• Anonym (Depp)

Mörkare framtid

Dyrare mat, el och så vidare. Oviss framtid med krig, fattigdom, naturkatastrofer.

Hur förhåller jag mig till att livet ter sig hopplöst? Som att det inte är någon mening längre.
    ska studera nu i 3 år, men det verkar som att vi kommer ha en lågkonjuktur en tid framöver. Är livet ens värt?

• Svar på tråden Mörkare framtid
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Depp) skrev 2022-08-14 11:23:33 följande:
    Du vinner INGET på att vara 'lite elak' mot någon som uttrycker oro.

Så otroligt fult. Jag har min personliga oro för nin mentala och fysiska hälsa och framtid alldeles oavsett hur 'tryggt' jag växt upp. Jag delar inte heller din bild av att bara 90-talister skulle vara självcentrerade. Många åldersgrupper är det, men det kan yttra sig på olika sätt. Att jag vädrar min oro online skadar INGEN så varför attackerar du mig för? Du vet inget om hur jag kämpat och kämpar i livet. 

Det finns ingen nackdel med att prata om sin oro för framtiden som jag ser det. Jag vet att det går upp och ner i livet, och just nu valde jag att ventilera min oro för framtiden. Du verkar otroligt grinig du, och elak. Ta dig en funderare på det. 
    Point proven, lättkränkt snöflingegeneration.....
  • me33
    Anonym (MR klister) skrev 2022-08-14 20:21:12 följande:
    Ekonomi är inte din starka sida va? 
    Hehehe, 

dock hade vi det på 90-talet, troligt idag, Nej.

Men angående trådskaparen, GET CREATIVE vad annars?

Det är så udda tänk för mig men inte för det här forumet hur folk sitter i sina hålor med tangentborden, skriver såna här inlägg på det här forumet för att få någon form av sanning eller lösning serverad rakt ned i knäet. 

Tänk ut något själv, är det för synd om dig att du inte ska behöva göra det som oss andra(mig iallfall)?

Och skyll inte på någon bokstavskombination hindrar dig från att göra det. Den har man liksom läst härinne ett antal patetiska gånger.
  • Anonym (MR klister)
    me33 skrev 2022-08-14 20:35:12 följande:
    Hehehe, 

dock hade vi det på 90-talet, troligt idag, Nej.

Men angående trådskaparen, GET CREATIVE vad annars?

Det är så udda tänk för mig men inte för det här forumet hur folk sitter i sina hålor med tangentborden, skriver såna här inlägg på det här forumet för att få någon form av sanning eller lösning serverad rakt ned i knäet. 

Tänk ut något själv, är det för synd om dig att du inte ska behöva göra det som oss andra(mig iallfall)?

Och skyll inte på någon bokstavskombination hindrar dig från att göra det. Den har man liksom läst härinne ett antal patetiska gånger.
    Har svårt att tänka mig att lånen gick upp 300%-400% på någon bank i Sverige under 90 talet. Visst räntorna svängde upp en bra bit över 10% men att tro att lånet på en bostad tre- till fyrdubblades pga räntesrigningarna är bara barockt.
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-08-14 21:14:52 följande:
    Har svårt att tänka mig att lånen gick upp 300%-400% på någon bank i Sverige under 90 talet. Visst räntorna svängde upp en bra bit över 10% men att tro att lånet på en bostad tre- till fyrdubblades pga räntesrigningarna är bara barockt.
    Om lånen nu haft räntor på runt 1% och går upp till 4-5%(mycket troligt) så ökar lånens räntor med 3-400%.

Det är inte lätt att försöka tänka...
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2022-08-14 21:49:41 följande:
    Om lånen nu haft räntor på runt 1% och går upp till 4-5%(mycket troligt) så ökar lånens räntor med 3-400%.

Det är inte lätt att försöka tänka...
    Precis, det är inte lätt att försöka tänka rätt...
    Jag pratade om räntorna inte lånen, gör om gör rätt...
  • Mrs Moneybags

Det är nog lätt att bli pessimistisk om man är ung och inte har varit med ett tag. Vi som är äldre har upplevt bra och dåliga tider, men sammantaget har saker och ting blivit bättre med åren.

Det är mycket möjligt att klimatfrågan kommer att tvinga oss att leva lite enklare framöver, men där väljer man ju själv om man ser det som något negativt eller positivt? 

Jag tror på framtiden, jag tror på teknikens utveckling och det gör inte mig något om man börjar stoppa strumpor och laga hål på byxor igen eller att laga mat från grunden hemma. Folk har ju levt så i alla tider och det kan vi också göra. 

• Anonym (Old)
    Anonym (Depp) skrev 2022-08-11 21:33:35 följande:

Ja, visst ni har rätt. // HjärtaJag har växt upp under en förhållandevis trygg tid. (Född -90).
    Jag får göra det bästa av situationen, studera och hoppas att lågkonjukturen inte håller i allt för länge.

Jag får fokusera på vad jag kan göra för att må så bra som möjligt trots ovissheten. 

Gissade att du var ung TS. Goda tider och sämre tider har alltid avlöst varann, det går neråt nu men det kommer vända igen, tids nog. Varmt lycka till med dina studier!! Kanske har det vänt när du är färdig, vem vet.
  • Anonym (Hoppsan)

Life sucks! Och inte kan jag sova heller.

• me33

Gör nånting åt det då för helvete!

Vem fan ska göra det åt dig?

• Anonym (A)

Det finns mycket att se fram emot.

Svar på tråden Mörkare framtid