• mcs1988

    Snorig - förskola eller vab?

    Jahapp en vecka på förskolan resulterade i snorigt barn? 
    vad gäller nu? Hade ni lämnat ett barn som är lite snorigt? (torlar näsan ca 10 gånger idag)

  • Svar på tråden Snorig - förskola eller vab?
  • Anonym (Mamma)

    Jag hade hållit barnet hemma. Vi har corona fortfarande, som inte alla tål så bra, men förutom det skulle jag ha hållit hen hemma ändå. Dels behöver barnet vila, dels är det respekt mot de anställda samt andra familjer att inte skicka någon smittsam till fsk. 

  • Anonym (Hemma)

    Jag skulle vabba. Se hur det utvecklar sig.

    Jag är själv personal på en förskola och ska vara hemma ett par dagar (för att se hur min förkylning utvecklas).
    Också mest snorig, men mina barn har precis haft corona. 

    Snällare mot alla barn, föräldrar och kollegorna att inte komma och smitta dem. Oavsett om det är corona eller ett annat virus så kan många behöva sjukskriva sig eller vabba om jag kommer.

  • Fliselisan

    Eftersom 90% av alla barn då och då går runt snoriga på förskolan så verkar inte många tänka som du. Om fler gjorde det så skulle färre barn bli smittade ja, men eftersom det inte fungerar så idag så låter jag iallafall min son gå. Antalet vabdagar skulle bli otaliga om man var hemma så fort det är lite snor.


     Om han är pigg och inte hostar etc. Sen är det skillnad på snor och snor, är det tjockt och grönt, då blir han hemma. Genomskinligt och inte massvis, ok. 

  • Anonym (ock)
    Fliselisan skrev 2022-08-14 17:48:28 följande:

    Eftersom 90% av alla barn då och då går runt snoriga på förskolan så verkar inte många tänka som du. Om fler gjorde det så skulle färre barn bli smittade ja, men eftersom det inte fungerar så idag så låter jag iallafall min son gå. Antalet vabdagar skulle bli otaliga om man var hemma så fort det är lite snor.


     Om han är pigg och inte hostar etc. Sen är det skillnad på snor och snor, är det tjockt och grönt, då blir han hemma. Genomskinligt och inte massvis, ok. 


    Också dags att låta barn bygga upp ett naturligt immunförsvar där det ingår att bli smittad av lite av varje under småbarnsåren. Det här som varit under pandemin med att vara hemma vid minsta symtom är inte hållbart i längden. Inte minst för barnen som aldrig uppnår nåt slags grundimmunitet mot vanliga förkylningar och lindriga åkommor.
  • Anonym (Ladybug)
    Fliselisan skrev 2022-08-14 17:48:28 följande:

    Eftersom 90% av alla barn då och då går runt snoriga på förskolan så verkar inte många tänka som du. Om fler gjorde det så skulle färre barn bli smittade ja, men eftersom det inte fungerar så idag så låter jag iallafall min son gå. Antalet vabdagar skulle bli otaliga om man var hemma så fort det är lite snor.


     Om han är pigg och inte hostar etc. Sen är det skillnad på snor och snor, är det tjockt och grönt, då blir han hemma. Genomskinligt och inte massvis, ok. 


    Nu visade det ju sig också under pandemin att om barn var hemma hela tiden och sällan var förkylda, blev förkylningarna kraftigare när de väl kom (tex rs-virus), så att helt försöka undvika förkylningar tror jag inte är en bra strategi. 

    Låt barnen vara hemma om de är sjuka eller trötta, men lite snor skulle jag inte vabba för.
  • Fliselisan
    Anonym (ock) skrev 2022-08-17 12:59:21 följande:
    Också dags att låta barn bygga upp ett naturligt immunförsvar där det ingår att bli smittad av lite av varje under småbarnsåren. Det här som varit under pandemin med att vara hemma vid minsta symtom är inte hållbart i längden. Inte minst för barnen som aldrig uppnår nåt slags grundimmunitet mot vanliga förkylningar och lindriga åkommor.
    Ja, så är det. Särskilt de små behöver få sin del, sen kommer det alltid att finnas de som är betydligt känsligare där en förkylning kan vara livsavgörande, pandemi eller inte.

    Pandemin kommer fortsätta och den krassa sanningen för många med skenande elkostnader, höga matpriser och stigande räntor är att det  blir ohållbart att vabba för minsta lilla. Men givetvis ska man vara hemma om barnet inte är pigg, har feber osv.
  • Anonym (S)

    Hade vabbat - går ett barn med leukemi på förskolan som är extremt känsligt för smittor. Vill inte riskera hennes hälsa. Går också ett barn med ett väldigt prematurfött syskon hemma, vill inte riskera att skicka hem förkylning till dem. Barn är inte friska mitt i varma augusti om näsan rinner (om det nu inte är barnets normalläge p.g.a. allergier). Annat på vintern där man får snor p.g.a. kyla.

  • Anonym (ock)
    Fliselisan skrev 2022-08-17 13:06:58 följande:
    Ja, så är det. Särskilt de små behöver få sin del, sen kommer det alltid att finnas de som är betydligt känsligare där en förkylning kan vara livsavgörande, pandemi eller inte.

    Pandemin kommer fortsätta och den krassa sanningen för många med skenande elkostnader, höga matpriser och stigande räntor är att det  blir ohållbart att vabba för minsta lilla. Men givetvis ska man vara hemma om barnet inte är pigg, har feber osv.
    Och de som är känsligare kommer att få begränsa sina liv mer än de som inte är så känsliga. Gäller inte bara smitta, det gäller mycket annat också. Men de som kan, bör få återgå till så normalt liv som bara möjligt och där ingår lite förkylningar och andra smittor för småbarn och de som befinner sig omkring småbarn. 
  • mcs1988

    Vi var hemma måndag, tisdag. Jag tror att det gjorde mycket för redan på tisdagen var det inte lika rinnigt. 

  • Anonym (H)

    Jag hade vabbat ngn dag för att se hur det utvecklades sig.  Mycket av respekt till personal och övriga barn som sprider vidare till familj.  Känns lite sådär med snoriga barn efter Corona,  som även pågår nu

  • Anonym (ock)
    Anonym (S) skrev 2022-08-17 13:08:54 följande:

    Hade vabbat - går ett barn med leukemi på förskolan som är extremt känsligt för smittor. Vill inte riskera hennes hälsa. Går också ett barn med ett väldigt prematurfött syskon hemma, vill inte riskera att skicka hem förkylning till dem. Barn är inte friska mitt i varma augusti om näsan rinner (om det nu inte är barnets normalläge p.g.a. allergier). Annat på vintern där man får snor p.g.a. kyla.


    Vi har dessa infektioner nu i augusti för att vi under pandemin satt hela det normala med infektionssäsong på vintern ur spel med att vara hemma för minsta symtom. Har man särskilda skäl som du beskriver så är det ju fint och omtänksamt att vara hemma med minsta snor, men på det stora hela kan iv inte hålla på och leva så.
Svar på tråden Snorig - förskola eller vab?