• Anonym (Sitsen)

    Hur ska vi göra? Kalas!

    Min dotter har börjat rida privat där det finns ett gäng tjejer. Hon älskar det och de flesta är trevliga och snälla.

    Men... Hon har nu fått en inbjudan till ett kalas från en flicka där. Flickan är 8 år och fyller 9. Min dotter är 12. Man kanske inte tycker att 3 år är så stor åldersskillnad men just i denna åldern märks det så tydligt. (Har en till dotter som är 7).

    Min dotter har kommit i puberteten och ser inte längre nöjet i att leka osv. Nu är det mer att göra sig fin och prata killar.

    Det känns ju vansinnigt elakt att tacka nej men känns ju superkonstigt att tacka ja!

    Med risk för att flickans mamma läser så är det verkligen inget personligt utan handlar verkligen bara om åldern och hur snabbt Min dotter utvecklats från typiskt barn till tonåring.

    Jag tycker det här är en väldigt jobbig situation. 
    Råd någon?

  • Svar på tråden Hur ska vi göra? Kalas!
  • Anonym (Cissi)

    Varför kan hon inte gå på kalaset? 
    De tillhör ju samma gäng hästtjejer, och har uppenbarligen ett stort gemensamt intresse...

  • Anonym (L)

    Tycker också hon kan gå om de tillhör samma gäng hästtjejer. Det kommer säkert andra i din dotters ålder också. Känns lite taskigt att dissa på grund av ålder.

  • Anonym (Guckosko)

    Tre år är mycket i den åldern, som du säger TS.

    Kan bara gå tillbaka och tänka på hur jag själv var i den ålder, brådmogen och umgicks med lite äldre tjejer (13-15 kanske) och hade inte på några villkor gått på ett barnkalas.
    Visst är din dotter också ett barn, inte ens tonåring än. Men vill hon inte så ska hon inte.

    Tycker mer att det är märkligt att bjuda in så pass mycket äldre barn till sitt nioårskalas.

  • Tom Araya
    Anonym (Sitsen) skrev 2022-08-12 02:29:10 följande:
    Hur ska vi göra? Kalas!

    Min dotter har börjat rida privat där det finns ett gäng tjejer. Hon älskar det och de flesta är trevliga och snälla.

    Men... Hon har nu fått en inbjudan till ett kalas från en flicka där. Flickan är 8 år och fyller 9. Min dotter är 12. Man kanske inte tycker att 3 år är så stor åldersskillnad men just i denna åldern märks det så tydligt. (Har en till dotter som är 7).

    Min dotter har kommit i puberteten och ser inte längre nöjet i att leka osv. Nu är det mer att göra sig fin och prata killar.

    Det känns ju vansinnigt elakt att tacka nej men känns ju superkonstigt att tacka ja!

    Med risk för att flickans mamma läser så är det verkligen inget personligt utan handlar verkligen bara om åldern och hur snabbt Min dotter utvecklats från typiskt barn till tonåring.

    Jag tycker det här är en väldigt jobbig situation. 
    Råd någon?


    Barn med olika intressen p.g.a. ålder kan nog umgås ändå i vissa sammanhang, precis som ett äldre syskon. Man måste inte vara med på det som passar 9-åringar om man själv är 12. Flickan som fyller år är nog glad bara om kompisen kommer och fikar.
  • Anonym (Intressen)

    Blåvägrar dottern alltså? Synd i så fall för just med gemensamma intressen som en sport så kan barnen lära sig att umgås över åldrarna på ett naturligt sätt. Det kan vara särskilt värdefullt för barn utan syskon. De kanske kommer rida tillsammans i många år framöver om båda behåller intresset. 

    Att gå på kalas innebär ju inte att man måste vara med på exempelvis lekar, man kan fika, gratta och chilla lite och tacka för sig. Men dottern måste ju själv landa i om hon vill gå eller inte.

  • Anonym (Mamma)

    Min dotter var nog 12 när hon o alla häst tjejer på gården blev bjudna på kalas till tjejen som bodde på gården. Hon fyllde nog 6 eller 7 år.
    Det var inget konstigt o tjejer i alla åldrar kom ????

  • Anonym (O)

    Hur gamla är de andra tjejerna då? Om alla andra är 9 år så märks ju åldersskillnaden mer, men om de är i åldrarna mellan din dotter och födelsedagsbarnet så överbygger ju det åldersskillnaden.

    Lekarna är säkert anpassade, det finns ju massa lekar som även passar vuxna. De kanske mer ska spela kubb eller tävla i frågesport? De har ju säkert anpassat kalaset efter vilka de bjudit in!

    Om dottern inte har annat just den dagen så kan hon ju gå. Blir det hemskt tråkigt för henne så är det ju ändå bara 2-3 h hon måste stå ut. Men hon kanske får jättekul och är glad att hon gick också. 

  • Anonym (Mor)

    Jag tycker det är märkligare  att en utomstående människa tycker sig ha rätt att ha åsikter om vem ett barn  ska bjuda på sitt kalas. 

  • Anonym (B)

    Den stora frågan är väl om din dotter vill gå eller inte. Lägg dig inte i med dina ideer om vad hon tycker är kul och inte. 

  • Anonym (Mor)
    Anonym (Mor) skrev 2022-08-12 07:01:32 följande:

    Jag tycker det är märkligare  att en utomstående människa tycker sig ha rätt att ha åsikter om vem ett barn  ska bjuda på sitt kalas. 


    Hoppas du inte sagt något till din dotter om hur du tänker. Hon får väl umgås med vem hon vill?  Är de i samma ridgrupp dessutom är ju inte alls konstigt att hon är bjuden. 
Svar på tråden Hur ska vi göra? Kalas!