• Wed 17 Aug 2022 22:12
    20089 visningar
    69 svar
    -3 +2
    69
    20089

    Förälder helt slut av skolstartens krav

    Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

    Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

    På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

    Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?

  • Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav
  • FridaF­ox
    Wed 17 Aug 2022 22:19
    #1
    -2 +5

    Du kan ju inte mena allvar? Det kallas att vara förälder. Du tycker det är svåra krav att stoppa ner ett äpple i väskan och ta fram kläder? Dessutom är det inget barn som ska ha med utflyktsfika en gång i veckan hela terminen samt ha idrott två gånger i veckan i förskoleklass. Om du tonar ner överdriften så ska du nog se att du kan andas lugnare.

  • Wed 17 Aug 2022 22:22
    #2
    +1
    FridaFox skrev 2022-08-17 22:19:12 följande:

    Du kan ju inte mena allvar? Det kallas att vara förälder. Du tycker det är svåra krav att stoppa ner ett äpple i väskan och ta fram kläder? Dessutom är det inget barn som ska ha med utflyktsfika en gång i veckan hela terminen samt ha idrott två gånger i veckan i förskoleklass. Om du tonar ner överdriften så ska du nog se att du kan andas lugnare.


    Mina barn har haft idrott 2 gånger i veckan från sexårs. Men att komma ihåg stoppa ner en frukt o gympakläder hör ju till föräldrarskapet.  Och man tränat barnet att d
    fixa det själv. Vi satte ett schema på ytterdörren med vilka dagar vem har gympa eller annat planerat. Kvällen innan kollade jag o stoppade ner det i en påse. Sen en frukt på morgonen.
  • Wed 17 Aug 2022 22:23
    #3
    +3

    Kräver skolan att barnen ska ha med sig frukt varje dag? Inte ok för skolan ska vara avgiftsfri. Inte heller fika varje vecka är ok.

    Men i övrigt så är det mycket att hålla reda på, Skaffa en stor papperskalender som hänger så den syns på morgonen och fyll i allt där.

  • Wed 17 Aug 2022 22:23
    #4
    FridaFox skrev 2022-08-17 22:19:12 följande:

    Du kan ju inte mena allvar? Det kallas att vara förälder. Du tycker det är svåra krav att stoppa ner ett äpple i väskan och ta fram kläder? Dessutom är det inget barn som ska ha med utflyktsfika en gång i veckan hela terminen samt ha idrott två gånger i veckan i förskoleklass. Om du tonar ner överdriften så ska du nog se att du kan andas lugnare.


    Min äldsta unge går ettan nu, men han hade idrott två gånger i veckan i fsk.klassen, samt utflykt en gång/vecka där han skulle ha med matsäck (och det fick inte heller vara något sött). Så det är nog inte helt ovanligt. Dock har jag inte upplevt det som ett problem, vill bara belysa att det absolut förekommer på en del skolor.
  • Wed 17 Aug 2022 22:24
    #5

    Ni är väl två föräldrar, så allt hamnar inte på dig. Håller med ovanstående, tycker du överdriver.

  • FridaF­ox
    Wed 17 Aug 2022 22:29
    #6
    fjanten skrev 2022-08-17 22:23:35 följande:
    Min äldsta unge går ettan nu, men han hade idrott två gånger i veckan i fsk.klassen, samt utflykt en gång/vecka där han skulle ha med matsäck (och det fick inte heller vara något sött). Så det är nog inte helt ovanligt. Dock har jag inte upplevt det som ett problem, vill bara belysa att det absolut förekommer på en del skolor.
    Ok! Där ser man.
    Men oavsett vilket är det ju knappast en slitsam syssla att slänga ner lite kläder.
    Och matsäck kan man ju vägra, då får skolan fixa.
  • Wed 17 Aug 2022 22:30
    #7

    Välkommen i klubben. Där vi bor (inte Sverige) har vi skickat med två matlådor per dag (lunch plus mellanmål) genom hela förskolan och det fortsätter nu i skolan. Jag rekommenderar macka + frukt + grönsak + vattenflaska. Macka kan ersättas med pizzabullar. Gör en stor laddning och frys. De tinar lagom till lunch. 
    Frukt kan vara torkad eller från frysen. 

  • Wed 17 Aug 2022 22:49
    #8
    fjanten skrev 2022-08-17 22:23:35 följande:
    Min äldsta unge går ettan nu, men han hade idrott två gånger i veckan i fsk.klassen, samt utflykt en gång/vecka där han skulle ha med matsäck (och det fick inte heller vara något sött). Så det är nog inte helt ovanligt. Dock har jag inte upplevt det som ett problem, vill bara belysa att det absolut förekommer på en del skolor.
    Det låter ju alldeles fantastiskt med idrott två gånger i veckan och utflykt en gång i veckan! Vad är det för skola? 
  • Wed 17 Aug 2022 22:59
    #9

    Du har ingen skyldighet att packa med frukt, alla måltider ska skolan stå för, inklusive fruktstund och självklart även utflykter. Och köp en rejäl familjekalender att hänga upp på ett synligt ställe.

  • Wed 17 Aug 2022 23:54
    #10
    +1
    Mortiscia80 skrev 2022-08-17 22:59:00 följande:

    Du har ingen skyldighet att packa med frukt, alla måltider ska skolan stå för, inklusive fruktstund och självklart även utflykter. Och köp en rejäl familjekalender att hänga upp på ett synligt ställe.


    Fast skolan står väl inte för fruktstund? Det är väl snarare frivilligt vilket betyder att barnet blir utan om man väljer att inte skicka med?
Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav