• Anonym (Klump i magen)

Ångrar flytt

Hej!

Har en stor klump i magen just nu. För en tid sedan flyttade vi från lägenhet i stan till radhus i ett nytt område. Vår önskan var att få mer frihet till barnen, större yta, en liten trädgård osv. 

Barnen har börjat skolan nära nya bostaden och de trivs. Området är jättemysig så på det planet är allt bra. Men nu till problemet. Jag älskar inte alls huset. det var lite av en kompromiss, men när vi köpte trodde jag ändå att jag skulle tycka att det kände okej. 
    Vi valde mycket efter område. Det är inget stort fel på huset men jag ser massa grejer som jag helt enkelt inte gillar.

Så nu är jag arg på mig själv att jag köpte ett hus jag inte älskade och inte bara kunde nöja mig med hur vi hade det innan. Saknar allt med gamla området nu. Vännerna, skolorna, miljöerna osv. Vill bara gråta men samtidigt vill jag inte att Min familj ska ta efter mina negativa känslor. De andra verkar glada och trivas. 

Till saken hör att priserna ju också gått ner sen vi köpte huset. Vi köpte när det var som dyrast så jag är rätt säker på att vi skulle gå back om vi sålde nu. Så det är inte ett alternativ att sälja. Jag tänker att vi får bo åtminstone ett par år tills marknaden hämtat sig. 

MEN hur hanterar man dessa känslor? Hur ska jag finna glädjen i detta huset? just nu får jag mest runt och är irriterad och ledsen mest hela tiden. Vill liksom bara spola tillbaka tiden. Har pratat lite med mannen och han är bra stöd men vill inte heller tynga honom för mycket. Känns också bortskämt att få möjlighet att köpa hus i ett härligt område men inte kunna glädjas. 

Tips och råd mottages tacksamt! Vill helst inte ha några uppläxningar utan enbart råd på hur jag ska hantera de negativa känslorna. 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Ångrar flytt
  • Anonym (Landat)

Du har fått kloka svar på ditt inlägg och jag kan bara stämma in i de tips som du fått. Ni har gjort ett grundligt förarbete med att välja område och större yta utifrån att barnen ska få det bättre, både nu och framöver. Du har använt den logiska delen av hjärnan och nu kommer det emotionella. 

För mig tog det över ett år att landa in i vårt hus trots att jag var med under hela köpeprocessen, valde område, typ av hus och så vidare. Jag letade fel och önskade rakt av att huset skulle brinna upp. Jag låg och var orolig för alla möjliga scenarier som skulle drabba huset trots att det inte fanns några indikationer på att det var fel på det. Min sambo har varit med under hela tiden och ställt frågan om och om igen, vad är det värsta som skulle kunna hända? Jag lyssnade efter ljud, lukter och tittade efter avvikande saker dagligen.

Jag har ett flexibelt arbete som kräver att jag ställer om mellan olika arbetsuppgifter och ärenden så jag tror att omställningen i privatlivet tog för mycket kraft helt enkelt. 

Nu verkar det som att ni inte har ett val utan behöver bo kvar på grund av de ekonomiska aspekterna men jag tror att det kan vara bra. Sämre tider gör att vi människor behöver finna oss i att avvakta och reflektera över saker på ett helt annat sätt än om alternativet finns att bara flytta vidare utan att arbeta med sig själv och också lära känna sig själv oavsett om det handlar om relationer, hus, arbete eller fritidssysselsättning. Prata med din partner om dina känslor för huset och gör en planering på kort och lång sikt. 

• Anonym (Klump i magen)
    Anonym (Landat) skrev 2022-09-10 07:44:48 följande:

Du har fått kloka svar på ditt inlägg och jag kan bara stämma in i de tips som du fått. Ni har gjort ett grundligt förarbete med att välja område och större yta utifrån att barnen ska få det bättre, både nu och framöver. Du har använt den logiska delen av hjärnan och nu kommer det emotionella. 

För mig tog det över ett år att landa in i vårt hus trots att jag var med under hela köpeprocessen, valde område, typ av hus och så vidare. Jag letade fel och önskade rakt av att huset skulle brinna upp. Jag låg och var orolig för alla möjliga scenarier som skulle drabba huset trots att det inte fanns några indikationer på att det var fel på det. Min sambo har varit med under hela tiden och ställt frågan om och om igen, vad är det värsta som skulle kunna hända? Jag lyssnade efter ljud, lukter och tittade efter avvikande saker dagligen.

Jag har ett flexibelt arbete som kräver att jag ställer om mellan olika arbetsuppgifter och ärenden så jag tror att omställningen i privatlivet tog för mycket kraft helt enkelt. 

Nu verkar det som att ni inte har ett val utan behöver bo kvar på grund av de ekonomiska aspekterna men jag tror att det kan vara bra. Sämre tider gör att vi människor behöver finna oss i att avvakta och reflektera över saker på ett helt annat sätt än om alternativet finns att bara flytta vidare utan att arbeta med sig själv och också lära känna sig själv oavsett om det handlar om relationer, hus, arbete eller fritidssysselsättning. Prata med din partner om dina känslor för huset och gör en planering på kort och lång sikt. 

Tack för ditt fina svar! 
    egentligen har vi väl ett val. vi skulle givetvis sälja till viss förlust om vi sålde nu, men å andra sidan skulle det nya vi köper också vara billigare.. Men känner ändå att ett sånt upplägg nog inte skulle göra mig lyckligare just nu. Jag hade nog känt stress av det och som ett misslyckande att jag inte ens försökte. Skulle det vara lättvindigt att flytta tillbaka kanske jag hade övervägt det på riktigt dock. men vill  för familjens skull ge det en chans! känns inte alls rätt att ge upp bara för att jag inte är nöjd. 

Senaste veckan har allt känts ganska bra, men idag fick jag en svacka igen. Äldsta barnet saknar sin bästis då de varit ifrån varandra många månader nu. vi Hade lovat att de skulle kunna hålla kontakten men det är samtidigt svårt att få till det med allt som händer Och vi har inte lyckats ännu Vilket barnet är ledsen över.. Visst finns kompisar här men det tar ju tid innan det blir som på förra stället Där de vuxit upp med sina vänner. Tror det är en stor sorg för mig, att de inte får ha kvar sina "barndomsvänner". Alla i nya klasserna verkar ha känt varandra i en evighet och så kommer våra barn in som utbölingar eller vad man ska säga. visst har de fått ett fint välkomnande men det blir ju inte samma sak som att ha vuxit upp tillsammans. Känns som att vi offrade allt gammalt vi byggt upp även om jag vet att det givetvis blir enklare på nya stället med tiden. Banren har vänner men inga "bästisar" än som förr. Gråter när Jag tänker på de fina relationerna som vi lämnade. 
  • Anonym (Klump i magen)

Hej alla som fortfarande orkar läsa. en tid har gått nu och egentligen har väl saker fallit på plats lite. Jag går inte jämt och ständigt och tänker på detta och jag är inte längre ledsen.Jag har börjat kunna njuta mer av huset och de positiva sidor som finns med att bo stort. Barnen har även hittat fler och fler vänner och börjar känna sig som hemma. 

Men med det sagt så har jag ändå blivit mer och mer säker på att jag tids nog vill flytta tillbaka till vårt gamla område. Det kommer inte bli nu och inte om ett år men kanske om 2-3 år. Dels vill jag inte att det ska bli för hattigt för barnen men känner jag att jag inte orkar nu heller, vilket hindrar mig från att ta tag i saken direkt. Jag försöker istället göra det bästa av situationen just nu, så kanske det kan leda till något gott i framtiden ändå, även om hela flytten just nu känns som ett misstag. 

Det som skaver i mig fortfarande är att jag inte stoppade mig själv på vägen. Redan innan vi signade huset så fick jag magkänsla att det var fel. Men övertalade mig själv att jag inte skulle baka ur pga rädsla. Men jag kan inte gräva ner mig nu utan får se allt från den positiva sidan. Försöker göra varje rum så mysigt jag bara kan för att unna uppskatta vårt nuvarande hem medan det varar. Har redan börjar kolla på nästa lägenhet och drömmer om nästa steg.. Undrar också hur mannen kommer att reagera men det får vi ta när tiden är inne. Just nu vill jag inte besvära varken man eller barn med mina känslor kring detta.. 

Sen vill jag tacka för fina råd jag fått at er som svarat. Mycket hjälpte när jag var som mest nere och vissa dagar gick jag in för att läsa era inlägg igen. fina råd och vissa som känt samma vilket stärkte mig. Det känns skönt att jag gått från ledsamhet till insikt och acceptans. Nu blev det såhär och det är okej. Nästa gång vet jag bättre... 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-10-02 16:18:50 följande:

Hej alla som fortfarande orkar läsa. en tid har gått nu och egentligen har väl saker fallit på plats lite. Jag går inte jämt och ständigt och tänker på detta och jag är inte längre ledsen.Jag har börjat kunna njuta mer av huset och de positiva sidor som finns med att bo stort. Barnen har även hittat fler och fler vänner och börjar känna sig som hemma. 

Men med det sagt så har jag ändå blivit mer och mer säker på att jag tids nog vill flytta tillbaka till vårt gamla område. Det kommer inte bli nu och inte om ett år men kanske om 2-3 år. Dels vill jag inte att det ska bli för hattigt för barnen men känner jag att jag inte orkar nu heller, vilket hindrar mig från att ta tag i saken direkt. Jag försöker istället göra det bästa av situationen just nu, så kanske det kan leda till något gott i framtiden ändå, även om hela flytten just nu känns som ett misstag. 

Det som skaver i mig fortfarande är att jag inte stoppade mig själv på vägen. Redan innan vi signade huset så fick jag magkänsla att det var fel. Men övertalade mig själv att jag inte skulle baka ur pga rädsla. Men jag kan inte gräva ner mig nu utan får se allt från den positiva sidan. Försöker göra varje rum så mysigt jag bara kan för att unna uppskatta vårt nuvarande hem medan det varar. Har redan börjar kolla på nästa lägenhet och drömmer om nästa steg.. Undrar också hur mannen kommer att reagera men det får vi ta när tiden är inne. Just nu vill jag inte besvära varken man eller barn med mina känslor kring detta.. 

Sen vill jag tacka för fina råd jag fått at er som svarat. Mycket hjälpte när jag var som mest nere och vissa dagar gick jag in för att läsa era inlägg igen. fina råd och vissa som känt samma vilket stärkte mig. Det känns skönt att jag gått från ledsamhet till insikt och acceptans. Nu blev det såhär och det är okej. Nästa gång vet jag bättre... 

Skönt att höra att du iaf kan hitta något positivt i det här :) Det låter som en bra plan du har, och det verkar som att du lärt dig mycket längs vägen.
  • Embla twopointoh

Bra att du kunnat landa lite känslomässigt.

Men, är maken och barnen med på tåget att ni ska flytta igen om två, tre år? Vad tycker och känner de om saken? Jag tycker du ärligt talat är mest fokuserad på dig själv, ditt perspektiv och din vilja i detta, och bryr dig mindre om vad resten av familjen vill. Vad gör du om resten av familjen absolut inte vill flytta igen om några år?

Och, kom ihåg att området ni flyttade från inte står på stand by tills ni flyttar tillbaka. Det är inte möjligt att komma tillbaka till området såsom situationen var när ni lämnade det och som det såg ut då. Räkna med att saker har förändrats. Kanske har barnens kompisar där fått nya bästisar och är inte alls intresserade av att ta upp kontakten med era barn igen (två-tre år är väldigt lång tid för barn!). Stadsmiljöer förändras också snabbare än mindre urbana områden.
  • Anonym (Klump i magen)
    Embla twopointoh skrev 2022-10-02 16:32:14 följande:
    Bra att du kunnat landa lite känslomässigt.

Men, är maken och barnen med på tåget att ni ska flytta igen om två, tre år? Vad tycker och känner de om saken? Jag tycker du ärligt talat är mest fokuserad på dig själv, ditt perspektiv och din vilja i detta, och bryr dig mindre om vad resten av familjen vill. Vad gör du om resten av familjen absolut inte vill flytta igen om några år?

Och, kom ihåg att området ni flyttade från inte står på stand by tills ni flyttar tillbaka. Det är inte möjligt att komma tillbaka till området såsom situationen var när ni lämnade det och som det såg ut då. Räkna med att saker har förändrats. Kanske har barnens kompisar där fått nya bästisar och är inte alls intresserade av att ta upp kontakten med era barn igen (två-tre år är väldigt lång tid för barn!). Stadsmiljöer förändras också snabbare än mindre urbana områden.
    Ja jag är medveten om att framförallt maken kanske inte kommer att ta det så väl till en början. Det får bli något som vi får arbeta fram. Det är inte ett beslut som kommer ske över en natt givetvis och blir det blankt nej från makens sida så får jag givetvis tänka om. Men han trivdes bra i gamla området och barnen med, även om såklart saker kommer att ha ändras så vet vi ju vad vi återvänder till. Jag kommer att försöka hitta ett bra tillfälle att ta upp det, utan att informera om det som att det är ett beslut utan en önskan såklart. 
  • Anonym (GA)

Så om några år när barnen rotat sig så ska du dra upp dem igen från skola ock kompisar? Låter väldigt egoistiskt. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Klump i magen) skrev 2022-10-02 16:42:47 följande:
    Ja jag är medveten om att framförallt maken kanske inte kommer att ta det så väl till en början. Det får bli något som vi får arbeta fram. Det är inte ett beslut som kommer ske över en natt givetvis och blir det blankt nej från makens sida så får jag givetvis tänka om. Men han trivdes bra i gamla området och barnen med, även om såklart saker kommer att ha ändras så vet vi ju vad vi återvänder till. Jag kommer att försöka hitta ett bra tillfälle att ta upp det, utan att informera om det som att det är ett beslut utan en önskan såklart. 
    Det är bra. Jag tror dock du gör dig själv en otjänst genom att sätta alltför stort hopp till att ni ska flytta tillbaka om några år. Se det som en möjlighet, men var beredd på att varken maken eller barnen kommer att vilja flytta igen även när du argumenterat för din sak. Kanske att du och maken flyttar tillbaka först när barnen är utflugna, trots allt är perioden när barnen bor hemma en relativt liten del av resten av livet.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (GA) skrev 2022-10-02 17:08:24 följande:
    Så om några år när barnen rotat sig så ska du dra upp dem igen från skola ock kompisar? Låter väldigt egoistiskt. 
    Alternativet kanske är skilsmässa...? Om ts fortfarande hellre bor i det gamla området och fortfarande inte trivs helt där de är nu, vad har man för olika möjligheter då?
  • Anonym (Klump i magen)
    Anonym (GA) skrev 2022-10-02 17:08:24 följande:
    Tänkte så innan men har börjat landa i att de får nya vänner så fort och anpassar sig som kameleonter. Det gamla området är bara några km bort så i den åldern kommer de kunna hålla kontakten med vännerna på egen hand ändå. ena barnet kommer behöva byta skola om 3 år ändå så det kan vara en bra  brytpunkt. Men givetvis vet jag inte hur det känns då; det återstår att se 
Svar på tråden Ångrar flytt