frågan vad hette du? 
    Benjamin ok
    Carl bra namn men kommer att bli Calle
  • Fliselisan
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-07 21:29:21 följande:
    Du skrev att Ellen är vanligt men ungefär lika många heter Olivia i Sverige  
    Ja, kanske det, menar inget negativt med att det var vanligt?beror väl kanske på hur mycket man själv hört namnet.

Olivia låter mjukare då namnet börjar på en vokal, om du tänker på hur  namnet skulle låta när du ropar på barnet?. Ooooliiiiiviiiaaa   Eller Liiiiviiiiaaaaa?.haha, svårt att förklara kanske :)
  • Svw

Många fina namn, speciellt på flicksidan. Ta mina kommentarer för vad det är, man får gilla olika :) 

Estrid - gillar! Men kommer att blandas ihop med Astrid. Tänker på Estrid Ericsson, grundare av svenskt tenn. Gillar dock Astrid ännu mer. 

Charlie - halvtrendigt. Men gillar inte på tjej. Eller på pojke. Blir Challe i smeknamn. 

Iris - så fint! Älskar blomnamn. Ett rivigt namn som har lite attityd. 

Hilma - Är helt ok, men jag har svårt för lm-ljudet. Vill säga tvärtom. Vill alltså säga Himla. Samma som med Selma, där ligger det mer naturligt att säga Semla.

Ellen - Så fint! Enkelt och gångbart. Om man tycker det är viktigt så funkar det ju super på engelska och har så nära uttal som man kan komma. Såg att någon skrev om tråkiga rim. Ja det rimmar på typ fjällen, rondellen osv. Men inget som stör! 

Iselin - Inte fint alls. Fattar inte hur ni hamnade här med tanke på namnen ovanför! Låter som något smörjmedel. 

Juni - Helt ok. Lite svagt namn och intetsägande, så otroligt mjukt att det låter som att man pratar med bebisröst när man säger det. 

Livia - Ganska fint. Saknar dock O:et framför som känns mer vedertaget. Och det blir lite avhugget. Då tycker jag bättre om Liv. 

Viola - så fint! Känns rejält, lite ovanligt och sött. Passar på både barn och vuxen. 

Olivia - fint! Har varit populärt i flera decennium så finns i flera åldrar. Skulle själv kunna tänka mig det, men ser bara framför mig en mörkhårig tjej (vi är blonda). Ett säkert kort, finns väl ingen som tycker det är ett dåligt namn. 

Elsa - så fint! Kanske något uttjatat, men värsta frost-yran har nog lagt sig. Varje gång jag hör ett barn som heter Elsa så slår det mig hur vackert det är. Tror att flickor bara tycker det är kul att heta samma som en prinsessa i Frost. 

Mila - Nja. Tänker på Mila Kunis. Lite väl sveknamnsaktig och kanske lite tråkigt. Det händer inget i namnet. 

Ella - helt ok. Men också lite tråkigt namn. Tänker inget speciellt, men föredrar Ellen om man är inne på samma bokstäver. 

Leonie - känns trendigt. Men inget namn i min smak. Känns utländskt på ett sätt som inte är etablerat ännu. 

Belle - inte så fint. Smeknamn på Isabelle, och då föredrar jag hela namnet. Belle betyder ju skönhet på franska och det känns? lite löjligt. Alla namn betyder ju något, men inte så där uppenbart eftersom det är ett ord på franska. 

Cloé - inte så fint. Påminner om Cleo som jag inte heller gillar. Svårt namn på svenska då man mest hört det på engelska och franska. Ett väldigt hårt namn. 

August - Så fint! man Behöver vara okej med att folk säger Agust eller Auuugust, alltså olika uttal. Rejält och vackert. 

Lionel - inte fint. Tänker på Lionel Richie. Känns väldigt utländskt än så länge. 

Arvid - Helt okej. Har varit semipopulärt i decennier. Kanske lite tråkigt. Samma bokstäver, Vidar, känns mer nutida. 

Elias - helt okej. Också varit populärt länge, känner folk i min egen ålder som heter det (sen 80-talist). Mjukt. 

Aston - inte fint. Tänker bara på en bil, eller fotbollslag. Känns inte som ett namn än så länge. 

Benjamin - Helt okej. Långt namn, så kommer bli antingen Ben eller Benji som smeknamn. Jag ser bara de tre stavelserna och kan inte uttala det med ett flyt därför gillar jag det inte helt. Ben-ja-min. 

Carl - klassiskt! Blir ju förmodligen Calle i skolan. Så pass klassiskt att det nästan blir lite väl enkelt. Har man ett efternamn som är ovanligt kan det bli en bra balans. 

Finast: Iris, Viola, Ellen, Elsa och Olivia. Estrid bubblar. August och Carl. Tycker ni behöver jobba mer på pojknamnen ;) 

Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?