• Lilla Götet

    Mannen måste vänta medan jag gör mig i ordning

    Hej. Så för mig är detta helt absurt men min man och far till gemensamma 3 barn Är irriterad på helgerna för att det tar tid när jag duschar och sminkar mig. Han föreslår att jag stiger upp innan familjen så att ingen ska behöva vänta på mig. Är detta ett problem i ett hushåll? Hur löser ni det? 


    Bakgrund är att jag har lång hårt och det tar tid att raka sig och ha balsam osv, kanske 20 minuter till att duscha och ca 10 minuter att torka/ på med kläder och sen 10 minuter att sminka mig. 

  • Svar på tråden Mannen måste vänta medan jag gör mig i ordning
  • Anonym (Tia)

    Jag tror jag hade blivit irriterad. Det verkar vara en bra lösning att du går upp tidigare för att ta din tid med att sköta hårtvätt och sminkning om det tar lång tid. 


    Tre barn kan vara krävande om de är små. med min tvår barn hade det varit orimligt / omöjligt att lägga så mycket tid på egenvård. Vet inte hur dina barn är? 

  • Anonym (F)

    Har man inte sagt en bestämd tid när man ska åka så kan man inte kräva att partnern är färdig vid samma tid som man själv.

    Olika människors morgonbestyr tar olika lång tid. Det måste han väl begripa?!

  • Spucks

    Har ni några planer eller tider att passa? Om ja ska du självklart se till att du är klar i tid. Om inte förstår jag inte hans problem.

  • Anonym (ööö)

    Har ni bara ett badrum så ja, då kan 30 min bli lite irriterande. 
    Jag har också långt tjockt hår men jag tvättar det bara 2 ggr/veckan och jag behöver inte göra det på morgnar om jag vet att andra i familjen står och stampar och vill in. Sminka sig kan man ju också göra i ett annat rum där det finns spegel, bara man är färdig med duschen.

    Däremot, om ni inte har en tid att passa så kan väl han gå och kissa innan du ska in där i 30 minuter och sköter ditt.
    Men menar du att detta endast händer på helger? Hur gör ni på vardagsmorgnar? 

    För det handlar väl inte om att han blir sur för att han får ansvara för barnen den halvtimmen? 

  • Bibbidi

    Jag går upp tidigare än min sambo för det tar längre tid för mig att göra mig iordning. 

  • Anonym (s)
    Lilla Götet skrev 2022-08-27 10:28:07 följande:
    Mannen måste vänta medan jag gör mig i ordning

    Hej. Så för mig är detta helt absurt men min man och far till gemensamma 3 barn Är irriterad på helgerna för att det tar tid när jag duschar och sminkar mig. Han föreslår att jag stiger upp innan familjen så att ingen ska behöva vänta på mig. Är detta ett problem i ett hushåll? Hur löser ni det? 


    Bakgrund är att jag har lång hårt och det tar tid att raka sig och ha balsam osv, kanske 20 minuter till att duscha och ca 10 minuter att torka/ på med kläder och sen 10 minuter att sminka mig. 


    Nej, det är inget problem hos oss. Ska vi iväg någonstans så börjar vi göra oss i ordning i så pass tid att vi hinner med det vi själva vill innan. Jag brukar aldrig tvätta håret precis innan vi ska iväg utan gör det hellre någon annan dag då det är lugnare. Jag har också långt hår och det tar ungefär lika lång tid som för dig. JAg sminkar mig dock extremt sällan. Oftast passar jag på att duscha när barnen ska bada så får dom sitta i sin balja i duschen medans. 

    Vad menar han att han behöver vänta på? Skulle ni åka någonstans kl 10 och du står och sminkar dig då? Står han och stampar med griniga ungar i köket och väntar på att du ska bli klar så du kan göra frukost? I det första fallet så får ju du helt enkelt planera tiden bättre, i det andra så får han lära sig att ta lite ansvar och inte bara lita på att du ska rodda med allt.. 
  • Anonym (Planera)

    Jag har bara ett barn, men planerar mina duschar/hårtvättar när det passar och kanske inte sista sekunden man ska åka.
    Tvätta håret gör jag oftast kvällen innan om man vet att man ska iväg, oftast när barnet sover. Behöver man ändå duscha igen när man ska åka så är håret tvättat och en vanlig dusch kan man ju ordna på 5 minuter (man måste väl inte vara renrakad jämt?).

    Min man ger mig tid att sminka mig om jag behöver, men jag ser alltid till att ha det klart någon timme innan om jag behöver vara extra piffad just den dagen.

  • Lilla Götet
    Anonym (Planera) skrev 2022-08-27 11:01:54 följande:

    Jag har bara ett barn, men planerar mina duschar/hårtvättar när det passar och kanske inte sista sekunden man ska åka.
    Tvätta håret gör jag oftast kvällen innan om man vet att man ska iväg, oftast när barnet sover. Behöver man ändå duscha igen när man ska åka så är håret tvättat och en vanlig dusch kan man ju ordna på 5 minuter (man måste väl inte vara renrakad jämt?).

    Min man ger mig tid att sminka mig om jag behöver, men jag ser alltid till att ha det klart någon timme innan om jag behöver vara extra piffad just den dagen.


    Oftast duschar jag på 8 minuter. det är främst håret som tar tid. Kvällen kan jag inte tvätta håret då det tar tid att torka.
  • Anonym (ööö)
    Lilla Götet skrev 2022-08-27 11:03:46 följande:

    Ok så nej vi har två badrum, ingen tid att passa och barnen är 2,6 och 9.


    Men då är det inget problem med själva badrummet i alla fall.
    Man vad säger han att han väntar på då? Sitter han handlingsförlamad den halvtimmen du är upptagen eller vad är grejen? 

    Tycker han det är jobbigt med tre barn? 
Svar på tråden Mannen måste vänta medan jag gör mig i ordning