• Tue 16 Aug 2022 09:48
    7491 visningar
    10 svar
    10
    7491

    3år 10mån har fortf. blöja!! När slutade era med blöja??

    När slutade era barn med blöja dagtid? 


    känns som vårat barn är den enda som har blöja i denhär åldern. 


    han får utbrott å blir så arg om han inte får ha blöja, han känner såklart när han är kiss å bajs nödig så det är inget problem men han vill inte sitta på pottan å inte på toaletten, helt plötsligt vägrar han gå naken hemma utan vill ha blöja hela tiden.

    vet inte vad man ska göra! :/

  • Svar på tråden 3år 10mån har fortf. blöja!! När slutade era med blöja??
  • Kockob­ello
    Tue 16 Aug 2022 09:58
    #1
    -1

    Bara ta bort blöjorna. Säg att dom hog slut.

  • Anonym (Blöjf­ria)
    Tue 16 Aug 2022 10:07
    #2

    Första var 2 år och 2 månader när vi tog blöjan både dag och natt, andra var 2 år och 4 månader. I det flesta fall vill jag påstå att det handlar bara om att ta blöjan. Men man som förälder ska orka lära barnet något nytt och i ert fall ta fighten.

    men jag vet att vissa barn har blöja längre av olika anledningar 

  • Anonym (kia)
    Tue 16 Aug 2022 10:11
    #3

    VI tog den från 2,5-åringen i juni. Han var skitarg, grinade och vrålade och skulle ha blöjan, men vi stod på oss. När han vägrade sitta på pottan, mutade vi helt enkelt med ett russin för varje gång det kom något. Ett par dagar senare var han torr (och snabbt russinfri efter pottbesök). 

  • Tue 16 Aug 2022 14:16
    #4

    Min son var ca 3 år och 10 månader när han slutade. Vi kämpade på LÄNGE men lyckades inte. Till slut så tog vi en paus då det varken funkade hemma eller på förskolan. Några veckor senare ville han en dag gå till förskolan utan blöja. Laddade ett rejält lager med ombyte och lät honom gå. Sen den dagen var han blöjfri dag som natt Utan problem. Tror att för min son så blev det en grej där han kände att han kunde bestämma. Först bestämde han sig för att ha blöja och sen bestämde han sig för att sluta. 

  • Tue 16 Aug 2022 22:09
    #5

    Båda var bra precis 3 år. Nattetid nån månad senare.

  • Anonym (Låtha­nbestä­mma)
    Tue 16 Aug 2022 22:37
    #6

    Låt det vara och njut av att fortfarande ha en bebis(nja inte riktigt men), snart vill han gå utan!

  • Tue 16 Aug 2022 23:19
    #7

    Vår son slutade med blöja när han var 2,5 år MEN bara när det gällde kissandet. Bajsandet fortsatte han med tills han var 3,5 år. Han ville bara inte så till slut mutade vi.

    Vi köpte en hel hög med billiga "skitleksaker", från en nätbutik som säljer leksaker till tandläkarmottagningar, slog in varje liten glittrig ödla, studsboll och dinosaurie i små paket och lade dessa i en glasburk som vi ställde inne på toaletten. 

    Första dagen trodde vi att vi hade gjort helt galet. Han blev helstirrig och ville gå på toa hela tiden och stressade upp sig över att det inte kom något. Då tog vi fram ett klistermärkesark där han fick sätta ett klistermärke på ett papper där vi hade ritat ringar i olika färger när han var inne på toa. Det gick åt en del klistermärken första dagen, men sedan slappnade han av och då fick han ett paket när det kom något.

    Vi trodde att det skulle ta månader. Jag tror att det tog 4 dagar innan han fixade det helt, så det där med en hel burk småprylar var lite overkill, även om vi fortsatte att låta honom ta ett paket ur burken i ett par veckor eller så. Tur att de bara kostade ett par kronor styck., för jäklar vad med småpaket vi hade. Han hittar fortfarande oöppnade paket med smågrejer i gömmorna hemma ibland, och nu är han ändå 8 år och vi har flyttat efter det.

  • Wed 17 Aug 2022 00:22
    #8

    Jag kände inget behov av att stressa fram detta, men började så smått att försöka utan blöjor när sonen var 2.5 år men han var inte så intresserad.


    Så började de en tävling på dagis mellan sonen och hans bästa kompis, varje gång de gick på toaletten och inte använde blöjan fick de ett klistermärke att sätta upp på en tavla. Pang Bom så var sonen blöjfri på dagarna, nästa helt utan någon insats från mig. Det var då jag insåg att han var tävlingsinriktad haha! Så någon gång mellan 2.5 och 3 bestämde han sig för att skippa blöjor, det var bara för bebisar och han var en stor macho kille. (Som var som ett plåster på mamma, men ändå en tuffing.)


    TS kanske du kan testa något system med belöning, mutor etc, och klistermärken brukar ju vara kul i den åldern. 

  • Anonym (MR kliste­r)
    Wed 17 Aug 2022 07:48
    #9

    Sätt inte på honom någon blöja, låt honom bli arg. Det är ju inget problem att han blir det, eller hur? Arg lär han bli mååånga gånger innan han flyttat ut som vuxen och ska ni dalta med honom inför varje ny sak så lär ni ha ett helvete framför er. 

    Skippa blöjan!
    Jag hade en liten bok med klistermärken till mitt barn, varje gång det blivit ett lyckat besök på pottan klistrade vi ett märke i boken. 

  • sextio­talist
    Wed 17 Aug 2022 08:01
    #10
    +1

    Är det något barn kan styra över, det som kommer in och det som kommer ut. Risken om man drar detta till en konflikt är att barnet kan hålla sig och istället blir hård i magen. 
    Mitt tips är att ta en sak i taget. Börja med kisseriet. När det fungerar bra, så kan man börja med nästa sak.

Svar på tråden 3år 10mån har fortf. blöja!! När slutade era med blöja??