• Anonym (.)

Du skall jobba gratis och sen får vi se...

Hej,

p.g.a att jag blivit lurad många gånger i mitt liv har jag svårt med att lita på: ''Du skall prov jobba gratis, sen får vi se''.

Senast som idag drog jag till en restaurang som jag brukade besöka för bara ett år sedan. Jag var restaurangens stammis och hade fin kontakt med personalen och ägaren. Jag gjorde ett uppehåll med att besöka restaurangen och idag när jag behöver jobb och svårt att skaffa ett. Så drog jag mig till stället.

Som sagt var jag inte där på länge och en ny ägare hade tydligen dykt upp. Han kunde knappt svenska och visste inte ens vad timvikariat eller behov anställning betyder.

Efter en stund så bad han mig följa med honom in till omklädningsrummet. Och menade att jag kunde provjobba utan lön och sedan prata imorgon.

Jag fick bara en dålig magkänsla. Jag tänkta massa saker så som om han bara kommer få mig jobba idag gratis hela dagen och planerar att inte ge mig jobbet oavsett. Och/eller att han sysslar med skattefusk. Det kändes bara så konstigt med allt. Brukar man i alla fall inte skriva på papper eller något. Det var liksom: ''Direkt'' att jag fick följa med honom in och skulle byta om.

Jag har också en erfarenhet av att ha blivit lurad många gånger i mitt liv. Det kan vara som så att det påverkade mitt beslut jag gjorde idag. Däremot gav jag honom mitt nummer.

Hur normalt är det med provanställning utan lön? Gjorde jag ett idiotisk beslut?

• Svar på tråden Du skall jobba gratis och sen får vi se...
  • EnAnonumius
    Anonym (.) skrev 2022-08-16 12:14:16 följande:
    Du skall jobba gratis och sen får vi se...

Hej,

p.g.a att jag blivit lurad många gånger i mitt liv har jag svårt med att lita på: ''Du skall prov jobba gratis, sen får vi se''.

Senast som idag drog jag till en restaurang som jag brukade besöka för bara ett år sedan. Jag var restaurangens stammis och hade fin kontakt med personalen och ägaren. Jag gjorde ett uppehåll med att besöka restaurangen och idag när jag behöver jobb och svårt att skaffa ett. Så drog jag mig till stället.

Som sagt var jag inte där på länge och en ny ägare hade tydligen dykt upp. Han kunde knappt svenska och visste inte ens vad timvikariat eller behov anställning betyder.

Efter en stund så bad han mig följa med honom in till omklädningsrummet. Och menade att jag kunde provjobba utan lön och sedan prata imorgon.

Jag fick bara en dålig magkänsla. Jag tänkta massa saker så som om han bara kommer få mig jobba idag gratis hela dagen och planerar att inte ge mig jobbet oavsett. Och/eller att han sysslar med skattefusk. Det kändes bara så konstigt med allt. Brukar man i alla fall inte skriva på papper eller något. Det var liksom: ''Direkt'' att jag fick följa med honom in och skulle byta om.

Jag har också en erfarenhet av att ha blivit lurad många gånger i mitt liv. Det kan vara som så att det påverkade mitt beslut jag gjorde idag. Däremot gav jag honom mitt nummer.

Hur normalt är det med provanställning utan lön? Gjorde jag ett idiotisk beslut?

Nej, man får inte provjobba gratis i Sverige..
    Är man provanställd så skall det utgå lön under prövotiden. Och ett provanställningspapper skall skrivas på.

Även om han är en "ny ägare" så är det hans skyldighet att lära sig hur lagarna är i Sverige, när man anställer folk och/eller provanställer folk.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lönnsirap
    Anonym (.) skrev 2022-08-16 12:14:16 följande:

Du gjorde inte ett dåligt beslut att inte jobba först och sedan bli lurad, utan faktiskt inte acceptera en dålig deal.

Det förekommer att folk tar in folk på "provanställningar" systematiskt och inte en chans att man är seriös när man gör så. Bäst att hålla sig borta och inte sätta gång och beblanda sig med folk troligen luras. Antingen dig, eller skatteverket.
  • Aniiee

Nix. Sånt går man inte med på, sen kontaktar man skatteverket så de kan syna verksamheten i sömmarna. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2022-08-16 12:53:31 följande:

Nix. Sånt går man inte med på, sen kontaktar man skatteverket så de kan syna verksamheten i sömmarna. 

Precis så...

(Visste att jag hade glömt att skriva något viktigt i mitt svar men kunde inte komma på vad bara.. )

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rialakatten

Bra beslut att inte ta det för jobbet. Provanställning innebär att du ska ha lön och framförallt, du är försäkrad! Mycket viktigt speciellt i restaurangbranschen där fall och skärskador är vanliga. Om det finns kollektivavtal så är du försäkrad. Annars fråga arbetsgivaren om vilka försäkringar som finns.

• Anonym (.)
    Rialakatten skrev 2022-08-16 14:53:46 följande:

Bra beslut att inte ta det för jobbet. Provanställning innebär att du ska ha lön och framförallt, du är försäkrad! Mycket viktigt speciellt i restaurangbranschen där fall och skärskador är vanliga. Om det finns kollektivavtal så är du försäkrad. Annars fråga arbetsgivaren om vilka försäkringar som finns.

Hmm...Är det alltid som så att man måste skriva på kontrakt och så. För jag har också fått timvikariat jobb. Men jag skrev inget på något kontrakt. Däremot har jag fyllt i deras pärm om vilka timmar jag jobbat, slutet på dagen.

De har dock sagt att de går på kollektivavtal och bekräftat hur mycket jag får i timmen.

Ställen känns lite mer trovärdigt (enligt min magkänsla).

Men...Nu vart jag osäker när vissa här skrivit att man skall skriva på papper och så. För det har jag inte gjort, förutom på pärmen, fast då handlande mest vilken datum och timmar jag jobbat.

Tack för svar!
  • Aniiee
    Anonym (.) skrev 2022-08-16 15:54:36 följande:
    Hmm...Är det alltid som så att man måste skriva på kontrakt och så. För jag har också fått timvikariat jobb. Men jag skrev inget på något kontrakt. Däremot har jag fyllt i deras pärm om vilka timmar jag jobbat, slutet på dagen.

De har dock sagt att de går på kollektivavtal och bekräftat hur mycket jag får i timmen.

Ställen känns lite mer trovärdigt (enligt min magkänsla).

Men...Nu vart jag osäker när vissa här skrivit att man skall skriva på papper och så. För det har jag inte gjort, förutom på pärmen, fast då handlande mest vilken datum och timmar jag jobbat.

Tack för svar!
    Självklart ska du ha ett påskrivet avtal. 
  • Anonym (S)

Man jobbar ALDRIG gratis!! Enda undantaget är om det är en praktikplats som är anordnad via AF, eftersom arbetsgivaren då behöver sköta sig på ett lite bättre sätt om de någonsin vill få dit fler kandidater.

• Anonym (.)
    Aniiee skrev 2022-08-16 18:14:51 följande:
    Självklart ska du ha ett påskrivet avtal. 
    Tack!
    Jag har inte jobbat så mycket, som det kanske märks och nu äntligen har jag fått jobb.

I alla fall, hur hade DU gjort. Hört av dig till arbetsgivaren och säga att DU vill komma förbi och skriva på avtal eller invänta vid nästa arbetspass, som är om två dagar och ta upp det då face to face.

Nu när jag har provjobbat för cirka en månad sedan och fått timvikariat och har jobbat hittills vid ett tillfällen (ej provjobb) och kommer jobbar där två gånger om några dagar.

Kan det hända att jag får min lön försenad för att jag inte skrivit på avtal än?
  • Anonym (l)

Tycker du absolut kan ta de här frågorna med nån på Arbetsförmedlingen!

• Aniiee
    Anonym (.) skrev 2022-08-17 17:15:47 följande:
    Tack!
    Jag har inte jobbat så mycket, som det kanske märks och nu äntligen har jag fått jobb.

I alla fall, hur hade DU gjort. Hört av dig till arbetsgivaren och säga att DU vill komma förbi och skriva på avtal eller invänta vid nästa arbetspass, som är om två dagar och ta upp det då face to face.

Nu när jag har provjobbat för cirka en månad sedan och fått timvikariat och har jobbat hittills vid ett tillfällen (ej provjobb) och kommer jobbar där två gånger om några dagar.

Kan det hända att jag får min lön försenad för att jag inte skrivit på avtal än?
    Ring arbetsgivaren och säg att du vill kila förbi så snart som möjligt före nästa arbetspass och skriva på papperna. 

Att inte ha påskrivna papper gör att arbetsgivare helt enkelt kan neka till att du alls jobbat hos dem när de inte betalar ut din lön och du klagar. 
  • Grusibrallan1

Som de andra säger så ska du självklart få ett avtal. Det Ska framgå lön, anställningsform mm på det. Min erfarenhet när det gäller lön är att man ofta får den månaden efter man har jobbat om det är restaurang eller butik typ. Medan heltidstjänst med månadslön betalas ut samma månad. Kan också variera mellan olika ställen säkert :) 

Svar på tråden Du skall jobba gratis och sen får vi se...