• Pörny

BIM sept -22

Startar en septembertråd redan nu. 

försöker få till ett tredje barn. 3:e försöket nu. 

BIM lista
    Pörny 5/9 

• Svar på tråden BIM sept -22
  • Sofieodq

Vad skulle ni säga är bäst. sex varannan eller varje dag? Ett dilemma för oss..

• Sofieodq
    Sofieodq skrev 2022-08-26 23:53:18 följande:

Vid ägglossning alltså 
  • Pörny
    Sofieodq skrev 2022-08-26 23:53:18 följande:

Jag återkommer med svar om nån vecka :D förra månaden hade vi ses varannan dag, denna varje, på äl+6 idag 

men jag tror snarare det handlar om hur bra spermierna är, en del överlever flera dagar, andra bara nån dag. och vissa behöver nått dygn för att mogna ordentligt medan andra är snabbare på att mogna. Så det är nog skillnad mellan män och skillnad i hur mannen mår under perioden (stress, för mycket kaffe, alkohol etc). 
  • Ettanvandarnamn123

Iom att vi inte vet när min ägglossning är (valt att inte testa mig och stressa upp mig med sånt) så har vi kört varje dag i 4 dagar nu. Om min cykel är 28 dagar så ska jag få ägglossning idag, tyvärr är vi borta då. Så får hoppas att ägglossningen är sen eller tidig eller att några simmare är kvar och hälsar på ägget haha. Vi ska försöka få till det imorgon och varje dag några dagar framåt med (ifall det är en sen ägglossning).

Så varje dag några dagar innan och efter ?Förväntad? ägglossning men tyvärr ett uppehåll på kanske 55 h just runt förväntad ägglossning?

• Katch91

@jojjans
    när var det du började med dina test? Jag började CD7 och stegring kom på kvällen CD11

• Katch91

@klara1997
    Jag tog 35000IE (Se till att ha ätit precis innan) jag blev illamående. Men hjälpte att röra på sig. Hade då inte ätit så mkt innan så inte jättekonstigt.

Återstår nu att se hur det går. Har sannolikt ägglossning idag då jag fått stegring på CB digital plus att tempen dippat imorse så förväntar mig att den ökar till imorgon om ägglossning skett. :) 

Så nu börjar den långa oändliga väntan 

• Ettanvandarnamn123

Fick till det idag ändå! Så 5e dagen i rad, ska försöka få till det de tre kommande dagarna också för att öka chanserna ifall ägglossningen är sen/tidig. 

Är det någon här som inte blivit gravida efter att ha legat vid ägglossning där det inte berott på något medicinskt fel? har hört att spermier kan komma till fel äggledare än där ägget lossar osv. Är det vanligt? Vad avgör vilken äggledare de väljer?

känns som att om man har fått till det varje dag flera dagar innan och efter ägglossning och inte blir gravid så är ju något fel. men Det kanske inte är så? Kanske finns fler faktorer att tänka på, eller?

• Längtarefternästa
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-08-27 12:10:28 följande:

Fick till det idag ändå! Så 5e dagen i rad, ska försöka få till det de tre kommande dagarna också för att öka chanserna ifall ägglossningen är sen/tidig. 

Är det någon här som inte blivit gravida efter att ha legat vid ägglossning där det inte berott på något medicinskt fel? har hört att spermier kan komma till fel äggledare än där ägget lossar osv. Är det vanligt? Vad avgör vilken äggledare de väljer?

känns som att om man har fått till det varje dag flera dagar innan och efter ägglossning och inte blir gravid så är ju något fel. men Det kanske inte är så? Kanske finns fler faktorer att tänka på, eller?

Ägget utsöndrar kemiska signaler för att attrahera spermierna. Det finns även viss forskning som kan tala för att ägget "väljer" vilken/vilka spermier att attrahera, då vissa ägg verkar locka vissa spermier. I en studie såg forskarna att det ibland var så att en kvinnas ägg inte föredrog sin partners spermier, utan andra mäns spermier... Detta är dock något väldigt nytt inom forskningen, så vi får se om forskarna kan komma fram till något intressant i framtiden.  
  • Längtarefternästa
    Längtarefternästa skrev 2022-08-27 12:33:21 följande:
    Ägget utsöndrar kemiska signaler för att attrahera spermierna. Det finns även viss forskning som kan tala för att ägget "väljer" vilken/vilka spermier att attrahera, då vissa ägg verkar locka vissa spermier. I en studie såg forskarna att det ibland var så att en kvinnas ägg inte föredrog sin partners spermier, utan andra mäns spermier... Detta är dock något väldigt nytt inom forskningen, så vi får se om forskarna kan komma fram till något intressant i framtiden.  
    Det behöver inte vara något fel även om man tajmar väl. Som du säger är det många faktorer som spelar in. Exempelvis kan variationer i östrogennivåer påverka, då det är östrogenet som gör så att livmoderhalsen slappnar av, att livmodersekretet blir mer vattnigt och basiskt samt att livmodern kontraherar, allt för att underlätta för spermierna. Forskare har till och med sett att dessa livmoderkontraktioner guidar spermierna mot rätt äggledare. Östrogennivåerna kan påverkas av mycket, exempelvis bantning, överdriven träning och annan typ av stress. Och det är bara en av alla faktorer som kan spela in. Därför brukar ofrivillig barnlöshet vara något som bedöms efter först ett år och då menar man ett år av aktiva försök att bli gravid 
  • Klara1997

katch91 tack för tips, ska ta idag då Oskyldig
    blinkande gubbe på ägglossningstestet för 4 dagen nu 

spännande lycka till Hjärta
    jag hor nog ägglossning på mån 

Svar på tråden BIM sept -22