Inlägg från: Felicccccia |Visa alla inlägg
  • Felicccccia

    Igångsättning pga överburenhet

    Hej,
    Jag väntar mitt första barn och funderar mycket inför förlossningen. Jag är beräknad 3/11 så det är nu 2 månader kvar. Jag är väldigt nervös över att behöva gå över tiden då folk i min närhet fått komplikationer pga överburenhet. Har förstått att det är vanligt att gå över tiden med första barnet. 

    Jag har frågat min barnmorska vad som sker om bebis inte kommit innan BF och fick då veta att runt en vecka efter BF bokar man isf in ett läkarsamtal för att planera igångsättning. Vi har redan bokat in en hinnsvepning på BF. Hon sa också att senast den 16/11 i vecka 41+5 kommer jag att bli igångsatt. 


    Min fråga är hur snabbt inpå läkarsamtalet fick ni igångsättning? Behövde ni vänta till sista dagen att få bli igångsatt eller sattes ni igång innan? Bor i Östergötland om det har betydelse.

    Vill gärna höra andras erfarenheter och gärna vart i landet ni bor också. Tacksam om någon vill dela med sig!😊

  • Svar på tråden Igångsättning pga överburenhet
  • Felicccccia
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2022-08-26 18:40:25 följande:

    Jag har blivit igångsatt med två av mina fyra barn. Tvåan och fyran. Tvåan blev igångsättning på bf +15 ( född 2015). igångsatt vid 9 på morgonen han föddes 17.36 på kvällen. Hade riktigt ont ca 1 h och 40 min bara. Inte en skråma på mig och han mådde toppen! 


    Fyran var vi inne på kontroll på bf +8. ( Man bli erbjuden en tid för bedömning hur bebis mår) Ultraljud och CTG. CTG blev ej godkänd och de valde att sätta igång då. Igångsättning ca 10.30, hon är född 16.07. Återigen inte en skråma på mig och hon mådde toppen! Hon är född i år. Så saker har ju ändrats en del? 

    Min kropp verkar föredra igångsättning då de vart smidigast, kortast förlopp, inga bristningar eller något. Mina andra två förlossningar har vart med utdragna och då även fått sy en del efter.


    Jag bor i Jönköpings län.  


    Åh skönt att höra en positiv upplevelse av igångsättning också. Jag önskar såklart att det kommer igång av sig själv och att jag inte behöver gå över så långt men jag är en väldigt orolig person och vill mentalt förbereda mig lite på olika scenarion även om jag försöker ha så öppen inställning som möjligt. Ja jag har förstått att man inte får gå riktigt så långt som tidigare, att rutinerna ändrats en del senaste åren. Men blev nyfiken på om man alltid blir inbokad på senaste dagen om allt är bra eller om man faktiskt kan få en tid tidigare än så. Tack för att du delar!😊
  • Felicccccia
    Anonym (Caroline) skrev 2022-08-26 14:45:17 följande:

    Det har ju pågått en studie som heter SWEPIS som man visserligen bröt i förtid men som ändå på vissa håll lett till ändrade rutiner.
    Så googla på den. 
    Det man riskerar vid igångsättning är ju att rubba det spontana. Att man sätter igång någon som om man bara hade väntat en eller två dagar  - hade kommit igång av sig själv vilket också kommer med flera fördelar.
    Det är en hårfin gräns där.
    Gynpodden har ett avsnitt som heter "Graviditet" där man pratar om detta mot slutet, så kanske from 45 min och framåt eller så? Det minns jag var ganska bra och tydligt, i hur man resonerar.


    Aldrig hört om den, får kika på det. Jag önskar såklart att det kommer igång av sig själv och att jag inte behöver gå över så långt men jag är en väldigt orolig person och vill mentalt förbereda mig lite på olika scenarion även om jag försöker ha så öppen inställning som möjligt. Jag vet att det finns risker med igångsättning också och det är inte mitt mål att bli igångsatt men är också orolig för att det även finns risker med att gå över tiden. En vän till mig förlorade nästan sitt barn då hon gick över två veckor.  

    Förstår också att man gör en bedömning i varje enskilt fall och att det bästa är om det kommer igång själv men blev nyfiken på om man alltid blir inbokad på senaste dagen om allt är bra eller om man faktiskt kan få en tid tidigare än så. Tack för att du delar!😊
  • Felicccccia
    Anonym (Caroline) skrev 2022-08-26 21:52:57 följande:
    Som jag förstått det så ska barnet vara fött den dagen. Vilket kräver att man bokar igångsättning ett par dagar innan, inte specifikt på sista dagen. 
    Ja, det var det jag funderade på också om hon ska vara född senast då eller om jag blir igångsatt senast då. Kändes ändå skönt att hon kommer att komma senast 42+0 oavsett men jag tycker ovissheten är lite påfrestande så vill gärna känna att man har lite koll även om man egentligen inte har koll på nånting. XD
Svar på tråden Igångsättning pga överburenhet