• Anonym (H)

Har jag alkoholproblem?

Hej. Jag skulle vilja veta vad någon utifrån tycker. Det är så att mina barn och familj har påpekat att jag går ut på krogen lite väl ofta och antyder att jag har alkoholproblem. Jag går ut rätt ofta men jag dricker mig inte redlös och ibland blir det bara någon enstaka öl eller drink. Jag har tröstat mig med alkohol ibland när jag har mått dåligt psykiskt men inte ofta och aldrig framför barnen och jag kan vara utan alkohol flera dagar utan att känna något sug. Då har man väl inte alkoholproblem?? Jag kan hålla med om att jag går ut mycket men alkoholproblem, NEJ. Vad tycker ni? Vem har rätt?

• Svar på tråden Har jag alkoholproblem?
  • Kockobello
    Anonym (H) skrev 2022-08-21 22:18:08 följande:
    Har jag alkoholproblem?

Hej. Jag skulle vilja veta vad någon utifrån tycker. Det är så att mina barn och familj har påpekat att jag går ut på krogen lite väl ofta och antyder att jag har alkoholproblem. Jag går ut rätt ofta men jag dricker mig inte redlös och ibland blir det bara någon enstaka öl eller drink. Jag har tröstat mig med alkohol ibland när jag har mått dåligt psykiskt men inte ofta och aldrig framför barnen och jag kan vara utan alkohol flera dagar utan att känna något sug. Då har man väl inte alkoholproblem?? Jag kan hålla med om att jag går ut mycket men alkoholproblem, NEJ. Vad tycker ni? Vem har rätt?

Varför springer du på krogen? Har du ingen familj?
  • mammatill6

För att avgöra det behöver man ju veta hur mycket du dricker. Att utgår från att dunster att du kan vara utan alkohol funkar inte. Det säger nästan varje alkis fast de dricker varje dag.

• Räkan77

Du skriver att du kan vara utan alkohol flera dagar utan att känna något sug, det tycker jag låter lite illavarslande. Som att du max klarar dig utan alkohol i fyra dagar. Kan du göra ett uppehåll på ett par veckor? 

Sen är det ju en varningssignal om barnen tycker att du dricker för ofta. 

Men eftersom du inte skriver hur ofta och hur mycket du dricker är det svårt att veta. 

• lövet2

Det går inte att säga vem som har rätt med bara den informationen. Alkoholism kan se väldigt olika ut:

Du dricker varje dag och kan inte vara utan en enda dag.
    Du dricker varje fredag och lördag, men kan enkelt vara utan resten av veckan.
    Du dricker ingenting på 2 månader och super dig sedan redlös 10 dagar i rad - för att sedan vara nykter i några månader igen.
    Du super dig full en enda gång i veckan eller dricker ett glas varenda dag.

Så olika kan det vara! Det viktiga här är om du kan avstå utan problem. Du öppnar en flaska, tänker hälla upp ett glas och så händer något så du inte kan ta det där glaset. Blir det jobbigt då, eller rycker du på axlarna och ställer undan flaskan?

• Ocdmänniska

Reagerar på att du säger att du kan vara utan alkohol några dagar, det är inte särskilt länge det. Sen hur ofta går du på krogen och hur ofta dricker du? 

• Anonym (Em)

Om dina barn och familj antyder det så är det troligtvis så! Finns väl ingen anledning för dem att påpeka det annars? Sen är det inte direkt wow att du klarar dig utan alkohol i flera dagar, bara det tänket tyder ju på att du har problem. 

• Drottningen1970

Du kan bara utan ett par dagar. Wow vilken bedrift.
    Hur mycket tänker du på nästa gång du ska dricka den tredje alkoholfria dagen?

Testa en vit månad och fundera på om du gör den månaden med vita knogar, om du räknar ned, om du tänker mycket på alkohol.

De flesta med alkoholproblem klarar några dagar. Det är inte ett bevis på att du inte har problem.

Att omgivningen börjar reagera på din konsumtion är däremot en stark indikation på ett problem.

Hur lyckas man ens gå på krogen flera gånger i veckan när man har barn.

• Anonym (Asdf)

Omöjligt att svara på utifrån din trådstart, men ta en vit månad, har du inga problem med det så är det nog lugnt.

• Anonym (Nk)

Tycker inte det låter som att du har alkoholproblem utifrån din trådstart. Går du själv på krogen eller är du där med vänner? Och hur ofta går du ut?

Svar på tråden Har jag alkoholproblem?