• Fri 26 Aug 2022 18:33
    4413 visningar
    6 svar
    6
    4413

    Valp som gnyr på natten

    Behöver tipps hur man får valpen att komma till ro och sova på natten. Selma 9 vekor väcker oss flera gånger per natt och gnyr, jag stressar ute med henne och tror att hon vill kissa.. men hon bara går runt och nosar i trädgården och sedan lägger sig ner. Hons sover bredvid vår säng. Behöver en valp kissa flera gånger per natt? Vi är helt slut och börjar smått ångra vad vi gett oss in på. Förlåt för allt gnäll men med några få timmars sömn senaste veckan så börjar man bli smått galen. 

  • Svar på tråden Valp som gnyr på natten
  • Fri 26 Aug 2022 18:42
    #1
    maajsan80 skrev 2022-08-26 18:33:50 följande:
    Valp som gnyr på natten

    Behöver tipps hur man får valpen att komma till ro och sova på natten. Selma 9 vekor väcker oss flera gånger per natt och gnyr, jag stressar ute med henne och tror att hon vill kissa.. men hon bara går runt och nosar i trädgården och sedan lägger sig ner. Hons sover bredvid vår säng. Behöver en valp kissa flera gånger per natt? Vi är helt slut och börjar smått ångra vad vi gett oss in på. Förlåt för allt gnäll men med några få timmars sömn senaste veckan så börjar man bli smått galen. 


    Hon vill kanske inte sova ensam. Har ni testat att antingen ta upp henne i sängen, eller att en av er ligger bredvid henne på golvet? Om ni bara haft henne i en vecka så är det bara en vecka sedan hon sov med son mamma och sina kullsyskon, och nu är hon plötsligt ensam till natten.
  • Fri 26 Aug 2022 18:46
    #2

    Har ingen aning då jag aldrig har haft någon valp... Men skulle gissa på att det är tänderna som kliar? Har hunden någon bitleksak som den älskar att ha? Se till att den finns bredvid hunden under natten. 

    Min sover alltid med sin godisboll som ex. Fast det är en vuxen hund. 

  • Fri 26 Aug 2022 19:26
    #3

    Alltså en 9 veckors valp gnyr också p.g.a. att den vill veta att allt är lugnt. Det är helt enkelt valpens sätt att förmedla att den är osäker och det är ju ni också.... Fast också inte.

    Gå ut sent på kvällen och tidigt på morgonen men börja också med att varannan gång lungt  gäspa och säga något i stil med. Hej gubben/gumman matte/husse är här. Det är lungt. Nu är det natt och då sover vi . 
    Nästa gång valpen gnyr så gäspar ni, släpar er upp och visar tydligt att ni går ut och kissar. Inget runt och nosa. Utan gärna en "tråkig" kissrunda m. koppel. Helst ska ni ju också successivt på dagtid träna in "här kan du kissa" i samband med kissande....  så ni kan plocka upp det även nattetid!

    Natten är nödfalls-kissande. Man går ut, men reglerna är andra. Man går inte ut för att slippa nattens tristess, utan för att kissa om det behövs.
    Kommer nästa gnällande orimligt snabbt på kör ni grejen med att bara trösta verbalt. 

  • Fri 26 Aug 2022 20:02
    #4

    Vissa valpar måste ut under natten men det brukar lugna sig rätt fort. Ge valpen närhet, trygghet och begränsa utrymmet för att hjälpa den slappna av. 

  • Fri 26 Aug 2022 20:33
    #5
    +1

    Ja, en hel del valpar behöver ut och kissa flera gånger på natten i början, och att valpen även gnyr kan bero på ensamhet om den sover själv och inte har närhet. 

    Hade valp som jag sprang ut med 3 gånger per natt ända fram till han var 12 veckor innan det gav med sig ordentligt. Tålamod är en valpägares bästa vän. Det är tufft men man klarar det. Alla valpar är olika precis som människor :) 

    Mitt tips som jag sett ovan, om ni inte vill ha vovve i sängen, sätt en tillfällig madrass på golvet och sov med valp där i början för att valpen ska känna trygghet, och var konsekvent med att gå ut när det behövs för att inte börja få bakslag där det kommer ta längre tid I slutändan. 

    Lycka till! 

  • Fri 26 Aug 2022 20:47
    #6

    Tack för alla bra tips🙂 vår första hund en welsh
    corgi cardigan helt ljuvlig krabat. 

Svar på tråden Valp som gnyr på natten