• Anonym (Klump i magen)

Ångrar flytt

Hej!

Har en stor klump i magen just nu. För en tid sedan flyttade vi från lägenhet i stan till radhus i ett nytt område. Vår önskan var att få mer frihet till barnen, större yta, en liten trädgård osv. 

Barnen har börjat skolan nära nya bostaden och de trivs. Området är jättemysig så på det planet är allt bra. Men nu till problemet. Jag älskar inte alls huset. det var lite av en kompromiss, men när vi köpte trodde jag ändå att jag skulle tycka att det kände okej. 
    Vi valde mycket efter område. Det är inget stort fel på huset men jag ser massa grejer som jag helt enkelt inte gillar.

Så nu är jag arg på mig själv att jag köpte ett hus jag inte älskade och inte bara kunde nöja mig med hur vi hade det innan. Saknar allt med gamla området nu. Vännerna, skolorna, miljöerna osv. Vill bara gråta men samtidigt vill jag inte att Min familj ska ta efter mina negativa känslor. De andra verkar glada och trivas. 

Till saken hör att priserna ju också gått ner sen vi köpte huset. Vi köpte när det var som dyrast så jag är rätt säker på att vi skulle gå back om vi sålde nu. Så det är inte ett alternativ att sälja. Jag tänker att vi får bo åtminstone ett par år tills marknaden hämtat sig. 

MEN hur hanterar man dessa känslor? Hur ska jag finna glädjen i detta huset? just nu får jag mest runt och är irriterad och ledsen mest hela tiden. Vill liksom bara spola tillbaka tiden. Har pratat lite med mannen och han är bra stöd men vill inte heller tynga honom för mycket. Känns också bortskämt att få möjlighet att köpa hus i ett härligt område men inte kunna glädjas. 

Tips och råd mottages tacksamt! Vill helst inte ha några uppläxningar utan enbart råd på hur jag ska hantera de negativa känslorna. 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Ångrar flytt
  • Anonym (Klump i magen)
    Anonym (Q) skrev 2022-08-27 16:47:55 följande:

Kan du formulera vad det är du inte trivs med och göra en lista över möjliga förbättringar och välja någon att börja med? Kan det vara lättare att bjuda hem vänner nu när ni har rymligare boende?

Just detta var nog en av aspekterna till att jag såg fram emot en flytt men just nu känns det inte så kul. Dels är planlösningen sämre för att ha gäster men också för att vi inte är nöjda med köket än. Tror kanske det kommer kännas annorlunda när vi har renoverat men det är ju ett tag tills dess som sagt.. Tror det är en kombination av besvikelser också. 

Tex såg jag fram emot lugnet som ett område som detta skulle ge. Och nu, istället för att glädjas åt det så saknar jag pulsen. Känner mig ensam.

Har Fler såna exempel. Såg fram emot att Barnen skulle få eget rum men istället saknar jag när de delade och hade allt gemensamt. 

Det som jag faktiskt kan glädjas åt är att barnen kan gå in och ut lite som de vill, vilket de verkar njuta av. Samt fler rum att vara i och de verkar nöja sig mer med att bara vara hemma till skillnad från innan. 

• Anonym (R)
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-08-29 11:50:24 följande:

Just detta var nog en av aspekterna till att jag såg fram emot en flytt men just nu känns det inte så kul. Dels är planlösningen sämre för att ha gäster men också för att vi inte är nöjda med köket än. Tror kanske det kommer kännas annorlunda när vi har renoverat men det är ju ett tag tills dess som sagt.. Tror det är en kombination av besvikelser också. 

Tex såg jag fram emot lugnet som ett område som detta skulle ge. Och nu, istället för att glädjas åt det så saknar jag pulsen. Känner mig ensam.

Har Fler såna exempel. Såg fram emot att Barnen skulle få eget rum men istället saknar jag när de delade och hade allt gemensamt. 

Det som jag faktiskt kan glädjas åt är att barnen kan gå in och ut lite som de vill, vilket de verkar njuta av. Samt fler rum att vara i och de verkar nöja sig mer med att bara vara hemma till skillnad från innan. 

Du saknar att barnen delade rum? Saknar barnen att dela?
    Visst skulle väl barnen bli ledsna om du plötsligt hade sagt att nu flyttar vi in till stan igen, ingen trädgård och ni får dela rum!

Gläds med dina barn och gläds själv åt att de verkar uppskatta att vara hemma mer.

Sen behöver jag väl inte ta upp det uppenbara? Men ibland behöver man en reality check. Det finns otroligt många i Sverige som så gärna skulle vilja ha ett hus med trädgård i ett lugnt område för sina barn att växa upp i. Långt ifrån alla har möjligheten eller kan ens tänka tanken.

Så var ödmjuk och tacksam inför vad du/ni har. Och var stolt över att du och sambon/mannen kan erbjuda er själva och era barn det boendet ni har.
  • Anonym (Lantisen)

Tänk framåt!
    Visst var det mysigt med en liten lägenhet med citypuls men flytta fram 5-10år.
    Vill du att dina barn hänger ute eller typ på stan eller ser du en framtid där de har möjlighet att ha kompisar hemma, baka/laga mat tillsammans med kompisar eller vill du att de hänger på snabbmatskedjan?

• Embla twopointoh
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-08-29 11:50:24 följande:

Jag tycker att det låter som om grunden till dina känslor handlar om separationsångest från det förflutna, eller hur man ska uttrycka det. Du sörjer över att livet förändras och att vissa saker, som du upplevde som positiva, inte kommer tillbaka. Dessa känslor uttrycks bland annat i att det som inte är perfekt med huset får så att säga konkret representera den saknaden, om du förstår vad jag menar?

Jag tror det är vanligt att man kan bli lite nostalgisk och längta tillbaka till det som varit, speciellt efter en stor förändring och även om man egentligen vill den förändringen.

Istället för att fastna vid hur mysigt och fint det var då, försök fokusera på det som är mysigt och bra nu. Försök att inte älta! Kanske behöver du prata med någon professionell om dina känslor, som kan hjälpa dig att reda ut och sätta ord på dem?

• Anonym (Jag)

Hej
    Vet du, sådär mår jag vid VARENDA flytt och annan livsomvälvande händelse. När jag bytt job eller när jag blev gravid. 

Ångest och ånger varje gång, även efter inflytt. Man vet vad man har men inte vad man får liksom.

MEN efter ett tag lugnar det ner sig och jag börjar trivas. Ta det lite piano och tänk på vilken möjlighet ni gett barnen till trädgård osv. 

Ni kan ju alltid flytta om ett par år igen om ni märker att det inte fungerar. Ett par år går så fort så ni knappt hinner blinka, även om det känns tungt nu. Du klarar det!

• Anonym (Klump i magen)
    Anonym (Jag) skrev 2022-08-29 17:07:28 följande:

Hej
    Vet du, sådär mår jag vid VARENDA flytt och annan livsomvälvande händelse. När jag bytt job eller när jag blev gravid. 

Ångest och ånger varje gång, även efter inflytt. Man vet vad man har men inte vad man får liksom.

MEN efter ett tag lugnar det ner sig och jag börjar trivas. Ta det lite piano och tänk på vilken möjlighet ni gett barnen till trädgård osv. 

Ni kan ju alltid flytta om ett par år igen om ni märker att det inte fungerar. Ett par år går så fort så ni knappt hinner blinka, även om det känns tungt nu. Du klarar det!

Så skönt att läsa ditt inlägg och jag försöker tänka att det lägger sig. En sak som har blivit bättre är oron. I början oroade jag mig för saker. låg sömnlös. Men det är faktiskt mycket bättre.

Däremot  "HEMLÄNGTAN" till tusen. Kommer på mig själv fantisera om att flytta tillbaka. Vill ringa gamla skolan och fråga om barnen kan få komma Tillbaka till sina gamla klasser. Så hejdar jag mig och fixar med något i hemmet istället. tycker synd om barnen som inte får vara med sina bästisar. De klagar dock inte men smekmånaden har lagt sig för äldsta barnet som fått mer att göra i skolan och säger att han saknar sin gamla skola nu. 

imorgon ska vi ha gäster och jag ser inte alls fram emot att visa upp hemmet. 

• mamaleona
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-09-01 11:08:53 följande:

Så skönt att läsa ditt inlägg och jag försöker tänka att det lägger sig. En sak som har blivit bättre är oron. I början oroade jag mig för saker. låg sömnlös. Men det är faktiskt mycket bättre.

Däremot  "HEMLÄNGTAN" till tusen. Kommer på mig själv fantisera om att flytta tillbaka. Vill ringa gamla skolan och fråga om barnen kan få komma Tillbaka till sina gamla klasser. Så hejdar jag mig och fixar med något i hemmet istället. tycker synd om barnen som inte får vara med sina bästisar. De klagar dock inte men smekmånaden har lagt sig för äldsta barnet som fått mer att göra i skolan och säger att han saknar sin gamla skola nu. 

imorgon ska vi ha gäster och jag ser inte alls fram emot att visa upp hemmet. 

Det låter som en sorg över en FAS i livet som tagit slut, att just den lägenheten är ett minne. Fast du inte direkt saknar stället utan kanske mer hela er situation som familj. Lite som när man skiljer sig, jag saknade typ julen tillsammans, semestrar, grillkvällarna...mera situationerna, fast jag absolut visste jag ville skiljas o inte vilke ha xet tillbaks...så var det liksom en fas, med familjelivet som tagit slut.
  • Anonym (Jenny)

Första ÅRET i alla de hus jag har flyttat till har jag inte haft några varmare känslor för det huset. (Eller alla och alla - jag har ägt tre hus). Det första huset vi köpte kommer jag ihåg att jag skojade om att jag inte hade haft något emot om det brann ner så att vi kunde få ut försäkringspengarna. 

Det är ett jäkla jobb att få ett hus i ordning så att det passar en själv. Alla små och stora fel och egenheter måste man lära känna. Med andra ord massor av obehagliga överraskningar. De kända problemen håller man ju redan på att fixa eller planerar att fixa och det är stressigt i sig.

För mig så vet jag att det här går över och att jag brukar bo in mig och trivas om jag bara ger det en chans. Det här brukar hjälpa mig:

- Försök aktivt att tänka positivt om huset och er boendesituation. En tacksamhetsdagbok är ett bra verktyg.

- Tillåt dig själv att sörja och vara sentimental, men begränsa det så att du inte låter det övergå i oproduktivt ältande. Låt det ta upp 10 minuter av fikat med en kompis eller ta en kort promenad när du låter dig själv riktigt känna alla negativa känslor, eller vänd din tacksamhetsdagbok upp och ner och skriv ner det på sista sidan av den. 

- Skriv listor. Listor om vad som ni ska göra med huset och ert hem för att göra det bättre. Ha långsiktiga listor och listor med saker ni ska göra den här veckan och den närmaste tiden. Genom att skriva ner dem så behöver du inte hålla dem i huvudet och dessutom ser du att ni rör er i rätt riktning när du kan pricka av saker.

- Påminn dig själv om att det här är ett fritt val. Om du ger det en ärlig chans och ändå vantrivs så går det att flytta. För mig är känslan av att vara fast och låst väldigt obehaglig och att påminna mig själv om att jag har makten att förändra det hjälper, även när jag väljer att stanna kvar.

Sist men inte minst så att för just mig så har jag lärt mig att älska mina hus.

• Anonym (Klump i magen)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-09-01 13:04:10 följande:

Första ÅRET i alla de hus jag har flyttat till har jag inte haft några varmare känslor för det huset. (Eller alla och alla - jag har ägt tre hus). Det första huset vi köpte kommer jag ihåg att jag skojade om att jag inte hade haft något emot om det brann ner så att vi kunde få ut försäkringspengarna. 

Det är ett jäkla jobb att få ett hus i ordning så att det passar en själv. Alla små och stora fel och egenheter måste man lära känna. Med andra ord massor av obehagliga överraskningar. De kända problemen håller man ju redan på att fixa eller planerar att fixa och det är stressigt i sig.

För mig så vet jag att det här går över och att jag brukar bo in mig och trivas om jag bara ger det en chans. Det här brukar hjälpa mig:

- Försök aktivt att tänka positivt om huset och er boendesituation. En tacksamhetsdagbok är ett bra verktyg.

- Tillåt dig själv att sörja och vara sentimental, men begränsa det så att du inte låter det övergå i oproduktivt ältande. Låt det ta upp 10 minuter av fikat med en kompis eller ta en kort promenad när du låter dig själv riktigt känna alla negativa känslor, eller vänd din tacksamhetsdagbok upp och ner och skriv ner det på sista sidan av den. 

- Skriv listor. Listor om vad som ni ska göra med huset och ert hem för att göra det bättre. Ha långsiktiga listor och listor med saker ni ska göra den här veckan och den närmaste tiden. Genom att skriva ner dem så behöver du inte hålla dem i huvudet och dessutom ser du att ni rör er i rätt riktning när du kan pricka av saker.

- Påminn dig själv om att det här är ett fritt val. Om du ger det en ärlig chans och ändå vantrivs så går det att flytta. För mig är känslan av att vara fast och låst väldigt obehaglig och att påminna mig själv om att jag har makten att förändra det hjälper, även när jag väljer att stanna kvar.

Sist men inte minst så att för just mig så har jag lärt mig att älska mina hus.

Tack för ditt fina svar! Jag löser och tar till mig vartenda ord! 
  • Anonym (Klump i magen)
    mamaleona skrev 2022-09-01 12:12:01 följande:
    Det låter som en sorg över en FAS i livet som tagit slut, att just den lägenheten är ett minne. Fast du inte direkt saknar stället utan kanske mer hela er situation som familj. Lite som när man skiljer sig, jag saknade typ julen tillsammans, semestrar, grillkvällarna...mera situationerna, fast jag absolut visste jag ville skiljas o inte vilke ha xet tillbaks...så var det liksom en fas, med familjelivet som tagit slut.
    Vet du, jag tror du har rätt i mycket av det du skriver. på det stora hela är det nog att lämna den fasen i livet som jag sörjer! och i helgen har det faktiskt känts bättre. barnen njuter fortfarande av utelek och jag försöker glädjas åt enkelheten att bara kunna kila Ut en sväng, utan att det blir ett projekt. 
Svar på tråden Ångrar flytt