Du skall jobba gratis och sen får vi se...
Hej,
p.g.a att jag blivit lurad många gånger i mitt liv har jag svårt med att lita på: ''Du skall prov jobba gratis, sen får vi se''.
Senast som idag drog jag till en restaurang som jag brukade besöka för bara ett år sedan. Jag var restaurangens stammis och hade fin kontakt med personalen och ägaren. Jag gjorde ett uppehåll med att besöka restaurangen och idag när jag behöver jobb och svårt att skaffa ett. Så drog jag mig till stället.
Som sagt var jag inte där på länge och en ny ägare hade tydligen dykt upp. Han kunde knappt svenska och visste inte ens vad timvikariat eller behov anställning betyder.
Efter en stund så bad han mig följa med honom in till omklädningsrummet. Och menade att jag kunde provjobba utan lön och sedan prata imorgon.
Jag fick bara en dålig magkänsla. Jag tänkta massa saker så som om han bara kommer få mig jobba idag gratis hela dagen och planerar att inte ge mig jobbet oavsett. Och/eller att han sysslar med skattefusk. Det kändes bara så konstigt med allt. Brukar man i alla fall inte skriva på papper eller något. Det var liksom: ''Direkt'' att jag fick följa med honom in och skulle byta om.
Jag har också en erfarenhet av att ha blivit lurad många gånger i mitt liv. Det kan vara som så att det påverkade mitt beslut jag gjorde idag. Däremot gav jag honom mitt nummer.
Hur normalt är det med provanställning utan lön? Gjorde jag ett idiotisk beslut?