• Anonym (Trådstartaren)

    Elakt och egoistiskt med udda antal barn?

    Jag har nu hört många som tycker det är egoistiskt eller elakt att ha 3 barn, eller till och med udda antal barn generellt. Att man ?måste? ha 2, 4, 6 etc. Motiveringen är att med 3 barn kommer något av syskonen alltid vara utanför och ?tredje hjulet?. Folk berättar om hur hemskt det var att växa upp med 2 syskon just pga detta. Stämmer det? Själv har jag 1 syskon så har inga egna erfarenheter.

  • Svar på tråden Elakt och egoistiskt med udda antal barn?
  • Anonym (Matilda)

    Nä, sånt kallas snarare brist på uppfostran och att göra skillnad på barnen. Det finns en drös med människor som vuxit upp med att vara 2 syskon och som ändå känt sig utanför eller bortglömd och exkluderad. 
    Allt handlar om föräldrarna och vad barnen får för intressen. Är ju ganska vanligt att tex fotbollsbarn får all skjuts, peppning, läger och pengar  medan det barn som spelar piano eller inte gör nåt särskilt oftast får sköta sig själv och därmed blir lite utanför. 

  • Anonym (S)

    Haha va?? :D Vad är det för idioter som resonerar så? De inbillar sig att barnen ska leka i par, eller vadå? Det finns aldrig någon garanti för vilket syskon som kommer att trivas med vilket, om de öht kommer att vilja umgås.

  • Anonym (fånerier)

    Va? Nä. Jag har fem härliga ungar och de kan leka både i olika konstellationer på jämna och udda nummer och även leka helt själva. 

    Barn kan känna sig utanför, självklart, men det spelar ingen roll hur många de är i syskonskaran. Syskon leker med kompisar, syskon leker 3 av 4, osv. Att ha ett jämt antal ungar garanterar ju ingenting alls.Det man får göra är att lära dem både när man bör inkludera varandra, när det är ok att inte göra det och att lära dem att aktivera sig själva.

  • Mimosa86
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2022-08-19 17:25:52 följande:
    Elakt och egoistiskt med udda antal barn?

    Jag har nu hört många som tycker det är egoistiskt eller elakt att ha 3 barn, eller till och med udda antal barn generellt. Att man ?måste? ha 2, 4, 6 etc. Motiveringen är att med 3 barn kommer något av syskonen alltid vara utanför och ?tredje hjulet?. Folk berättar om hur hemskt det var att växa upp med 2 syskon just pga detta. Stämmer det? Själv har jag 1 syskon så har inga egna erfarenheter.


    nej så är det absolut inte. Men att ha många barn innebär avkall såsom fritid, pengar, karriär etc och där kan jag tycka att många resonerar fel.

    varför skaffa en trea om du varken har pengar, tid eller intresse att hänga i lekplatsen för tredje gången? DEN klagan hör jag så ofta och det stör mig. Inget barn ska behöva komma ikläm för att föräldrar inte har tid med något barn. sen vet jag många som har 3-4barn som har det helt fantastiskt. Dock stor skillnad på om dessa familjer bor i storstad eller mindre ort/landet.

    tyckte Andrea Waldgrave artikel i expressen var så rolig, trebarnsfamilj med småbarn som var ledsen att hon var helt slut efter utlandssemestern än utvilad.... öhhh ja? hur kan det ens vara överraskande liksom? Så är det ju när man har småbarn. Njuta och vila kommer flera år senare.
  • Drottningen1970

    Det där är inget du hört, utan kokat ihop själv i nån slags bisarr tankevärld, men låtsas att du hört dina märkliga idéer från annat håll, eftersom du nånstans ändå fattar att det är en helt verklighetsfrämmande ide.

  • Anonym (Trådstartaren)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-19 21:50:54 följande:

    Det där är inget du hört, utan kokat ihop själv i nån slags bisarr tankevärld, men låtsas att du hört dina märkliga idéer från annat håll, eftersom du nånstans ändå fattar att det är en helt verklighetsfrämmande ide.


    Ehm nej. Jag har hört detta och även läst i en föräldragrupp på facebook. Skulle kunna printscreena och trycka upp i nyllet på dig men det är mot reglerna. Har du inget vettigt att komma med så håll dig undan.
  • Drottningen1970
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2022-08-19 22:19:11 följande:
    Ehm nej. Jag har hört detta och även läst i en föräldragrupp på facebook. Skulle kunna printscreena och trycka upp i nyllet på dig men det är mot reglerna. Har du inget vettigt att komma med så håll dig undan.
    Det bestämmer ju inte du du dock.

    ÄVEN om du verkligen hade hört detta från andra, så är det ändå helt verklighetsfrånvänt att du inte helt på egen hand kan förstå ifall detta påstående är rimligt. 
  • Anonym (M)

    Det är bland det mest idiotiska jag hört!

    Men, ok. Jag har tre barn. Äldsta är 22 år och sedan har vi tvillingar som är 9 år. Tvillingarna har ju varandra. Så, jag borde skaffa nr 4 för att nummer 1, 22 år, inte ska känna sig ensam?

  • Anonym (C)

    Aldrig hört och det är nog något du hittat på bara

  • BuoBä

    Den enda gång jag hört nåt om det var i tv-serien Mad about you. När de diskuterar hur många barn de ska ha säger hon något i stil med "Two or four. The middle one is always screwed up". Men det var komediserie och 90-tal.

Svar på tråden Elakt och egoistiskt med udda antal barn?