• sarrowrevoman

Fördela utgifter hemma ?

Håller på och bli tokig på min sambo!

Hon jobbar inte heltid utan ca 70%, hon handlar kläder och smink som hon egentligen inte behöver sen säger hon att hon inte har råd att betala nåt här hemma förutom att vi delar på maten. 

Jag är konflikträdd men det här skaver i mig, känner mig orättvist behandlad då jag själv har dålig med pengar efter sommaren. 

Hur delar ni upp utgifter hemma ?

• Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?
  • Lönnsirap
    sarrowrevoman skrev 2022-08-24 14:57:20 följande:
    Fördela utgifter hemma ?

Hon jobbar inte heltid utan ca 70%, hon handlar kläder och smink som hon egentligen inte behöver sen säger hon att hon inte har råd att betala nåt här hemma förutom att vi delar på maten. 

Jag är konflikträdd men det här skaver i mig, känner mig orättvist behandlad då jag själv har dålig med pengar efter sommaren. 

Det spelar ingen roll hur vi i mitt hushåll fördelar utgifter, eftersom det i grunden snarare handlar om att båda parterna behöver bidra till det gemensamma på ett eller annat sätt.

Om du är konflikträdd och låter pengar som inte finns spenderas på saker som inte är gemensamma så försörjer du din partner. Min erfarenhet är att sådant inte per automatik blir bättre, utan att det ligger på människan som blir "utnyttjad" att sätta ned foten.... 

Jag har sett det. Män som försörjer kvinnor, och kvinnor som försörjer män ... Det behöver fungera tillräckligt väl med försörjning annars så växer frustrationen. En vuxen människa behöver ha råd med mer än mat ... Naturligtvis måste du begära pengar till hyran, el osv
  • sextiotalist

Vi delar utgifterna, den som har högre bidrar mer (inte på öret, men på en höft). När vi ska betala räkningarna, så förs pengar över från min sambos konto till mig så det täcker andra personens del av räkningarna, jag betalar mer för maten, så han bidrar mer till det andra. Egna utgifter sköter var och en.
    Dyrare inköp till hemmet delar vi på.
    Sedan är det inte så noga, vi swishar om den andra har behöver.

• sextiotalist

Tja, detta med konflikträdd, det kommer bli en större konflikt om du inte tar samtalet, det behöver inte bli en konflkt. Men nu när lönen kommer, så sätter du med henne och går igenom utgifterna, ni kan fördela så du tar den större biten, absolut. Om hon inte vill, så fråga henne varför hon inte ska vara med och bidra till era gemensamma utgifter. 
    Blir det en konflikt, ja, då får du funderar på om ni verkligen ska leva ihop, kanske bättre att vara särbos istället

• EnAnonumius
    sarrowrevoman skrev 2022-08-24 14:57:20 följande:
    Fördela utgifter hemma ?

Det gemensamma hushållet skall fördelas FÖRST, alltid först från båda parter som jobbar. 

De gemensamma hushållsutgifterna brukar ju vara

Hyran eller Amortering
    El
    Internet
    Vatten (om man betalar för detta)
    Uppvärmning (om det inte ingår i hyran om det är hyresrätt)
    Mat

Detta ska båda bidra med, när båda jobbar, oavsett hur mycket de jobbar, och de skall gå före allt annat. Så din sambo får vacker betala sin del i alla hushållsutgifterna innan hon shoppar.

Så du får ta upp det med henne och säga att du inte har råd att försörja henne utan hon måste betala för sin del av alla hushållsutgifter (inkluderat maten).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KaptenOhoy

Vi har gemensam ekonomi och räknar därför inte på utgifter eller vad man ska ha kvar var för sig, trots att jag tjänar betydligt mer.

Men då går varken hon eller jag och gör dyra spontaninköp eller lever över vår förväntade standard. Vill hon köpa en tröja så gör hon det, vill jag ha utekväll med jobbet så gör jag det, inget tjafs.

I din situation, om hon plötsligt säger att hon inte har råd att bistå med förnödigheter hemma på grund av ansvarslös shopping, så hade jag nog tagit ett snack och i slutändan ett ultimatum: bidra mer, eller spendera mindre. 

• Kockobello

Ställ henne på gatan. Hon kan ju sälja kläderna på Tradera sen. 

• Mortiscia80

Man betalar efter förmåga, utifrån inkomst. Om ni har lika stor inkomst delar ni på utgifterna, sedan kan hon köpa smink för resten eller vad skit hon vill. Jag skulle också rekommendera att ni båda sätter in pengar på ett matkort för hela månaden.

• Dexter dot com

Du måste ju naturligtvis ta tjuren vid hornen och kräva att hon betalar 50% av mat, hyra, el, försäkring mm. Finns ju absolut ingen anledning att försörja henne. Har hon valt att jobba 70% och därmed ha minde pengar att röra sig med får hon anpassa sina utgifter därefter.

• Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2022-08-24 17:42:18 följande:

Man betalar efter förmåga, utifrån inkomst. Om ni har lika stor inkomst delar ni på utgifterna, sedan kan hon köpa smink för resten eller vad skit hon vill. Jag skulle också rekommendera att ni båda sätter in pengar på ett matkort för hela månaden.

Obs - Detta betyder inte att en partner ska gå ner i tid och slippa betala till hemmet. Det måste ändå finnas en rimlighet.
  • sarrowrevoman

Tack för alla råd o tips. Inser att jag är alldeles för snäll. Vi sätter in 2300kr var på matkort som är gemensamt. Jag sätter in 8500kr på  service konto som ska gå till uppvärmning, el vatten o avlopp m.m där har hon satt in 2800kr. Behöver säga att det även behöver höjas nu när allt blir dyrare. Förstår inte hur man har mage att gå o handla smink och kläder som inte är ett måste då jag sagt åt henne att den här månaden har jag betalt 8500lr + 2800kr du brukar sätta in. 

Är ett rejält slag i magen Skrikandes

Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?