• Anonym (figge)

    Har du Adhd och tycker du är bra på att läsa kroppsspråk?

    En del man träffar som kanske har den diagnosen verkar kunna ha det.

    En del säger att dom har lite svårt att förstå människor, alltså ibland blir förvånade av andras reaktioner.

    Undrar om det ligger någon sanning i detta med att ha adhd eller om folk överlag kan tycka dessa saker kan vara utmanande?

  • Svar på tråden Har du Adhd och tycker du är bra på att läsa kroppsspråk?
  • EnAnonumius
    Anonym (figge) skrev 2022-08-11 19:26:26 följande:
    Har du Adhd och tycker du är bra på att läsa kroppsspråk?

    En del man träffar som kanske har den diagnosen verkar kunna ha det.

    En del säger att dom har lite svårt att förstå människor, alltså ibland blir förvånade av andras reaktioner.

    Undrar om det ligger någon sanning i detta med att ha adhd eller om folk överlag kan tycka dessa saker kan vara utmanande?


    Känner tre stycken olika individer med ADHD, ingen av dem har haft problem med att läsa av andras kroppsspråk.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (q)
    Anonym (figge) skrev 2022-08-11 19:26:26 följande:

    En del man träffar som kanske har den diagnosen verkar kunna ha det.


    stabil frågeställning


     


    Men nej

  • Drottningen1970

    Du blandar möjligtvis inte ihop AdHD med typ aspergers?

    Folk med adhd brukar tvärtom vara rätt suveräna på att plocka upp kroppsspråk och stämningar. 

  • Anonym (q)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-11 21:24:28 följande:

    Du blandar möjligtvis inte ihop AdHD med typ aspergers?

    Folk med adhd brukar tvärtom vara rätt suveräna på att plocka upp kroppsspråk och stämningar. 


    TS verkar inte ens utgå från personer med diagnosSkrattande
  • Anonym (Tar tid för mig)

    Tar tid för mig, kan läsa av maken bra men annars är det svårt. 

  • Anonym (Lina)

    Jag tycker inte att de med ADHD (eller autism heller) läser av kroppsspråk särskilt väl, de brukar ha fullt upp med att prata eller försöka hålla fokus på sig själva och sina tankar. Tvärtom skulle jag säga.

    Många med ADHD kör på utan någon som helst andningspaus och ser inte alls om mottagaren lyssnar längre, jag har till och med haft en kollega som följde efter mig in på toaletten för att hon var så upptagen med att prata att hon inte märkte var jag var på väg.

  • Anonym (Adhd)

    Jag har adhd och är extremt bra på att känna av olika energier. Även om det är i ett rum fullt av främlingar. Om det nu finns ett samband tror jag att det beror på känsloregleringen.. alltså att många av oss har känt alla känslor som går, ggr 1000. Upplever en större förståelse. 


    Dock är det vanligt att personer med ADHD även har, eller har drag av autism. Då kan det vara problematiskt att förstå tex ironi, kroppsspråk och hur andra tänker. 

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Adhd) skrev 2022-08-11 22:59:14 följande:

    Jag har adhd och är extremt bra på att känna av olika energier. Även om det är i ett rum fullt av främlingar. Om det nu finns ett samband tror jag att det beror på känsloregleringen.. alltså att många av oss har känt alla känslor som går, ggr 1000. Upplever en större förståelse. 


    Dock är det vanligt att personer med ADHD även har, eller har drag av autism. Då kan det vara problematiskt att förstå tex ironi, kroppsspråk och hur andra tänker. 


    Vad betyder energier i ditt fall? Vad exakt är det du känner och hur vet du att det stämmer?

    Jag tycker mig också se/känna att det finns ilska eller ledsnad i ett rum men tänker att det beror på kroppsspråket och mimiken, detta är förstås inget jag vet utan tror.
  • Glinda från Oz

    Du tänker på autism/Asperger inte på ADHD. Däremot kan de med ADHD ha svårt att fokusera så det utåt sett verkar som att de inte kan läsa av, de zoomar t.ex ut lätt eller pratar för mycket. 

Svar på tråden Har du Adhd och tycker du är bra på att läsa kroppsspråk?