• Litorina

Fördela utgifter hemma ?

Om ni är sambos och hon flyttat in i ditt hus kan jag förstå om hon inte vill investera i det. Går ni isär har hon ju ingen rätt till huset utan allt hon eventuellt investerat i det går oavkortat till dig. Ni skulle behöva se över vad som kan räknas som löpande utgifter och dela på dem. 

Ni behöver sluta känna efter vad som är rimligt i er ekonomi och börja räkna istället. Du kan inte godtyckligt höja summan hon bidrar med. Du får visa de ökade utgifterna i form av kvitton, fakturor mm. Gör en budget helt enkelt. 

• Litorina
    Kockobello skrev 2022-08-27 11:18:27 följande:
    Ska han stå och ha föreläsning och visa kvitton för en hagga som hotar med att vägra ligga med honom om hon måste betala för sitt uppehälle? Hon ska ställas på gatan, det är det enda rättvisa.

Ställa på gatan? Bara idioter beter sig så mot sin sambo. De får göra som vanligt folk och separera om de inte får det att funka. TS verkar vara en välfungerande människa och kan med säkerhet bete sig bättre än en hustrumisshandlare. 

Och ja, självklart behöver man basera en budget på de verkliga utgifterna, inte på vad det känns som att man betalar. Hur ska hon kunna lära sig om ingen visar henne? 

• Litorina
    sarrowrevoman skrev 2022-08-28 08:01:27 följande:

Självklart ska hon inte betala amortering på lån men ränta får hon va med o betala. Sen förbrukar ju hon och hennes barn mycket mer än jag och mina gör då jag är man och duschar kortare och oftare på jobbet. 

Vi har ett gemensamt barn som hon har barnbidraget från. Går endast till kläder vilket inte är hela barnbidraget varje månad. Resten lever hon upp. Spar inget åt grabben men det gör jag. 

Man blir uppgiven, jag är inte perfekt jag heller men jag har skämt bort henne alldeles för länge 

Har ni någonsin satt er och spaltat upp alla utgifter och kommit överens om hur de ska fördelas mellan er? Det låter lite slumpartat, det du beskriver.

Varför får hon hela barnbidraget och köper du aldrig kläder till ditt barn? 

• Litorina
    sarrowrevoman skrev 2022-08-28 08:49:16 följande:
    Ja jag gjorde ett kalkylark förut och visa svart på vitt vad allt kosta, ville att även hin skulle fylla i men hon tyckte bara det va löjligt. 

Jag köper inga kläder åt han då jag vet att hon har inte utgifter för hela barnbidraget på kläder varje månad.  Jag betalar det mesta åt han annars,  t.ex när man är på semester m.m då hon har 3 egna och jag 2st så blev det per automatik att jag betala för han så vi hade 3 barn var att betala för.
    Trist attityd från henne. Har ni tänkt på möjligheten att vara särbo istället? 
Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?