• asdfgh

    Reservlunch vid hemmajobb

    Har börjat jobba hemifrån och har max 45 min lunch där jag helst även vill hinna med en promenad. Eftersom vi bor utanför stan i ett litet samhälle med en pizzeria och en mack finns det inte några större möjligheter till att köpa mat om det av någon anledning inte blivit matlåda kvällen innan.

    Jag behöver alltså tips på storkok som blir bra att frysa och på snabblagade rätter som jag hinner fixa+äta under lunchen.

    Hur gör ni andra som jobbar hemifrån för att det inte bara ska bli ett par mackor till lunch?

  • Svar på tråden Reservlunch vid hemmajobb
  • Magical

    Vi ser ofta till att laga mer till middagen dagen innan, så att det räcker till ett par matlådor. 
    Tex pasta + köttfärssås är en tacksam rätt att spara till dagen efter. Långpanna med paj funkar också superbra att spara till nästa dag (tex ost/skinkpaj, tacopaj)

    Sen har vi ofta kall pasta i kylen så att det alltid går att dra ihop en pastasallad snabbt. Vi har alltid skinka, kokta ägg, gurka, tomat, majs etc, hemma.
    Finns det inget kul brukar jag göra en omelett på 3-4 ägg, slänga på lite keso, sallad, tomat bredvid, ta vad man har. Kanske att det finns någon kyckling i frysen, då kan man lite snabbt steka på en filé. 

  • Anotherone

    Jag säger som ovan, vi försöker att i möjligaste mån se till att det finns matlådor. Nu har vårt äldsta barn börjat gymnasiet och tänker tydligen komma hem och äta ibland (har vi märkt) så vi behöver ha fler färdiga matlådor. Vi är inte knussliga med mat så gör vi som i exemplet spaghetti och köttfärssås så är det inga problem om det blir 5 matlådor, för då kan någon eller några ta det till middag följande dag eller lunch ytterligare en dag senare. Köttfärssås eller stekt tacoköttfärs kan också hamna portionsförpackat i frysen.

    Sen har vi också rätt mycket pålägg och annat i kylen inkl ägg. Så det går alltid att koka eller steka ett par ägg eller göra en sallad med skinka eller salami. Nudlar, pasta snack pot och Gorbys piroger finns också nästan alltid hemma om det är riktigt bråttom pga det är sånt som barnen gärna tar som mellis! Samt att jag kokar gröt på bovete, nötter, kokosflingor, chiafrön mm nån gång i veckan och lägger portionsförpackat i kylen. Perfekt lunch ihop med ett kokt ägg. 

  • LaFontaine

    Jag tycker att matlådor är rätt trist och har det sällan. Däremot har vi alltid ägg hemma. En omelett eller en äggröra, är min standardlunch när det är lite brådis. Då kan man dessutom få med den ledsna tomaten, den lite mjuka paprikan och den där ensamma skinkskivan som blev kvar. 

  • myskmalva

    Pasta blir inte så rolig när den legat i frysen, men man kan göra köttfärssås och annat som man fryser in och så kokar man pastan till precis innan man äter. Soppor brukar det också gå bra att frysa.

  • Tow2Mater

    Snabbnudlar i micron med grönkål i är min snabba standardlunch, en frukt till. Micra först nudlarna (3min), sen micra grönkålen (riven i bitar i en skål) i en och en halv minut. Häll nudlarna över grönkålen och rör om.

  • Kvittning

    Här är mina standardluncher:

    2 kokta ägg med räkor (färdigskalade i lag) och majonnäs

    Sallad med avokado och räkor eller någon köttbit som jag snabbt steker upp och skivar. 

    Macka med bacon, tomat och avokado

    En tallrik fil

    Eller så skippar jag lunchen till förmån för kanelbullar från frysen

    Värmer sällan matlådor till lunch, föredrar luncher som är i huvudsak kalla och känns fräscha (bacon och avokadomacka är kanske inte så fräscht, men supergott)

  • Kvittning
    LaFontaine skrev 2022-08-27 08:00:29 följande:

    Jag tycker att matlådor är rätt trist och har det sällan. Däremot har vi alltid ägg hemma. En omelett eller en äggröra, är min standardlunch när det är lite brådis. Då kan man dessutom få med den ledsna tomaten, den lite mjuka paprikan och den där ensamma skinkskivan som blev kvar. 


    Ja omelett eller äggröra med nedskurna bitar av vad som helst som håller på att bli dåligt är ju en klassiker också. 
  • Anonvm

    Färdig soppa på konservburk!

    Viktväktarna har helt ok, brukar kosta runt 17:- normalpris.

    Gulasch, grönsakssoppa och het nudelsoppa är helt ok.

Svar på tråden Reservlunch vid hemmajobb