• Anonym (Allergisk)

Varför måste hunden ha tillgång till alla caféer och restauranger?

Jag bor i en tämligen priviligierad del i en stor stad. I min stadsdel finns flera olika caféer och restauranger. Gemensamt för alla är att hundar är välkomna in.

En gång var det en caféägare, som på grund av allergisk personal, inte ville ha djur inne på caféet. På uteserveringen gick det bra. Där stod också skålar med vatten till hundarna. Det blev sådant ramaskri. Vår lokala facebook-grupp fylldes med upprop om hur uselt det var, vilka hundhatare som finns och att de som är allergiska minsann kan stanna hemma. Folk uppmanades att bojkotta den hemska kvinnans café och efter någon månad, var hundar tillåtna också där.

Alltså, varför då? Varför är det så viktigt att hunden är välkommen exakt precis överallt? Räcker det inte om hunden kan följa med ett par ställen? Måste hunden ha tillgång till varenda plats? 

• Svar på tråden Varför måste hunden ha tillgång till alla caféer och restauranger?
  • Anonym (J)

Tänker samma sak om barn...

• Ester69
    Anonym (Henrietta) skrev 2022-08-17 15:45:45 följande:
    Nu är det väl kanske inte speciellt vanligt att ta med sig ormar,  fåglar,  getter osv ut på promenad - vilket kanske inte blir så naturligt att släpa med sig just när man ska ut och äta
    Jag går långa promenader med min katt. Är dock väldigt säker på att han inte är välkommen på cafe och i affärer. 
  • Anonym (Henrietta)
    Ester69 skrev 2022-08-18 08:55:31 följande:
    Jag går långa promenader med min katt. Är dock väldigt säker på att han inte är välkommen på cafe och i affärer. 
    Nu är ju inte katt likvärdigt med fågel eller orm...  Tror inte det är helt orimligt att ta med katt om den sitter i sin bur - men jag är inte säker.  Oftast kanske det är svårt att få en katt att sitta eller ligga kvar på komando
  • Anonym (L)

Typiskt rika, priviligierade människor att tycka att de har rätt till allt. Jag är varken allergisk eller hundrädd men vill inte ha dreglande, skrevslickande, skällande eller hårande hundar där jag ska äta min mat. Ja, jag kan välja en restaurang där hundar inte tillåts, men jag tycker inte att hundar har större rätt att vistas på en restaurang än jag. För hundar är INTE MÄNNISKOR. De har inte rättigheter i samhället. Man får lämna sin hund hemma eller med hundvakt om den inte klarar att vara hemma själv, vilket man verkligen borde träna på isåfall. 

Har alltid tyckt att det är någonting märkligt och off med hundmänniskor och sådant här spär på mina "fördomar". 

• Anonym (Henrietta)
    Anonym (L) skrev 2022-08-18 12:18:09 följande:

Typiskt rika, priviligierade människor att tycka att de har rätt till allt. Jag är varken allergisk eller hundrädd men vill inte ha dreglande, skrevslickande, skällande eller hårande hundar där jag ska äta min mat. Ja, jag kan välja en restaurang där hundar inte tillåts, men jag tycker inte att hundar har större rätt att vistas på en restaurang än jag. För hundar är INTE MÄNNISKOR. De har inte rättigheter i samhället. Man får lämna sin hund hemma eller med hundvakt om den inte klarar att vara hemma själv, vilket man verkligen borde träna på isåfall. 

Har alltid tyckt att det är någonting märkligt och off med hundmänniskor och sådant här spär på mina "fördomar". 

Oj vilka känslor detta ämne skapar....  Men det jäg inte förstår i ditt resonemang,  är alla hundägare rika och privilegierade?  By The way,  mina hundar klarar sig fint ensamma men jag väljer ibland att ta med dom för att jag vill.  Och kan
  • Ester69
    Anonym (Henrietta) skrev 2022-08-18 11:02:02 följande:
    Nu är ju inte katt likvärdigt med fågel eller orm...  Tror inte det är helt orimligt att ta med katt om den sitter i sin bur - men jag är inte säker.  Oftast kanske det är svårt att få en katt att sitta eller ligga kvar på komando
    Fast är hund okej kan jag tycka att en katt är okej på en restaurang. Jag föredrar katter framför hundar fåglar och ormar. Men helt ärligt tycker jag att husdjur av vilken sort det än är kan vara hemma vid cafe eller restaurangbesök. 
  • LFF
    Ester69 skrev 2022-08-18 13:19:32 följande:
    Fast är hund okej kan jag tycka att en katt är okej på en restaurang. Jag föredrar katter framför hundar fåglar och ormar. Men helt ärligt tycker jag att husdjur av vilken sort det än är kan vara hemma vid cafe eller restaurangbesök. 
    En varm sommardag, du är på resande fot med din hund och sugen på något att äta. Vad gör du av hunden då? Det är direkt olämpligt att lämna den i en varm bil. Det är direkt olämpligt att lämna den utanför en affär medan du handlar. Du kanske inte är framme vid din slutdestination ännu så du kan inte lämna hunden i en stuga eller ett hotellrum (vilket inte alla hundar accepterar heller, att bli lämnade ensamma på en okänd plats även om de går att lämna ensamma hemma). 

Sådana situationer gjorde det jäkligt jobbigt att vara hundägare tidigare, när hundar verkligen inte var välkomna någonstans och man på nåder kanske fick sitta vid en uteservering. 

Jag tycker att det är jättebra (även fast jag inte längre har hund) att en café- eller restaurangägare själv får bestämma om hundar är välkomna på deras etablissemang eller inte. Däremot så tycker jag att det är direkt oförskämt att bete sig som de hundägare TS verkar känna och ställa till med kaos för att deras pälsklingar inte är välkomna på precis alla ställen. Det finns grader i helvetet helt enkelt. Allt behöver inte vara svart eller vitt. Grått är en väldigt vacker färg
  • Ester69
    LFF skrev 2022-08-18 13:36:13 följande:
    En varm sommardag, du är på resande fot med din hund och sugen på något att äta. Vad gör du av hunden då? Det är direkt olämpligt att lämna den i en varm bil. Det är direkt olämpligt att lämna den utanför en affär medan du handlar. Du kanske inte är framme vid din slutdestination ännu så du kan inte lämna hunden i en stuga eller ett hotellrum (vilket inte alla hundar accepterar heller, att bli lämnade ensamma på en okänd plats även om de går att lämna ensamma hemma). 

Sådana situationer gjorde det jäkligt jobbigt att vara hundägare tidigare, när hundar verkligen inte var välkomna någonstans och man på nåder kanske fick sitta vid en uteservering. 

Jag tycker att det är jättebra (även fast jag inte längre har hund) att en café- eller restaurangägare själv får bestämma om hundar är välkomna på deras etablissemang eller inte. Däremot så tycker jag att det är direkt oförskämt att bete sig som de hundägare TS verkar känna och ställa till med kaos för att deras pälsklingar inte är välkomna på precis alla ställen. Det finns grader i helvetet helt enkelt. Allt behöver inte vara svart eller vitt. Grått är en väldigt vacker färg
    Nå är man ut och åker får man väl se till att ha med sig mat. Annars finns ju drive thru på många ställen. Cool
  • Anonym (......)
    Anonym (Meow!!!) skrev 2022-08-17 19:03:25 följande:
    Usch, vad läskigt. Hoppas din vovve inte blir biten av någon rabiessmittad unge! FörvånadDrömmer
    Risken är att hunden hinner bita först. Därav koppel och håller avstånd till små illbattingar
  • sextiotalist

kan börja med att jag gillar både hund och katt. Är uppvuxen med hund. Jag har inga problem med att man har hunden (kopplad) på en uteservering, eller om man har en hörna där man kan ha hunden på t.ex  vägkrogar. 
    Men att kräva att man ska ha med sig hunden överallt är lite för mycket. 
    Såg nu, när jag gick under lunchen igenom festivalområdet i Malmö, en del hundägare som inte ens hade sina hundar kopplade, vansinnigt. De kan bli trampade på (det var en väldigt liten sak), stulna, bli rädda och springa bort, bli rädda och bitas, etc etc

• Anonym (Underligt)

Jag tycker det är underligt med folk som tycker att det är en bra idé att ta med sig hunden in på apoteket, där det finns viss risk att någon är allergisk. Särskilt om man blir förbannad när någon påtalar att det kan finnas allergiker där, eller om en allergiker ber en gå ut pga allergin. 

• Anonym (Ofräsht)

Jag har själv hund men tar absolut inte med dom när jag ska ut på restaurang, det har väl hänt någon enstaka gång att man oplanerat hamnat på en uteservering kanske men annars stannar de hemma när vi ska iväg, maken är lite av den som vill ha med hunden lite överallt, stranden, utomhusevent osv men är det mycket folk så är det bara jobbigt och en restaurang som tillåter hundar inomhus tycker jag bara är ofräsch och där vill inte jag äta iaf.

Min syster har också hund, modell mindre och den släpas fan med överallt, visst gillar jag mina djur men det finns ingen anledning att de ska följa med på allt jag gör

• Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2022-08-17 18:38:03 följande:
    I ett forum som det här är alla inte vana och duktiga på att uttrycka sig tydligt. Dessutom kanske de förutsätter, kanske naivt i och för sig,  att de som läser ändå förstår vad som menas.
    Det är ju tämligen poänglöst att bokstavstolka så absurt som du gör. Dessutom idiotförklarar du dig själv.
    Så absurt var det faktiskt inte. Det är ganska stor skillnad i betydelse och den som skriver så kan faktiskt mycket väl mena just vad den skriver.
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2022-08-19 18:58:29 följande:
    Så absurt var det faktiskt inte. Det är ganska stor skillnad i betydelse och den som skriver så kan faktiskt mycket väl mena just vad den skriver.
    Knappast. Eftersom jag förutsätter att du är normalbegåvad  tror jag att du vet det egentligen,  men du vill inte erkänna att du bokstavstolkade i syfte att fultolka. Speciellt inte när du pratade om hederlig argumentation tidigare i tråden.
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2022-08-19 20:02:18 följande:
    Knappast. Eftersom jag förutsätter att du är normalbegåvad  tror jag att du vet det egentligen,  men du vill inte erkänna att du bokstavstolkade i syfte att fultolka. Speciellt inte när du pratade om hederlig argumentation tidigare i tråden.
    När någon förtydligar att den menade inte så då vet jag ju det. Men någon som menar just det bokstavligen hur ska den skriva då enligt dig?

Och hur ska någon skriva som tvärtom tycker att hundars rättigheter är viktigare än människors rättigheter enligt dig då? Hur ska man formulera det?
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2022-08-20 12:21:16 följande:
    När någon förtydligar att den menade inte så då vet jag ju det. Men någon som menar just det bokstavligen hur ska den skriva då enligt dig?

Och hur ska någon skriva som tvärtom tycker att hundars rättigheter är viktigare än människors rättigheter enligt dig då? Hur ska man formulera det?
    Är man hederlig i sin argumentation kan man fråga vad personen menade. Inte göra som du och tolka bokstavligt , trots att det blir absurt.
     Ja, personen som skrev skulle kunnat förtydliga. Görs inte det, får man ändå försöka göra en rimlig tolkning.
     Dina frågor bekräftar dock svårigheter att tolka text annat än bokstavligt överhuvudtaget,  vilket du kanske skulle vara medveten om när du ger dig in i en diskussion.

I rest my case.
  • Anonym (L)
    Anonym (Henrietta) skrev 2022-08-18 12:46:49 följande:
    Oj vilka känslor detta ämne skapar....  Men det jäg inte förstår i ditt resonemang,  är alla hundägare rika och privilegierade?  By The way,  mina hundar klarar sig fint ensamma men jag väljer ibland att ta med dom för att jag vill.  Och kan

Människor i Sverige är priviligierade på det sätt att de har problem med att hundar inte får följa med på restaurang. Det är ju helt sjukt. Sen kanske inte alla är rika, men man kan knappast räkna Sverige som ett U-land.

Och jag tycker inte att hundar ska vara välkomna överallt, av många skäl. Och de har sannolikt ingen behållning av att vara på restaurang ändå. 
    Förstår inte varför man tar med sig hundar på t ex konsert eller marknad heller. Det är enbart stressande för dem, brukar undra om personer är HELT dumma i huvudet när jag ser hundar på sådana platser.

• Anonym (Henrietta)
    Anonym (L) skrev 2022-08-22 12:04:32 följande:

Människor i Sverige är priviligierade på det sätt att de har problem med att hundar inte får följa med på restaurang. Det är ju helt sjukt. Sen kanske inte alla är rika, men man kan knappast räkna Sverige som ett U-land.

Och jag tycker inte att hundar ska vara välkomna överallt, av många skäl. Och de har sannolikt ingen behållning av att vara på restaurang ändå. 
    Förstår inte varför man tar med sig hundar på t ex konsert eller marknad heller. Det är enbart stressande för dem, brukar undra om personer är HELT dumma i huvudet när jag ser hundar på sådana platser.

Jag har absolut inga problem med att bli nekad att ta med hundarna in på någon Restuarang,  jag väljer bara en annan.
    Jag har inte sagt att Sverige räknad som ett U-land,  jag bara inte förstod kopplingen du gjorde med hundar och rikedom.
    Hundar är inte välkomna överallt och det respekteras såklart - men här i Göteborg är hundar välkomna på väldigt många restauranger vilket jag uppskattar då mina hundar är med oss väldigt mycket.  Men jag tror inte hundar går på konserter i alla fall. Marknad skulle jag kunna tänka mig om jag bär dom,  då jag är rädd att de ska bli trampade på. 
    Men du kan inte bestämma vad mina hundar får ut av eller inte,  det har jag bäst koll på själv och agerar utefter det
  • Anonym (Hmm)

Varför? Ja förmodligen för att det ökar tillgängligheten för en grupp som är större än pälsdjursallergiker. 

• Anonym (Husse till liten pudel)

Har inga problem med att hund nekas.  Inser att inte alla uppskattar hundar så som jag. 
    Jag tycker ändå att jag är vinnaren som får dela mitt liv med denne fantastiska 4benta familjemedlem.
    Inga problem för mig att hitta hundvakt,  grannarna står i kö för att få låna min lille pigga glada dvärgpudel.
    Win win Liksom. 

Svar på tråden Varför måste hunden ha tillgång till alla caféer och restauranger?