Inlägg från: sarrowrevoman |Visa alla inlägg
  • sarrowrevoman

Fördela utgifter hemma ?

Håller på och bli tokig på min sambo!

Hon jobbar inte heltid utan ca 70%, hon handlar kläder och smink som hon egentligen inte behöver sen säger hon att hon inte har råd att betala nåt här hemma förutom att vi delar på maten. 

Jag är konflikträdd men det här skaver i mig, känner mig orättvist behandlad då jag själv har dålig med pengar efter sommaren. 

Hur delar ni upp utgifter hemma ?

• Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?
  • sarrowrevoman

Tack för alla råd o tips. Inser att jag är alldeles för snäll. Vi sätter in 2300kr var på matkort som är gemensamt. Jag sätter in 8500kr på  service konto som ska gå till uppvärmning, el vatten o avlopp m.m där har hon satt in 2800kr. Behöver säga att det även behöver höjas nu när allt blir dyrare. Förstår inte hur man har mage att gå o handla smink och kläder som inte är ett måste då jag sagt åt henne att den här månaden har jag betalt 8500lr + 2800kr du brukar sätta in. 

Är ett rejält slag i magen Skrikandes

• sarrowrevoman
    Dexter dot com skrev 2022-08-24 18:28:50 följande:
    Äger ni bostaden tillsammans , hyr ni eller är nån av er inneboende hos den andre?
    Jag äger huset. Hon har flyttat hit 
  • sarrowrevoman

Hon har varit mycket föräldraledig och bara haft ströjobb. Nu har hon gått utbildning 2 år och fått jobb, även när hon studera krävde jag dom 2800kr. Förutom vid jul när hon inte fick nåt studielån/bidrag.  

Förra månaden jobbade hon ca 90% och jag har sagt att allt blivit mycket dyrare så 3500kr tycker jag är rimligt. Hon får ut ca 18.000kr med barnbidrag. Jag får ut ca 30.000 kr. Jag sätter undan 9000kr nu. Jag äger även en fjällstuga som hon inte betalar nåt till men hon tycker det är mysigt att vara där. Hon har även 3 barn sen tidigare som brukar va med dit och det sliter ju på grejerna ( har totalrenoverat och byggt ut) Nämner jag nåt att vill hon vara där så är det ju snällt om hon är med o hjälper till men då säger hon att då åker vi inte dit då Gråter

Hemma har hon 2 av sina barn varannan vecka och jag har mina barn varannan helg så hennes kött o blod sliter och förbrukar även mer på el, vatten m.m 

Skulle va kul o se hennes kontoutdrag vad pengarna går till. Har hon lån ? Vet ej. 

Pricken över i:et var i förrgår när hon sa, ska jag betala mer så  kommer jag må ännu mer psykiskt dåligt och då blir det då inget sex alls.( Har redan ett tråkigt sexliv då det alltid är jag som tar initiativ till nåt) 

Gråter

• sarrowrevoman

Självklart ska hon inte betala amortering på lån men ränta får hon va med o betala. Sen förbrukar ju hon och hennes barn mycket mer än jag och mina gör då jag är man och duschar kortare och oftare på jobbet. 

Vi har ett gemensamt barn som hon har barnbidraget från. Går endast till kläder vilket inte är hela barnbidraget varje månad. Resten lever hon upp. Spar inget åt grabben men det gör jag. 

Man blir uppgiven, jag är inte perfekt jag heller men jag har skämt bort henne alldeles för länge 

• sarrowrevoman
    Litorina skrev 2022-08-28 08:10:22 följande:

Har ni någonsin satt er och spaltat upp alla utgifter och kommit överens om hur de ska fördelas mellan er? Det låter lite slumpartat, det du beskriver.

Varför får hon hela barnbidraget och köper du aldrig kläder till ditt barn? 

Ja jag gjorde ett kalkylark förut och visa svart på vitt vad allt kosta, ville att även hin skulle fylla i men hon tyckte bara det va löjligt. 

Jag köper inga kläder åt han då jag vet att hon har inte utgifter för hela barnbidraget på kläder varje månad.  Jag betalar det mesta åt han annars,  t.ex när man är på semester m.m då hon har 3 egna och jag 2st så blev det per automatik att jag betala för han så vi hade 3 barn var att betala för.
  • sarrowrevoman

En till grej. 2015 köpte vi (jag) en husvagn för 250.000 kr. Jag ville inte ha så dyr men hon ville ha den vi kollat på så vi slog till och lånade av min far ca 40.000kr. Då bestämde vi att jag betalar tillbaka 25.000kr och du 15.000kr så får din skuld räknas som värdeminskning då vi inte kommer få igen pengarna vid försäljning.  I början betala hon 500kr till han sen vart hon föräldraledig, började sen jobba lite men vägrade betala  tillbaka utan brände pengar på det ena o det andra.  Hon har även fått ett arv däremellan och ändå inte betalt av det där. Jag skäms inför mina föräldrar då dom flera ggr frågat efter pengarna. 

När jag sa att jag ska ha 500kr till i månaden pga ökade utgifter så sa hon även att då kan dom fetglömma att jag betalar 500kr på husvagnen 

• sarrowrevoman
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-28 09:57:57 följande:
    När du frågade henne varför hon inte betalade sin skuld med arvet, vad sa hon då?
    Jadu, haft många ursäkter men bl.a varför ska jag betala det med mina arvpengar.  Jag tar det sen när jag börjar jobba. Kan säga att dom 300.000kr är 20.000kr och det enda investeringen är nya tuttar.  Resten har spenderas.  Mina arvpengar har gått till en fjällstuga som ökat i värde från 550.000kr till 1.7 mille 
  • sarrowrevoman

Har sagt det till henne att är det inte bättre att bo isär och se om det är kärlek så det inte är nåt annat som håller oss samman Gråter

• sarrowrevoman
    Kockobello skrev 2022-08-28 10:21:53 följande:
    Vad fint. Då kan du glädja dig åt tuttar i alla fall. 
    Känns som du skriver mest oseriösa svar så lägg din tid nån annanstans 
  • sarrowrevoman

Lägger mig inte platt jämt utan har inte stake nog att stå på mig fast jag vet att det är fel av henne. 

Anledningen  till att man är såhär grundar sig långt tillbaka då jag är rädd att bli lämnad (ensam). 

Har även varit svartsjuk från och till i förhållandet vilket ytterligare gör det värre med rädslan att säga vad som är rätt o fel för att hon inte ska gå.

Har jobbat otroligt mycket med mig själv och blivit starkare och mindre svartsjuk ( det har hon även märkt) 

Alla har sina brister o fel,  jag har iaf erkänt och jobbat med mina problem men hon och ekonomi äter mig innefrån och ut. Har verkligen gjort allt för familjen ekonomiskt 

Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?