Inlägg från: Anonym (hur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur)

Svensk sjukvård

Janina95 skrev 2022-08-16 02:20:17 följande:
    Svensk sjukvård

Måste få skriva av mig!
    Våran lilla på 4månader fick plötsligt hög feber ikväll, 39,8.
    Ringer 1177, åk in rycker dom. 
    Vi åker in,  då vi inte har bil fick vi ta sjukresa och i all panik tänkte vi inte på att bara 1 förälder får följa med in,  min man blir stående utanför ingen buss osv alls att kunna ta sig hem med. Jag kommer in till ett helt tomt väntrum (Alla väntrum var tomma). Så vad hade hänt om stackarn fick komma in och värma sig medans vi var inne på rummet.
    Sköterskorna tog temp eller rättare sagt jag tog tempen och det var allt,  lillan hosta,  relativ hög feber efter febernedsättande fortfarande och bubblig saliv. 
    Ingen annan kontroll alls,  inte lyssna på lungorna osv,  nej men ni kan åka hem. 

Detta var första gången vi åkte in med henne,  och jag känner bara hopplöshet.  Ser det verkligen ut så?
    Känns För jävligt!!! 

Vad hade du tänkt att de skulle göra annorlunda? De gjorde en bedömning av barnet och konstaterade att det inte var allvarligt utan att ni kunde åka hem. 

1177 tycker alltid att man ska åka in när det gäller spädbarn, dels för att de är rädda att göra fel men också för att så små barn kan behöva en påtitt av vården, och det fick ni ju också

Att din man fick vänta utanför är väl inte huvudfrågan i det här läget? Han är väl vuxen och klarar av det? Och nånstans i närheten måste det väl gå en buss, eller taxi eller nåt? Hur tog ni er hem efter att ni blev klara på akuten?

Hur hade du velat att det skulle ha varit för att du skulle känna dig vara nöjd och inte känna hopplöshet med den svenska vården?
  • Anonym (hur)
    Janina95 skrev 2022-08-16 10:34:19 följande:

Jag förstår helt att regler är till för att följas,  men inget vi tänkte på att det fortfarande är sånna restriktioner då vi båda får komma in på BVC t.ex.

Vi fick iallafall komma hem. Natten har varit ok. 
    Pratat med både BVC och bumle nu på morgonen som tycker vi ska avvakta om inget mer akut händer ska ringa till bumle imorgon igen och se om vi ska boka en tid till barnläkaren. 

Som förälder till sitt första barn är allt nytt och jag överreagerar säkert mer än nödvändigt. 

Till dig som kommentera mitt val av rubrik,  så förstår jag inte din kommentar direkt då det faktiskt handlar om svensk sjukvård och inte t.ex. Amerikansk, jag är mer än glad att vi har det som vi har,  mitt missnöje är mer att dom inte ens rörde henne med ett finger, att det tas med sån lättsamhet.

Fast på barnakuten är de extremt vana att bedöma barn som din lilla. Och de behöver ibland inte ens röra barnet för att se vad de behöver se. Vad hade du tyckt skulle göras som innefattade att de rörde vid barnet? Och det togs inte alls med lätthet, de tog emot er, ställde säkert lite frågor, kollade barnet och kom fram till att vidare vård inte behövdes. Helt rimlig vård och bedömning utifrån barnets tillstånd. 
  • Anonym (hur)
    Janina95 skrev 2022-08-16 12:53:34 följande:

Eftersom alla frågor vad jag hade velat att dom gjorde!
    En vanlig rutin kontroll,  lyssna på lungorna,  kolla öronen osv, det hade max tagit 5minuter.
    Inte stå 1 meter ifrån barnet och säga att allt är ok. 

Hade de ens anledning att tro att det var något med öro0nen eller lungorna? De kan göra en grundbedömning på håll, se att barnets allmäntillstånd är gott, hör at barnets andning inte är alltför ansträngd osv. Och öronen kollar de väl bara om du eller de haft anledning att tro att barnet hade ont i öronen? Och då hade du väl sagt det i så fall. 

Som sagt, de på akuten är otroligt vana och erfarna i att bedöma småbarn så ofta räcker det att bara titta på barnets beteende och allmäntillstånd samt förälderns berättelse om hur barnet ter sig. 
  • Anonym (hur)
    Janina95 skrev 2022-08-16 14:05:17 följande:

Nej vi fick inte träffa någon läkare,  det var 2 sköterskor som stod 1 meter ifrån och fråga om dom ska ta tempen eller om jag kan göra det,  situationen kändes konstig överlag.

Ja självklart kan dom bedöma bara på att se barnet,  men jag tycker det är väldigt konstigt och fel att det inte är en rutin att lyssna på lungor osv,  vad hade dom förlorat på det liksom?
    Som sagt det tar max 5minuter att kolla/lyssna igenom barnet.
    Bara för att barnet inte upplevs såpass påverkat betyder det inte att något faktiskt kan vara fel på barnet. 

vad skulle vara skillnaden om de tog tempen jämfört med att du gjorde det? Du kan göra det lika bra och riskerar inte att skrämma barnet i onödan. 

Varför ska det vara en rutin att göra undersökningar som inte behövs? Är du utbildad inom barnakutsjukvård så att du kan bestämma vad vårdpersonalen ska ha som rutinundersökningar? 

Man kan säga väldigt mycket om barnets allmäntillstånd genom att titta på hur det beter sig och förälderns berättelse. Och de bedömde att barnet mådde tillräckligt bra för att åka hem med vanlig egenvård av sina föräldrar. Vad förlorade du på att de inte lyssnade på lungorna och kollade i öronen - har du skäl att tro att de missade något allvarligt? 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-17 08:16:43 följande:
    Fast problemet är att i många fall kan de inte det. I många fall skickas man hem och tvingas återkomma. I få fall dör människor pga det här. Vården idag har inte heller ett helhetsperspektiv på människan. Man bollas runt och det är omöjligt att få hjälp. Satt nyligen som anhörig på en närakut där de tog alla i nummerordning och gdpr verkar inte existera utan alla skulle uppge sina mediciner och hälsoproblem i kassan där vi alla satt. Farbrorn med en diabetesf hänvisades till Vc. Tanten som inte kunde gå nekades sjukresa och hänvisades till akutmottagningen (måste tagit henne timmar att gå dit?) Ett barn som sedan visade sig ha ett brutet ben bar runt av pappan för det fanns ingen rullstol. Tjejen med nageltrång fick hjälp. Barnet som blödde u huvudet (kanske 3 år) fick snällt vänta på sin tur medan allt vita hår blev rött. (Säkert inte farlig men rätt traumatiskt för flickan att vänta) När mitt barn var 10dagar hade det liknande symptom som TS på den tredje akutmottagningen tog de emot oss? då lades barnet med syrgas? Vården idag mår så dåligt. Kul för alla er som inte upplevt det
    Det är tråkigt att du upplevt detta, men inget du skriver har någon som helst relevans för det TS beskriver. TS barn fick rätt bedömning och skickades sedan hem och har inte behövt fortsatt vård. Om barnet hade varit svårare sjuk hade det fått mer vård.
  • Anonym (hur)
    Janina95 skrev 2022-08-17 13:43:40 följande:

Vi har alla olika syn på detta märker jag
    Jag personligen tycker det borde va en rutin att undersöka ett barn när man kommer in på akuten,  inte stå och bedöma på 1meters avstånd. Och tänker inte diskutera om varför för det borde va en självklarhet för varje förälder att vilja det bästa för sitt barn. 
    Man åker inte till akuten bara för att. 
    P.s.
    Vi är nu inne på 3dygnet med feber. 

Vad du personligen anser har ju ingenting med saken att göra så länge du inte är sjukvårdsutbildad och ska skapa rutiner för en specifik vårdinrättning. Vården har sina rutiner för att bedöma patienternas tillstånd, inte för att tillgodose anhörigas behov av att se något specifikt göras. 

Att du som förälder vill ditt barns bästa är det ingen som ens argumenterat emot, men att du kräver av vården att de ska tillgodose dina önskemål om de inte är medicinsk befogade är något de flesta bör argumentera mot. 

Du fick ju en bedömning på akuten, och den bedömningen var att ert barn inte behövde vård utan kunde gå hem med den goda egenvård som du och pappan tillhandahåller. Och uppenbarligen har det gått bra. Barnet har fortfarande feber, men mår tillräckligt bra för att vara hemma. Och tillräckligt bra för att du ska vilja lägga tid på diskussionsforum på nätet. 
Svar på tråden Svensk sjukvård