• Anonym (Problem)

    Han vill inte bo i hyreslägenhet

    jag och min kille har varit tillsammans i 3 år. Vi är 27 och 23 år gamla och bor för tillfället hemma. Vårt problem är att han verkligen inte vill bo i en hyreslägenhet då han tycker det är ovärt och onödiga pengar går till hyresvärden, man gör ingen vinst plus man får ej göra större ändringar i lägenheten. Trots att vi inte kommer ha råd med en bostadsrätt inom snar framtid då jag har ett års plugg kvar. Jag vill gärna börja med en hyresrätt för att kunna flytta ihop ialafall börja någonstans, testa på att bo tillsammans och för att kunna ha ett vuxenliv utan varandras familjer och syskon. Tills vi har råd med en bostadsrätt. men han tycker dem pengarna vi betalar hyran med ska ist gå till en bostadsrätt. han tror man ska få det bästa först jämt, vilket stör mig. Han är väldigt hemmakär med, trots att hans syskon som är yngre flyttat och börjar flytta ut till hyres. För att få bo tillsammans. hur ska jag agera och tycks gällande detta? Känns meningslöst och som att han hellre bor hemma hos mamma tills vi har råd vilket kommer ta iaf 2 år. men han vill skaffa barn och stadga sig snart. Så förstår ej varför man inte kan börja någonstans ? Bara för att få bo ihop. Vad hade ni gjort ?

  • Svar på tråden Han vill inte bo i hyreslägenhet
  • Anonym (Flytta)

    Jag hade fixat eget boende. Vill han sen bo där får han bidra till hyra mat mm.

  • Anonym (Helena)

    Jag hade försökt få ta i en hyreslägenhet och flyttat dit själv. Så kan han gå hemma och hänga mamma i kjolarna.
    Då lär du ledsna på honom, jättebebisen.

  • Anonym (Mman)

    Ajdå, denna pojken vill inte släppa sin mamma. Se upp för honom!
    Ser två troliga scenarion om ni flyttar ihop.
    1. Du blir en ersättare för hans mamma, du får helt enkelt serva honom med det som hans mamma idag gör. 

    2. Du kommer att ha svärmor springande där stup i kvarten.

  • Anonym (Nja)

    Jag tänker att det är skillnad på att göra smarta ekonomiska val som att bo kvar hemma en period och att bo hemma tills man klarar köpa bostadsrätt.

    Nu vet jag förstås inte hur du bor och hur vuxen du upplever dig själv, men personligen tänker jag att det är rimligt att flytta hemifrån och bli vuxen i er ålder.

    Du skriver om din egen ekonomiska situation, men inte om hans. Sparas pengarna? Eller lever han billigt, drömmer och spenderar?

    Jag tänker att det är väldigt olika hur människor är som bor hemma. Vissa har faktiskt inte vuxit upp 

  • Mimosa86

    Va??

    menar du att han INTE betalar hyra till sin mamma eller halva matkostnaderna och andra löpande utgifter?

    Fy vad osexigt med en man som beter sig som en barnrumpa. Tycker du resonerar klokt att inte köpa något tillsammans innan ni etsat att bo ihop och ser att det funkar.

  • Anonym (Linn)

    Är han 27 år, bor hemma fortfarande och tycker att det är ganska trevligt? Oj...

    Sparar han då till en bostadsrätt? Har han konkreta planer, ett konto för detta? Jobbar han ordentligt? 

    Låter lite som att han säger nej till hyresrätt mer för att han ryggar tillbaka inför ansvaret att sköta sig själv, och inte direkt för att han stör sig på boendeformen. 

    Jag tror som någon annan skrev att han är bekväm och bortskämd. Det är mysigt att bli omhändertagen av mammis. 
    Flyttar ni ihop kan det bli så att du får ta över mammans roll. 

  • Glinda från Oz

    Det låter som att han inte behöver betala hyra hemma. Hyran på en hyresrätt behöver inte vara mycket dyrare än avgift+ ränta på lån för en bostadsrätt. 


    Vad gäller större ändringar så hade jag också en massa fördomar som inte stämde, man får göra rätt mycket i en hyresrätt och det brukar finnas en hel del tillval om man är intresserad av sådant. 


    Jag hade flyttat utan honom, han verkar bortskämd och lever inte i verkligheten. 

  • Anonym (Problem)
    Anonym (Nja) skrev 2022-08-10 15:51:55 följande:

    Jag tänker att det är skillnad på att göra smarta ekonomiska val som att bo kvar hemma en period och att bo hemma tills man klarar köpa bostadsrätt.

    Nu vet jag förstås inte hur du bor och hur vuxen du upplever dig själv, men personligen tänker jag att det är rimligt att flytta hemifrån och bli vuxen i er ålder.

    Du skriver om din egen ekonomiska situation, men inte om hans. Sparas pengarna? Eller lever han billigt, drömmer och spenderar?

    Jag tänker att det är väldigt olika hur människor är som bor hemma. Vissa har faktiskt inte vuxit upp 


    Vi sparar, så även jag. Men mycket är dyrare idag och man kan inte alls spara i samma mängder. Och långt ifrån en bostadsrätt iallafall jag. Han däremot har möjlighet att spara en bra del så han själv hade kunnat köpa en 1-2a iallafall, medans jag kanske bara kommer upp i 40 vid årets slut då jag lever på CSN, men sparar mycket ändå. Han vill inte lägga alla stora pengar själv vilket är förståeligt, även känner jag att man kan hjälpas åt bara för att komma in på bostadsmarknafen om han så ej gärna vill ha en hyres. därför föreslog jag hyres, att vi börjar med det.. men enligt han är det bara nackdelar. Och menar att ju längre tid vi bor hemma ju mer kan vi spara. Jag tycker dock inte man kan tänka så hur länge som helst, vi är vuxna par som levt ihop ett bra tag nu, nästa steg vore aktuellt 
  • Anonym (Problem)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-10 16:46:24 följande:

    Det låter som att han inte behöver betala hyra hemma. Hyran på en hyresrätt behöver inte vara mycket dyrare än avgift+ ränta på lån för en bostadsrätt. 


    Vad gäller större ändringar så hade jag också en massa fördomar som inte stämde, man får göra rätt mycket i en hyresrätt och det brukar finnas en hel del tillval om man är intresserad av sådant. 


    Jag hade flyttat utan honom, han verkar bortskämd och lever inte i verkligheten. 


    Hyra betalar han. runt 4500. självklart vill man ha en bostadsrätt, men har man inte pengarna just nu. Ser jag inte anledningen till att inte börja med en hyres. då man även får testa att bo tillsammans innan köp,
  • Anonym (lll)

    flytta till hyreslägenhet du. Att flytta ihop direkt hemifrån är inte alltid av goda. Bra att träna på det själv först.
    Han kan väl besöka dig och är han mycket hos dig får han ju bidra till dina kostnader. Kanske tinar han sakta upp om han inser att det är helt ok med en hyreslägenhet 

Svar på tråden Han vill inte bo i hyreslägenhet