• EpicF

    Hur går det ihop? Har hon diabetes eller inte?

    Anonym (syster) skrev 2022-08-10 16:42:03 följande:
    Det ska stå 6 på långa, inte låga. Ursäkta, mobilen valde tydligen att byta ord, förmodligen på grund av felslag av mig och jag uppmärksammade det inte.

    Förmodligen, men jag har inte frågat henne, har hon helt enkelt nekat till/struntat i att kolla upp något eller gå på eventuella kallelser. Hon är inte den som vänder sig till vården om hon inte är typ döende, vilket ungefär var orsaken till hennes sjukhusbesök från början.
    Hon har fina värden och behöver inte insulin/metformin. Det kan också vara något vården känner till och därför så har inte recept på detta. 
  • EpicF
    Anonym (syster) skrev 2022-08-10 16:42:03 följande:
    Det ska stå 6 på långa, inte låga. Ursäkta, mobilen valde tydligen att byta ord, förmodligen på grund av felslag av mig och jag uppmärksammade det inte.

    Förmodligen, men jag har inte frågat henne, har hon helt enkelt nekat till/struntat i att kolla upp något eller gå på eventuella kallelser. Hon är inte den som vänder sig till vården om hon inte är typ döende, vilket ungefär var orsaken till hennes sjukhusbesök från början.
    Hon har fina värden och behöver inte insulin/metformin. Det kan också vara något vården känner till och därför så har inte recept på detta.
  • EpicF
    Anonym (syster) skrev 2022-08-10 16:53:38 följande:
    Jo, det är sant, men vad ska de göra? Tvångsvårda henne? Och som sagt borde hon ha haft mycket högre blodsocker direkt efter frukost om hon har diabetes, vilket gör mig förvirrad.
    Varför är du förvirrad? 

    Hon har fina värden, behöver insulin eller metfromin och har per automatik inte diabetes. 

    Om hon nu inte har en insulin-pump gömd jnder tröja, kan också vara ett alternativ som hon inte berättar för dig. 
  • EpicF
    Anonym (syster) skrev 2022-08-10 17:04:32 följande:
    Ljög gjorde hon inte. 
    Hon kan dock ha undanhållit sanningen för dig. Kanske hon skäms? 
  • EpicF
    Anonym (syster) skrev 2022-08-10 17:12:20 följande:
    Nej. Hon visste inte själv vad hon hade för värden. Hon slutade ta medicinerna för att de tog slut, det sa hon själv i morse. Jag har frågat henne  efter jag startade tråden om hon hon varit tillbaka till vården för att kolla upp sig och hon sa nej, de jagade henne ett tag med hon struntade i dem. jag är inte intresserad av att ha diabetes sa hon rätt ut. Nu tycker hon att jag är jobbig, men jag frågar ju för att jag bryr mig.
    EpicF skrev 2022-08-10 16:55:47 följande:
    Varför är du förvirrad? 

    Hon har fina värden, behöver insulin eller metfromin och har per automatik inte diabetes. 

    Om hon nu inte har en insulin-pump gömd jnder tröja, kan också vara ett alternativ som hon inte berättar för dig. 

    Jag är förvirrad för att hon fick en diagnos som är ganska allvarlig om man inte sköter den, men ändå har helt ok värden. Vården kan ju inte bara säga "diabetes" om det inte är diabetes. Hade det faktiskt varit något annat, som någon srek ovanför, så bode ju "diabetesen" ha varit borta när de gjorde sista kontrollen innan hon fick åka hem, heller hur? De borde ha nämnt att det var relaterat till det andra och skulle återgå till normalt när hon var frisk/hade repat sig. De var MER oroliga över diabetesen när hon låg inne än det hon faktiskt låg inne för.
    Fast återigen, hon har fina och bra värden. Per automatik inte diabetes utifrån värdena. 

    Det höga blodsockret hon hade tidigare kan ha varit ett engångstillfälle. Finns mängder av saker som gör att man tillfälligt får högt blodsocker och som sedan rättar upp sig. 

    Hon har uppenbarligen haft diabetes, om en tillfälligt. 
  • EpicF

    Om hon har fina och bra värden så är inte medicin nödvändigt. Förmodligen var det en engångstillfälle med högt blodsocker och troligen så vet vården om det. 

  • EpicF
    Anonym (Ingen tystnadsplikt) skrev 2022-08-11 20:55:43 följande:
    Om du är sjuksköterska borde du verkligen ha respekt för att inte ge människor som du aldrig träffat medicinska råd helt utan att ha koll på medicinsk bakgrund. Du borde ju också ha koll på att alla inte förmår att ta hand om sin medicinering helt självständigt och att man inte ska googla för att se om något är normalt.

    Jävligt mycket vettigare att kontakta vården än och tro på din bedömning!
    Fast om ts syster har bra värden så har per definition inte diabetes. Höga blodsocker värden kan man få av exempelvis höga doser av prednisolon. Och mycket annat. Kan ha varit tillfälligt och behandligen/medicinerna hon fick var tillfälliga. Dvs inget nytt recept behövdes. 

    Jag tror personligen att ts syster inte berättat allt för ts. 
Svar på tråden Hur går det ihop? Har hon diabetes eller inte?