• juliafulia

    Linser som bromsar närsynthet

    Hej
    läser på nätet att det finns linser som bromsar närsynthet på barn. Har någon erfarenhet av dem? 

  • Svar på tråden Linser som bromsar närsynthet
  • kick081

    Hej! Min dotter har såna linser. Hon är 14 år nu och har haft dom i 2-3 år. Under den tiden så har hennes syn inte försämrats alls. Sen vet man ju inte hur det skulle blivit om hon inte haft dom . 
    Ville iaf inte chansa. Är rätt dyra, drygt 500 kr per månad blir det. 

  • brallison

    Egentligen, så länge man använder glasögon/linser som är lite svagare än det man behöver, så anstränger sig ögon och tränas konstant, därmed försämras inte synen. Det har min optiker sagt till mig för 26 år sedan när det upptäcktes behov för mig att använda glasögon för att se på TV och köra bil. Jag har gjort det samt använt glasögon bara vid behov, min syn har inte försämrats så mycket sen början (från -0,5/-0,75 till -0,75/-1,25) - nu 26 år senare (är nästan 44 nu) börja jag känna av att det är kanske snart dags att ha glasögon permanent. 

  • Jemp

    Jag har inte hört talas om detta. Från vilken ålder och hur skiljer de sig från glasögon i funktion?

  • LaFontaine
    Jemp skrev 2022-09-14 12:14:40 följande:

    Jag har inte hört talas om detta. Från vilken ålder och hur skiljer de sig från glasögon i funktion?


    www.svt.se/nyheter/vetenskap/vanliga-linser-bromsar-narsynthet-hos-barn

    Det finns speciallinser som bromsar närsynthet, men också vanliga progressiva linser kan göra det. Jag läste någonstans att man kan använda linser från ungefär åtta års ålder. Det beror nog mer på mognad hos barnet, än direkt ålder.
Svar på tråden Linser som bromsar närsynthet