• Pörny

BIM sept -22

Startar en septembertråd redan nu. 

försöker få till ett tredje barn. 3:e försöket nu. 

BIM lista
    Pörny 5/9 

• Svar på tråden BIM sept -22
  • Juliflicka

Hej! Hoppar in här med BIM 13/9 :)
    Alltså bim -6, är det vanligt med symptom såhär tidigt?

• Katch91

Blankt test. Babyplan verkar inte vara helt släta. Verkar ha nån liten nivåskillnad precis där test-strecket skall vara så det är nog endast en skugga som dyker upp :( 

Så än visar det inget. 

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-07 07:38:23 följande:

Blankt test. Babyplan verkar inte vara helt släta. Verkar ha nån liten nivåskillnad precis där test-strecket skall vara så det är nog endast en skugga som dyker upp :( 

Så än visar det inget. 

å nej, så himla tråkigt! Hoppet är ju inte helt ute men känns ju såklart nedslående. håller tummarna att det vänder!

• Jojjans
    Juliflicka skrev 2022-09-07 07:35:41 följande:

Hej! Hoppar in här med BIM 13/9 :)
    Alltså bim -6, är det vanligt med symptom såhär tidigt?

välkommen! när symptom är rimligt beror ju helt på när du hade äl. Ägget gäster 6-12 dagar efter äl och därefter kommer symptomen. Vet du när du hade äl?

• Barbrastreisand

Äl+9 och fortsatt negativt testa-tidigt. Hade så gärna hoppats att det tog sig denna gång. Även om det fortfarande är tidigt är hoppet något borta. 

• Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-09-07 08:22:30 följande:

Äl+9 och fortsatt negativt testa-tidigt. Hade så gärna hoppats att det tog sig denna gång. Även om det fortfarande är tidigt är hoppet något borta. 

åå förstår att det känns deppigt, men +9 är fortfarande tidigt! Det kan vända Hjärta

• Juliflicka
    Jojjans skrev 2022-09-07 07:53:29 följande:

välkommen! när symptom är rimligt beror ju helt på när du hade äl. Ägget gäster 6-12 dagar efter äl och därefter kommer symptomen. Vet du när du hade äl?

ÄL + 8 idag om min app stämmer :) 
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-06 21:51:20 följande:
    är inte Treo och Ipren big no no även när man försöker bli gravid? Eller har jag kanske fått det om bakfoten? jag vågar knappt ta Alvedon eller dricka alkohol när vi försöker iofs så har nog blivit oerhört nojig efter allt som hänt haha
    Ja, alla så kallade NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drug, eller icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel på svenska) ska undvikas då det påvisats visst samband mellan dessa och minskad fertilitet (förmodligen påverkad ägglossning). I gruppen NSAID ingår bland annat acetylsalicylsyra (exempelvis Aspirin, Treo och Bamyl), Diklofenak (exempelvis Voltaren) och Ibuprofen (Ipren och Ibumetin). (Det finns även fler verksamma ämnen (och läkemedel)). Dock ingår inte paracetamol (det aktiva ämnet i exempelvis Alvedon och Panodil) i gruppen NSAID, så det ska vara ok att ta. På Janusmed (en sida med evidensbaserat kunskaps- och beslutsstöd för läkemedelsanvändning som mödravårdcentraler ofta använder när de ska ge råd om läkemedel under graviditet) står det även att Paracetamol kan användas under graviditet. Då alkohol är fosterskadande ska det självklart undvikas under en graviditet och då det ibland kan ta veckor innan en graviditet upptäcks är det flera som  rekommenderar att alkohol undviks när man försöker bli gravid. Gällande alkohol och minskad fertilitet har jag endast sett studier som har kunnat visa något samband mellan medelhög-hög alkoholkonsumtion och minskad fertilitet (detta gäller inte bara den som försöker bli gravid utan även partnern). Alla får såklart göra det som känns bäst för en själv (jag känner mig bekväm med att ta Paracetamol och kan ta ett par glas mellan mens och ägglossning men jag dricker inget från det att jag får ett positivt äl-test fram till att mensen kommer). Då stress kan påverka fertilitet skulle jag dock försöka undvika allt som bidrar till ökad stress, vilket jag vet att många känner när de druckit alkohol eller tagit ett läkemedel, speciellt då de blir oroliga att det skulle kunna påverka fertiliteten.
  • Längtarefternästa

Äl+8 (BIM-4 men förmodligen mer BIM-5 då äl var drygt ett dygn sen) och kroppen fortsätter att "spöka". Tredje dagen med "mensvärk" och imorse luktade kaffet äckligt. Kroppen är nog lite "konstig" för att jag har världens förkylning men det är verkligen svårt att inte se varje liten förändring som ett tecken. Då jag har haft feber har jag inte tempat som vanligt och jag är rädd för att börja igen nu när febern är över. 

Svar på tråden BIM sept -22