• Anonym (Hemtenta)

Hemtenta

Kan man skriva en hemtenta på 2 dagar tror ni? 

• Svar på tråden Hemtenta
  • Anonym (Hemtenta)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-08 23:14:08 följande:

Beror väl helt på omfattningen och hur bra du kan ämnet.

Har material och 4 frågor.
  • BuoBä

Hur långt är ett snöre?

Jag har skrivit hemtentor där man bara hade 4 timmar på sig, och andra som tog en vecka. Det beror helt på ämne, tentans upplägg, examinatorns förväntningar, din ambitionsnivå mm. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Hemtenta) skrev 2022-08-08 23:15:24 följande:
    Har material och 4 frågor.
    Säger fortfarande ingenting. Ska du skriva en mening eller 500 ord per fråga? Är du snabb på att skriva? Hur lång tid hade ni på er från början? Kan du ämnet eller kommer du att behöva sitta och slå upp saker?

• Anonym (Hemtenta)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-08 23:24:07 följande:
    Säger fortfarande ingenting. Ska du skriva en mening eller 500 ord per fråga? Är du snabb på att skriva? Hur lång tid hade ni på er från början? Kan du ämnet eller kommer du att behöva sitta och slå upp saker?
    800 ord per fråga. Kommer ju behöva läsa i boken.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hemtenta) skrev 2022-08-08 23:53:33 följande:
    800 ord per fråga. Kommer ju behöva läsa i boken.
    Vad pluggar du för något? Är det ett ämne där man kommer undan med lite svammel eller måste det vara stringent? Har du lätt för att skriva och resonera?

Jag skulle säga att du satsar på att skriva tentan. Även om du får underkänt är det ett inlärningstillfälle och du kommer förmodligen att göra bättre ifrån dig på omtentan.
  • Anonym (Nja)

Kan och kan...
    Frågar du för att du bara har 2 dagar kvar så är det väl bara att försöka...
    Frågar du för att du funderar på att boka något annat och bara får 2 dagar utifrån det skulle jag inte rekommendera det....

• Kockobello

Vad är det för tenta? Hur lång tid har ni fått som max? 

• Fliselisan

Ja det klarar du, absolut, om du löser en vanlig linje på högskolan och det inte är kvantfysik eller nåt sånt. Om du ska skriva 800 ord per fråga kan man ofta brodera ut lite osv. Du har material, du in säkert slå på böckernas register eller om det är artiklar så löser du abstraktet och hämtar mycket därifrån. Om du sätter igång och kör hårt klarar du det. Det värsta som kan hända är att du får komplettera lite.

• EpicF

Ja, oftast kan man det. Jag hade många hemtentor som var på två dagar. Och med på stora kurser. Är mam effektiv så går det. 

• MrsPJ

Japp. Har kompisar som skrivit 10-timmars tentor. Dvs de hade 10 timmar på sig att skriva en tenta som omfattade 3 frågeställningar, precis som en vanlig hemtenta men på väldigt mycket kortare tid. De hade även 2-dagars hemtentor. Jag fattar inte hur de fixade det haha men jag tror att man tvingar sig lite? Mina kompisar sa att även om det var stressigt så var det rätt skönt att ha det avklarat till skillnad från när man har en vecka av ångest Drömmer

Svar på tråden Hemtenta